5 643 lukukertaa ·
29 vastausta
6k lukukertaa
29 vastausta
Heikosti mitoitettu sydänseinä ?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei. 90x270 on huomattavasti parempi. Sinun on mentävä 165x225, jotta löydät leveämmän mutta samanarvoisen mittasuhteen.
Ok, kiitos vastauksesta, sitten otan 90x270.J justusandersson sanoi:
Toinen ajatus/kysymys samaan aiheeseen. Aion myös avata ikkunan "saman katon alla". Ajatus oli käyttää 90x225 liimapuutukki kantopalkkina ja 90x90 liimapuutukki sivupylväinä, mutta se oli kun luulin, että kyseessä on rankarakenne kutterilastuilla eristeenä. Mutta kun olen nyt löytänyt viehätyksen lankkuseinämässä, haluan tehdä mahdollisimman vähän muutoksia. Joten mitä ratkaisua suosittelet?
Avaa suunnitelman mukaisesti ja upota kaksi 90x90 liimapuutukki sivupylväiksi?
Vai "koverra" lankkuseinämästä kantopalkille ja anna sen levätä lankkuseinämän päällä, ajattelin että voi jättää 3 lankkua kummallekin puolelle tueksi. Se vastaa noin 30 cm kummallakin puolella painon kantamista.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kirjoitan vastauksen puhelimella, joten minun täytyy olla niukkasanainen. Viimeinen ratkaisu on periaatteessa paras.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kolme lankkua on mielestäni hyvä.
Tein juuri kuten sanoit Justus, huolimatta runsaasta määrästä lunta katolla ei taipuma ole ollut yhtään millimetriä tähän mennessä.J justusandersson sanoi:
Joka tapauksessa, aion nyt pian purkaa ja sijoittaa uuden palkin aukon, josta viesti alun perin käsitteli, sydänseinään
Mutta olen alkanut miettiä sivupylväitä ja niiden kiinnitystä. Yksi on tarkoitus olla savupiipun vieressä, se on muurattu "siiveke", koska nykyinen seinä kulkee siinä. Niin tulipaloturvallisuuden kannalta en ole huolissani, mutta olen epävarma, voinko kiinnittää sivupylvään savupiippuun.
Toisen pylvään voin kiinnittää sydänseinään, joten se pitäisi olla kunnossa. Mutta kysymys on, mitä teen savupiipun vieressä olevan sivupylvään kanssa? Jos yksi pylväs on kiinnitetty sydänseinään, välityspalkki on kiinni tässä, ja palkin voi puolestaan kiinnittää kattokannattimiin? silloinhan sivupylväs savupiipun vieressä ottaisi vain pystysuoria voimia eikä vaatisi kiinnitystä enempää kuin palkki/sivupylväs ja sivupylväs/lattia?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Varmista, että pilaari on lukittu vaakasuunnassa, ylhäältä ja alhaalta. Älä kiinnitä savupiippuun.
kiitos, kuten ajattelinkin, on helpottavaa kuulla se. Olen lukenut paljon erinomaisia kirjoituksiasi täällä ja olen ymmärtänyt, että suosit puisia rakenteita teräksen sijaan ja erityisesti, ettei niitä tulisi sekoittaa.J justusandersson sanoi:
mutta olen silti utelias arvioimaan, mitä kokoluokkaa teräspalkki (tyypillisesti HEA) tarvitsisi olla kantaakseen saman kuorman kuin 90x270 liimapuupalkki. Se tulisi olemaan varsin mittava rakentaa. Se ei ole katastrofi, mutta olisi hyvä tietää, mitä mahdollisesti voittaisi teräspalkilla.
kiitos kaikesta avusta Justus, oikea kultakaivos!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
HEA 140 vastaa tässä tapauksessa 90x270 liimapuuta. Vaikka lisätään verhoilu, HEA-palkki on huomattavasti matalampi. Minulla ei ole mitään terästä vastaan, mutta erityisesti uudistuksissa se voi olla hankalaa. Lisäksi se on raskasta ja kallista. Uudisrakennuksessa, kun teräspalkin voi nostaa sisään nosturilla ja yksinkertaistaa rakennetta teräksen ansiosta, mielestäni se on eri tilanne.
Kiitos vastauksesta. Sitten se on todennäköisesti HEA. Koska tarvitsen noin 2300 mm, hinta on sama kuin ostamalla katkaistu HEA140 kuin 6 m 90x270.J justusandersson sanoi:HEA 140 vastaa 90x270 liimapuuta tässä tapauksessa. Vaikka laskisitkin verhoilun mukaan, tulee HEA-palkki olemaan huomattavasti matalampi. En vastusta terästä, mutta erityisesti muutostöissä se voi olla hankalaa. Lisäksi se on raskasta ja kallista. Uudisrakennuksessa, kun voi nostaa teräspalkin paikalleen nosturilla ja yksinkertaistaa rakenteita teräksen ansiosta, pidän sitä erilaisena tilanteena.
Voinko edelleen käyttää 90x90 sivupylväitä vai pitäisikö minun käyttää 150x150, jotta se vastaa HEA-palkin "jälkeä" 140 mm?
Samoin jänneväli tekee painosta pienemmän ongelman, noin 60 kg sen pitäisi painaa.
Hinnan ja painon lisäksi, onko muita mahdollisia komplikaatioita, jotka minun pitäisi ottaa huomioon ja estää nyt, kun rakennan?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On järkevämpää, että palkki ja pylväs ovat yhtä leveitä. On monia vaihtoehtoja 90x90:lle, esimerkiksi 90x135 tai 140x140. Kuormituksen kannalta kuitenkin 90x90 riittää. Teräksellä on suurempi pituuslaajeneminen kuin puulla, joten jonkin verran liikkumavaraa on toivottavaa.
ymmärrän, kiitos. Avoimessa osassa on kaksi kattotuolia, joista seuraavat lepäävät toisessa päässä sydänseinässä ja avauksen toisella puolella ne nojaavat savupiipun siipeen. Eräs kirvesmies suositteli purkamista ylhäältä. Eli antaa purkupalkin kulkea kattotuolien alapaarteiden päällä sydänseinän yli. Kiinnitä ensimmäiset kattotuolit vaihtopalkkiin haarukka-ankkureilla. Voisiko se olla vaihtoehto? Ajattelisin tässä tapauksessa 90x270 liimapuun, joka lepäisi kattotuolilla savupiipun luona (joka vuorostaan lepää savupiipun päällä) ja jatkaisi sitten yli kolmen tai neljän kattotuolin sydänseinästä. Silloin kahden vapaana roikkuvan kattotuolin kuorma siirtyisi savupiipun kautta alas ja sydänseinän kautta toiselta puolelta kattotuolien kautta.J justusandersson sanoi:
Tämän etu esteettisyyden lisäksi olisi yksinkertaisuus. Voi välttää pylväiden kohdistamisen ja palkin asentamisen. Lisäksi saa enemmän tilaa sinne, missä sitä tarvitaan (ullakolla sillä ei ole väliä).
minulla on kattopalkit esillä ullakolla sähkön vedon vuoksi, joten voin purkaa kuormaa useammalla tapaa, jos se olisi tarpeen.
Terveisin
Viktor J
Viimeksi muokattu:
mitä sanot Justus, olisiko se ollut vaihtoehto? Voisin myös ajatella käyttäväni pylväitä, sisäkaton ja eristyksen läpi, jotta voisin edelleen keventää ylhäältäpäin (jos se on sopiva vaihtoehto).J justusandersson sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi