Suunnittelen lasitalon rakentamista ja tarvitsen apua parin palkin mittojen laskemiseen. Alla olevista kuvista voi nähdä muutamia hahmotelmia siitä, miltä sen pitäisi suunnilleen näyttää. Hahmotelmat eivät ole täydellisiä ja niistä puuttuvat esim. kattotuolit kanavamuovikatolle. Tässä ovat ajatuskulkujani:
Huoneen katto koostuu osittain olemassa olevasta katon räystäästä. Pituus siitä, mihin talon katto päättyy, ja ulkoseinään, johon palkki D tulee, on 1700 mm.
Pylvästä C haluan mieluiten välttää. Mutta jos mitat ovat liian suuret palkissa A ja D, minun on hyväksyttävä se.
Palkki A kulkee koko ulkotilan leveyden. Vapaana olemassa olevasta katosta. Siihen ajattelin kiinnittää kanavamuovikaton kattotuolit.
Kanavamuovikatto ulottuu juuri talon katon alle ja päättyy palkkiin, jossa talon katto on. Siellä, missä talon kattoa ei ole, se ulottuu palkin yli takareunaan saakka.
Palkki/kattotuoli B kiinnitetään talon seinään (betoni) keventämään palkkia A.
Koska minulla on rajallinen kattokorkeus siinä, missä talon katto päättyy, olen halukas mahdollisimman mataliin palkkeihin.
En ole vieras rakennettaessa runkoa teräksestä. 120x120x5 KKR pylväinä pitäisi kestää. Jos yläpuoleiset palkit voisivat olla 120x???x?, se olisi täydellistä. Palkki A saa myös mielellään olla KKR tai VKR.
Lumivyöhyke 2.0
Joten yhteenvetona tarvitsen apua palkkien A ja D laskemiseen. Joko liimapuusta tai teräksestä. Toivottavasti joku voi auttaa minua siinä
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta riippuen kunnasta ja rakennusluvan tarpeesta voi myös tulla ajankohtaiseksi K-piirustukset. Minulla on meneillään rakennuslupa kunnassa lasikuistille, ja siellä kunta vaatii lausunnon suunnittelijalta, joka todistaa, että rakenne on asianmukainen.
Tarkista siis kunnasta, sillä jos tarvitset todistuksen itse piirtämällesi rakenteelle, voi olla hyvä ottaa yhteyttä suunnittelijaan jo suunnitteluvaiheessa.
Sain useita tarjouksia ja hinnat olivat 4 500:- - 30 000:- väliltä. Valitsin yhden halvimmista. Spontaanisti se tuntuu melko kalliilta parin palkin laskemiseen. He kai syöttävät luvut suunnitteluohjelmaan, joka laskee sen. Mutta pitää tietää, mitä tekee, enkä jaksanut perehtyä kaikkeen.
Myös minusta se kuulostaa kalliilta. Vaikka he eivät käyttäisi mitään ohjelmaa tai valmiita Excel-taulukoita, ei voi kestää enempää kuin 2-3 tuntia ymmärtää ongelmaa ja suorittaa laskennan, joka on melko yksinkertainen. Mutta kiitos, nyt tiedän.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.