2 821 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Purkaa osa kantavasta seinästä
Haluan avata eteisen ja olohuoneen välisen seinän asunnossani. Olen ollut yhteydessä hallitukseen ja tilannut rakennesuunnitelmat kunnalta. Rakennesuunnitelmien mukaan vain pieni osa seinästä, noin 30 cm, on kantavaa.
Olen ollut yhteydessä rakennesuunnitteluyrityksen kanssa, joka sanoo, että he eivät suosittele kantavan seinän purkamista ilman alapuuttamista, mutta ajattelen, että sillä pitäisi olla merkitystä, kuinka suuren osan kantavasta seinästä purkaa? Onko kellään kokemusta, josta tietäisin miten asia on? Kyse on siis noin 30cm pätkästä noin 100 metrin pituisessa kantavassa seinässä.
Liitän kuvat rakennesuunnitelmasta, pohjaratkaisusta sekä kuvan itse ovesta, jossa olen punaisella merkinnyt kantavan osan.
Olen ollut yhteydessä rakennesuunnitteluyrityksen kanssa, joka sanoo, että he eivät suosittele kantavan seinän purkamista ilman alapuuttamista, mutta ajattelen, että sillä pitäisi olla merkitystä, kuinka suuren osan kantavasta seinästä purkaa? Onko kellään kokemusta, josta tietäisin miten asia on? Kyse on siis noin 30cm pätkästä noin 100 metrin pituisessa kantavassa seinässä.
Liitän kuvat rakennesuunnitelmasta, pohjaratkaisusta sekä kuvan itse ovesta, jossa olen punaisella merkinnyt kantavan osan.
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 609 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 609 viestiä
Mitä materiaalia on seinässä oven ja oikealla olevan liitosseinän välillä kuvassa?
Kuten se näyttää ylemmässä piirustuksessa, se on kantava betoniseinä, joka ulottuu oviaukkoon saakka(?)
Erittäin epävarma sen poistamisesta, luultavasti se liittyy yläpuolisen välipohjan kantamiseen, ja siten yläpuolisen levyn raudoitus on liitetty siihen osaan. Se, että se on 100 metriä pitkä, ei ole tärkeää, tässä ratkaisevaa on viimeisten 30 cm:n toiminto.
Voidaan spekuloida, jos se ehkä voitaisiin katkaista ovenkaman yläreunan tasolle ja sitten säilyttää loput, jotka työntyvät ovenkarmia kohti ... mutta en voi päättää tätä tässä
Kuten se näyttää ylemmässä piirustuksessa, se on kantava betoniseinä, joka ulottuu oviaukkoon saakka(?)
Erittäin epävarma sen poistamisesta, luultavasti se liittyy yläpuolisen välipohjan kantamiseen, ja siten yläpuolisen levyn raudoitus on liitetty siihen osaan. Se, että se on 100 metriä pitkä, ei ole tärkeää, tässä ratkaisevaa on viimeisten 30 cm:n toiminto.
Voidaan spekuloida, jos se ehkä voitaisiin katkaista ovenkaman yläreunan tasolle ja sitten säilyttää loput, jotka työntyvät ovenkarmia kohti ... mutta en voi päättää tätä tässä
Viimeksi muokattu:
Betoni, myös oven yläpuolella on betonia. Vasemmalla puolella kuulee, että se on ontompi mutta silti edelleen betonia. Luulin siksi aluksi, että koko seinä oli kantava, kunnes näin rakennepiirustuksen.Mats-S sanoi:
Bor på våning 3 av 3, om det har någon betydelse?Mats-S sanoi:
Vad är det för material i väggen mellan dörren och den anslutande väggen till höger på bilden?
Som det ser ut på den övre ritningen är det en bärande betongvägg som går fram till dörrkarmen(?)
Mycket tveksam till att ta bort den, troligen har den med bärningen av bjälklaget ovan att göra, och därmed är armeringen i plattan ovanför ansluten till den biten.
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 609 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 609 viestiä
Luulen pikemminkin, että se on kevytbetoni oven yläpuolella ja vasemmalla puolella, näyttää siltä, kun katsoo piirustusta, sekä sanot, että se on "ontompi".I IzabellaS sanoi:
Sinun täytyy kyllä saada konkreettisempi vastaus rakennusasiantuntijalta, joka voi laskea kuormituksia ym. Voi myös olla, että pätkä, joka ulottuu oven vasemmalle puolelle, toimii tukipilarina (strävpelare), se on sama ratkaisu vasemmalla olevassa asunnossa.
