Haluan avata eteisen ja olohuoneen välisen seinän asunnossani. Olen ollut yhteydessä hallitukseen ja tilannut rakennesuunnitelmat kunnalta. Rakennesuunnitelmien mukaan vain pieni osa seinästä, noin 30 cm, on kantavaa.

Olen ollut yhteydessä rakennesuunnitteluyrityksen kanssa, joka sanoo, että he eivät suosittele kantavan seinän purkamista ilman alapuuttamista, mutta ajattelen, että sillä pitäisi olla merkitystä, kuinka suuren osan kantavasta seinästä purkaa? Onko kellään kokemusta, josta tietäisin miten asia on? Kyse on siis noin 30cm pätkästä noin 100 metrin pituisessa kantavassa seinässä.

Liitän kuvat rakennesuunnitelmasta, pohjaratkaisusta sekä kuvan itse ovesta, jossa olen punaisella merkinnyt kantavan osan.
 
  • Konstruktionsritning av en byggnad med rödmarkerad sektion och blå pil som pekar på bärande del av väggen.
  • Rakennuspiirustus, jossa punaisella merkityt kantavat seinät ja sinisellä nuolella osoitettu haluttu avattava kohta.
  • Ovi, jonka oikealla puolella on punaisella merkattu kantava seinäosa, ja vasemmalla puolella näkyy sinisine linjoineen ei-kantava seinäosa.
Mats-S
Mitä materiaalia on seinässä oven ja oikealla olevan liitosseinän välillä kuvassa?
Kuten se näyttää ylemmässä piirustuksessa, se on kantava betoniseinä, joka ulottuu oviaukkoon saakka(?)

Erittäin epävarma sen poistamisesta, luultavasti se liittyy yläpuolisen välipohjan kantamiseen, ja siten yläpuolisen levyn raudoitus on liitetty siihen osaan. Se, että se on 100 metriä pitkä, ei ole tärkeää, tässä ratkaisevaa on viimeisten 30 cm:n toiminto.

Voidaan spekuloida, jos se ehkä voitaisiin katkaista ovenkaman yläreunan tasolle ja sitten säilyttää loput, jotka työntyvät ovenkarmia kohti ... mutta en voi päättää tätä tässä :thinking:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
IzabellaS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sanoi:
Mikä materiaali seinässä on oven ja oikealla olevan liittyvän seinän välillä kuvassa?
Betoni, myös oven yläpuolella on betonia. Vasemmalla puolella kuulee, että se on ontompi mutta silti edelleen betonia. Luulin siksi aluksi, että koko seinä oli kantava, kunnes näin rakennepiirustuksen.
 
Mats-S Mats-S sanoi:
Vad är det för material i väggen mellan dörren och den anslutande väggen till höger på bilden?
Som det ser ut på den övre ritningen är det en bärande betongvägg som går fram till dörrkarmen(?)

Mycket tveksam till att ta bort den, troligen har den med bärningen av bjälklaget ovan att göra, och därmed är armeringen i plattan ovanför ansluten till den biten.
Bor på våning 3 av 3, om det har någon betydelse?
 
Mats-S
I IzabellaS sanoi:
Betonki, se on myös betonki oven yläpuolella. Vasemmalla puolella kuulee, että se on enemmän ontto, mutta kuitenkin edelleen betonki
Luulen pikemminkin, että se on kevytbetoni oven yläpuolella ja vasemmalla puolella, näyttää siltä, kun katsoo piirustusta, sekä sanot, että se on "ontompi".

Sinun täytyy kyllä saada konkreettisempi vastaus rakennusasiantuntijalta, joka voi laskea kuormituksia ym. Voi myös olla, että pätkä, joka ulottuu oven vasemmalle puolelle, toimii tukipilarina (strävpelare), se on sama ratkaisu vasemmalla olevassa asunnossa.

Mutta sinun täytyy tarkistaa joltakin, joka TIETÄÄ, minä vain spekuloin :-)
 
  • Tykkään
16386
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sanoi:
Luulen pikemminkin, että oviaukon ylä- ja vasemmalla puolella on kevytbetonia, näyttää siltä, kun katsoo piirustusta, sekä kun sanot sen olevan "ontompaa".

Sinun on saatava konkreettisempi vastaus rakenteista tietävältä henkilöltä, joka osaa laskea kuormia ym. On myös mahdollista, että oven vasemmalle puolelle ulottuva osa toimii tukirakenteena, sillä onhan se sama ratkaisu vasemmalla olevassa asunnossa.

