6 855 lukukertaa ·
24 vastausta
7k lukukertaa
24 vastausta
Laskenta-apua H-palkin mitoitukseen.
Ok, kiitos. Mutta kun olen ajatellut sijoittaa poikkitukeman suoraan olemassa olevan yläkerran hammarbandin alle alakerrassa, joka on 2400 mm lattiatasosta, niin jäljelle jää vain 2040 mm - pelkään, että se tuntuu vähän matalalta - törmää pää hattiin - jos on pitkä. Siksi en haluaisi mitään, joka vie enempää kuin korkeintaan 300 mm korkeudesta. Mielestäni HEM140 kuulostaa erinomaiselta vaihtoehdolta.
Nyt jäljellä on vain vahvistus, että se riittää. Koko mitoitusajattelu perustuu...:

Nyt jäljellä on vain vahvistus, että se riittää. Koko mitoitusajattelu perustuu...:
... joten se ei tunnu olevan vielä täysin vahvistettu. Kun se on varmistettu, on vielä ratkaistava mitä palkin tulisi levätä vasten. Ajattelen, että "joukko" yhteenruuvattuja 45x120 kummallakin puolella riittäisi, mutta olisi mukavaa saada vähän täsmällisempää neuvoa.J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
HEM-palkit voivat olla hankalia saada. Tibnor ei varastoi niitä Ruotsissa. Kun olet päässyt tilanteeseen, jossa olet juuri nyt, voi olla hyvä miettiä, voiko joitakin ehtoja muuttaa. Esimerkiksi vähentää palkin jänneväliä tai laittaa pilari sen alle keskelle. Kun ratkaisu johtaa äärimmäiseen tilanteeseen, on usein ajateltu väärin jossain vaiheessa.
Kiitos jälleen palautteesta.
Oho - Ei ollut hyvä HEM-palkin kanssa.
Pylväs ei ole hyvä ratkaisu, koska keittiön pöytä luultavasti osittain sijoittuisi siihen, mihin pylväs osuu. Lisäksi pinta-ala rajoittuu liikaa mielestäni.
Välttäisin myös mielelläni kantoetäisyyden pienentämistä useista syistä.
Kuitenkin leveämmän palkin, esim. HEA180 tai 200, lisääminen vaatisi "vain" olemassa olevien seinien laajentamista niin, että palkki mahtuu sisään piilotetulla ratkaisulla.
Mitä ajattelette HEA200:sta - onko se "taatusti" niin ylimitoitettu, ettei sitä edes tarvitse laskea?
Jos en saa sitä mahtumaan nykyisen seinän leveyteen, haluan vain varmistaa, että se kestää.
Mitä suosittelette, mihin palkin tulisi tukeutua?
Oho - Ei ollut hyvä HEM-palkin kanssa.
Pylväs ei ole hyvä ratkaisu, koska keittiön pöytä luultavasti osittain sijoittuisi siihen, mihin pylväs osuu. Lisäksi pinta-ala rajoittuu liikaa mielestäni.
Välttäisin myös mielelläni kantoetäisyyden pienentämistä useista syistä.
Kuitenkin leveämmän palkin, esim. HEA180 tai 200, lisääminen vaatisi "vain" olemassa olevien seinien laajentamista niin, että palkki mahtuu sisään piilotetulla ratkaisulla.
Mitä ajattelette HEA200:sta - onko se "taatusti" niin ylimitoitettu, ettei sitä edes tarvitse laskea?
Jos en saa sitä mahtumaan nykyisen seinän leveyteen, haluan vain varmistaa, että se kestää.
Mitä suosittelette, mihin palkin tulisi tukeutua?
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Olen laskenut vähän ja se toimii HEB140:llä, edellyttäen, että lattialaatta alkaa 2 metrin päästä aukon vasemmasta reunasta. Jänneväli 3,8 m.
Suuri kiitos, että otit aikaa minulle!
Silloin toimin sen mukaan.
Mitä ajattelet palkin tuesta? Ajattelin, että 3 yhteenruuvattua 45x140 koolinkia kummallakin puolella riittäisi?
Ne tulevat tietysti suoraan lattialevyn päälle.
Tarvitseeko puutavaran olla luokiteltua, esim. K24, vai riittääkö "tavallinen" koolinkipuu? Muistaakseni se on K12, mutta en oikein muista...
Silloin toimin sen mukaan.
Mitä ajattelet palkin tuesta? Ajattelin, että 3 yhteenruuvattua 45x140 koolinkia kummallakin puolella riittäisi?
Ne tulevat tietysti suoraan lattialevyn päälle.
Tarvitseeko puutavaran olla luokiteltua, esim. K24, vai riittääkö "tavallinen" koolinkipuu? Muistaakseni se on K12, mutta en oikein muista...
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Se toimii varmasti, mutta etkö voisi yrittää limaträpelare ist? Pilarien ei pitäisi seistä alajuoksulla vaan niiden tulisi seistä perusmuurilla, koska alajuoksu ei kestä niin paljon painetta kohtisuoraan kuituja vasten. Kantavissa rakenteissa käytetään C24 puutavaraa, materiaalin laadun madaltamisen hyöty ei ole suuri.