Mutta sinun täytyy tarkistaa joltakin, joka TIETÄÄ, minä vain spekuloin
Miten huomaa eron kevytbetonin ja tavallisen betonin välillä? Kun lyö seinää oikealla puolella ovesta, se on täysin tukeva, sama oven yläpuolella. Vasemmalla se kuulostaa ontommalta, siitä syystä luulen, että materiaali oven yläpuolella on sama kuin oikealla.Mats-S sanoi:
Luulen pikemminkin, että oviaukon ylä- ja vasemmalla puolella on kevytbetonia, näyttää siltä, kun katsoo piirustusta, sekä kun sanot sen olevan "ontompaa".
Sinun on saatava konkreettisempi vastaus rakenteista tietävältä henkilöltä, joka osaa laskea kuormia ym. On myös mahdollista, että oven vasemmalle puolelle ulottuva osa toimii tukirakenteena, sillä onhan se sama ratkaisu vasemmalla olevassa asunnossa.
Mutta sinun täytyy tarkistaa jonkun kanssa, joka TIETÄÄ, minä vain spekuloin![]()
Mutta jos nyt on huono idea koskea kantavaan seinään oikealla, luuletko että voisi kuitenkin avata katon ylös asti lopun seinän? (Sininen merkintä liitetyssä kuvassa)
Kuten sanottu, olen yhteydessä rakennesuunnittelufirmaan, joka on myös saanut kaikki piirustukset, joihin lopulta luotan, kirjoitan tässä pääasiassa kuullakseni muiden mielipiteitä/kokemuksia.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Voidaan olettaa, että seinäpalikka ei ole olemassa sattumalta. Valitettavasti raudoituspiirustus ei anna hyvää selitystä. Onko ullakolla jotain, mikä voisi perustella seinän olemassaolon. Läheisyydessä on useita seinänjäykisteitä, joiden hyötyä ei ymmärretä.
Olen erittäin tietämätön tästä aiheesta, joten en tiedä mikä voisi motivoida tämän seinän. Mutta tältä talo + kattotuoli joka tapauksessa näyttävät leikkeessä, jos se kertoo jotain?J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Arvelisin, että se liittyy johonkin, joka löytyy ullakolta, esim. konehuone. On erittäin mahdollista, että seinäpätkän voi poistaa ilman tukea, mutta se vaatii kaikkien piirustusten perusteellista läpi käymistä. Tukiratkaisusta ei tule mikään esteettinen kokemus.
Kun sanot, ettei siitä tule ”kauneuselämystä”, tarkoitatko käytännöllisesti, taloudellisesti vai puhtaasti ulkonäöllisesti? Jos osoittautuu, että työ on liian vaativa, luuletko, että seinä voidaan avata kattoon saakka, missä se ei ole kantava (sininen merkintä yllä olevissa kuvissa) vai onko ovikarmin tarkoitus olla osa kantavuutta?J justusandersson sanoi:
Olen palkannut yhtiön tulevaan remonttiin, joka toteuttaisi myös mahdollisen tukipalkin asennuksen. Mutta yritän päättää, onko se päänsäryn arvoista vai pitäisikö minun vain antaa asian olla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
"Kauneuselämys" tarkoitan esteettisesti. On erinomaista avata kattoon sinisen merkinnän jälkeen.
Suurkiitos kaikista vastauksistasi, tunnen että minulla on nyt hieman enemmän tietoa.J justusandersson sanoi:
Viimeinen kysymys, johon ehkä osaat vastata, täytyykö minun tehdä ilmoitus kuntaan, kun avaan kattoon asti? Vai riittääkö hallitukseni hyväksyntä, kun ei koske kantavaa rakennetta?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinun ei tarvitse sekoittaa kuntaa tähän. Jos sinun täytyy kysyä hallitukselta, se riippuu varmaan yhdistyksenne säännöistä. Sehän ei ole kantava seinä.
Klikkaa tästä vastataksesi