Mutta sinun täytyy tarkistaa jonkun kanssa, joka TIETÄÄ, minä vain spekuloin :)
Miten huomaa eron kevytbetonin ja tavallisen betonin välillä? Kun lyö seinää oikealla puolella ovesta, se on täysin tukeva, sama oven yläpuolella. Vasemmalla se kuulostaa ontommalta, siitä syystä luulen, että materiaali oven yläpuolella on sama kuin oikealla.

Mutta jos nyt on huono idea koskea kantavaan seinään oikealla, luuletko että voisi kuitenkin avata katon ylös asti lopun seinän? (Sininen merkintä liitetyssä kuvassa)

Kuten sanottu, olen yhteydessä rakennesuunnittelufirmaan, joka on myös saanut kaikki piirustukset, joihin lopulta luotan, kirjoitan tässä pääasiassa kuullakseni muiden mielipiteitä/kokemuksia.
 
  • Ovi, johon liittyy keskustelua kantavista seinistä; vasemmalla seinä sinisellä merkinnällä ja oikealla punaisella merkinnällä olevat alueet.
Voidaan olettaa, että seinäpalikka ei ole olemassa sattumalta. Valitettavasti raudoituspiirustus ei anna hyvää selitystä. Onko ullakolla jotain, mikä voisi perustella seinän olemassaolon. Läheisyydessä on useita seinänjäykisteitä, joiden hyötyä ei ymmärretä.
 
J justusandersson sanoi:
Voidaan olettaa, ettei seinäpätkä ole sattumalta olemassa. Valitettavasti raudoituspiirustus ei anna hyvää selitystä. Onko ullakolla jotain, joka voisi motivoida seinän olemassaolon? Läheisyydessä on useita seinänjäykisteitä, joiden hyötyä ei ymmärretä.
Olen erittäin tietämätön tästä aiheesta, joten en tiedä mikä voisi motivoida tämän seinän. Mutta tältä talo + kattotuoli joka tapauksessa näyttävät leikkeessä, jos se kertoo jotain?
 
  • Rakennuksen kattorakenteen poikkileikkaus, jossa näkyy ilmanvaihdon osat, kuten tuuletinhattu ja tärinänvaimennin.
  • Rakennuksen ja kattotuolin poikkileikkauspiirros, jossa näkyy talon rakenne ja mitat, sekä kattotuolin yksityiskohdat.
Arvelisin, että se liittyy johonkin, joka löytyy ullakolta, esim. konehuone. On erittäin mahdollista, että seinäpätkän voi poistaa ilman tukea, mutta se vaatii kaikkien piirustusten perusteellista läpi käymistä. Tukiratkaisusta ei tule mikään esteettinen kokemus.
 
  • Tykkään
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Arvelisin, että se liittyy johonkin, mikä löytyy ullakolta, esimerkiksi ilmanvaihtohuoneeseen. On hyvin mahdollista, että seinänpätkän voi poistaa ilman tukipalkkia, mutta se vaatii perusteellisen perehtymisen kaikkiin piirustuksiin. Tukipalkki ei ole mikään kauneuselämys.
Kun sanot, ettei siitä tule ”kauneuselämystä”, tarkoitatko käytännöllisesti, taloudellisesti vai puhtaasti ulkonäöllisesti? Jos osoittautuu, että työ on liian vaativa, luuletko, että seinä voidaan avata kattoon saakka, missä se ei ole kantava (sininen merkintä yllä olevissa kuvissa) vai onko ovikarmin tarkoitus olla osa kantavuutta?

Olen palkannut yhtiön tulevaan remonttiin, joka toteuttaisi myös mahdollisen tukipalkin asennuksen. Mutta yritän päättää, onko se päänsäryn arvoista vai pitäisikö minun vain antaa asian olla.
 
"Kauneuselämys" tarkoitan esteettisesti. On erinomaista avata kattoon sinisen merkinnän jälkeen.
 
  • Tykkään
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
"Kauneuselämyksellä" tarkoitan esteettisesti. Sininen merkintä voidaan avata kattoon asti.
Suurkiitos kaikista vastauksistasi, tunnen että minulla on nyt hieman enemmän tietoa.

Viimeinen kysymys, johon ehkä osaat vastata, täytyykö minun tehdä ilmoitus kuntaan, kun avaan kattoon asti? Vai riittääkö hallitukseni hyväksyntä, kun ei koske kantavaa rakennetta?
 
Sinun ei tarvitse sekoittaa kuntaa tähän. Jos sinun täytyy kysyä hallitukselta, se riippuu varmaan yhdistyksenne säännöistä. Sehän ei ole kantava seinä.
 
  • Tykkään
IzabellaS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.