Jo - totta kai, sitten minun ei tarvitse myöskään halkaista koolauksia, koska liimapuupylväs on 140x140. Kaksi kummallekin puolelle vai mitä mieltä olet? Olen vähän huolissani siitä, mitä kirjoitat aluspuusta. Ymmärrän "valitettavasti", että puristus kohtisuoraan kuituja vasten ei ole niin hyvä ajatus, mutta keskustellessani Lecain kanssa hän piti hyvänä, jos aluspuu jäisi paikoilleen "levittääkseen painetta hieman Lecaharkon yli. (Hän ei taida olla niin perillä puun ominaisuuksista.) Ehkä minun täytyy soittaa heille uudestaan... Oletko saanut selville jonkin painon, joka kuormittaa vastaavaa tukipistettä, jos he kysyvät? ...jollei ole niin, että tunnet myös Lecan lujuuden. Jos on, niin kyseessä on Lecaharkko lxbxh 590?x200x190, hieman epävarma pituudesta, mutta leveys ja korkeus pitävät paikkansa. Toinen harrastelija-ajatus voisi olla tilata palkki 1000 mm ylipitkänä ja kehystää täyteen 500 mm jokaisessa seinässä. Arvelen, että sisin kehys ottaa suurimman kuorman palkin tapahtuvan kaareutumisen vuoksi, mutta jos sisin kehys "vajoo" hieman Leca-harkkoon, toinen kehys "automaattisesti" ottaa enemmän kuormitusta jne. - vai "räjähtääkö" vain Lecaharkko, jos kuormat ovat liian suuria.... Huh - nyt tämä muuttui vähän pelottavaksi.... Suuri kiitos taas avusta//Håkan
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Liimapuupalkki 140x140 on riittävän vahva ja yksi kummallekin puolelle riittää. Ulkopuolella kannattaa olla sääntö, joka asennetaan sokkelin ja vasapuun väliin tukemaan pilaria, koska se ei yllä vasapuun korkeuteen asti. Ylisuuren palkin asentaminen voi itse asiassa olla haitallista, koska tuetessa syntyy pakkovoimia, jotka voivat murtua seinään, joten on hyvä, että palkki on mahdollisimman tarkasti oikean pituinen, 3600+2*140mm=3880mm.
Kun kohdistat voiman kohtisuorasti syiden suuntaan, kohdistat voiman sääntöön, joka sijaitsee laatalla. Itse olisin tehnyt niin, että olisin sahannut sokkelin paikallisesti pilarin alta ja sitten valanut betonilla, joka auttaisi levittämään kuorman.
Kun kohdistat voiman kohtisuorasti syiden suuntaan, kohdistat voiman sääntöön, joka sijaitsee laatalla. Itse olisin tehnyt niin, että olisin sahannut sokkelin paikallisesti pilarin alta ja sitten valanut betonilla, joka auttaisi levittämään kuorman.
Mahtavaa - asia on siis selvitetty ja selvä.
Minun piti valaa betonia sokkelista, kuten kuvasit, olemassa oleviin VKR-pilareihin, jotka tukevat HEA180-palkkia "sydänseinässä". Toivoin, että voisin välttää sen tällä kertaa, koska se on ahdasta ja hankalaa tehdä, kun talo on jo perustalla....mutta niin se on tehtävä.
Rakensimme talon vuonna 1999, ja tämä on varmaan 15. uudelleenrakennus.... tehdä oikein alusta alkaen.... tai paremminkin....uskalla sanoa ei vaimolle ei voi yliarvioida.
Suuret
Kiitokset Bosse ja Justus kaikesta avusta!!
Minun piti valaa betonia sokkelista, kuten kuvasit, olemassa oleviin VKR-pilareihin, jotka tukevat HEA180-palkkia "sydänseinässä". Toivoin, että voisin välttää sen tällä kertaa, koska se on ahdasta ja hankalaa tehdä, kun talo on jo perustalla....mutta niin se on tehtävä.
Rakensimme talon vuonna 1999, ja tämä on varmaan 15. uudelleenrakennus.... tehdä oikein alusta alkaen.... tai paremminkin....uskalla sanoa ei vaimolle ei voi yliarvioida.
Suuret
Hmm, yksi viimeinen kysymys - laiskuus minussa miettii, että eikö riitäisi sahata ura Lecamuriin siihen kohtaan, missä liimapuupilari tulee ja asettaa se (sokkelipaperi välissä) suoraan anturalle?
Silloin välttäisi valamisen ainakin... mutta silloin tulee orgaanista käsittelemätöntä materiaalista perustukseen, ja sitä emme halua... vähän hankalaa kantavuuden kannalta myös, jos ne tulevat joksikin hyökkäyksen kohteeksi... tajusin... joten se oli todella huono idea... laiskuusideat ovat valitettavasti usein sitä... kiitos taas
Silloin välttäisi valamisen ainakin... mutta silloin tulee orgaanista käsittelemätöntä materiaalista perustukseen, ja sitä emme halua... vähän hankalaa kantavuuden kannalta myös, jos ne tulevat joksikin hyökkäyksen kohteeksi... tajusin... joten se oli todella huono idea... laiskuusideat ovat valitettavasti usein sitä... kiitos taas
Klikkaa tästä vastataksesi
