Någon som har erfarenheter av installationsprovare? Jag väljer mellan Eurotest AT och HT Combitest 2019.

Tips på leverantörer med bra priser?

Funktioner, enkel att använda, mjukvara....

Tacksam för all rspons, även andra instrument än de jag nämnt här.

Bergabo

HT combitest kör jag med, enkelt och bra. inga nackdelar,...

Kolla med elgrossisten, tror att Marelco är generalagent.

Kör med den "stora" Eurotestern, vet inte exakt beteckning i skallen, men den tycker jag är kanon. Supporten från Toleka är super!

Hejsan

Kör med megger från Kjell & Co funkar klockrent

Men med bara meggern kan man inte göra alla tester som skall utföras

elis@sevalla skrev:
Hejsan

Kör med megger från Kjell & Co funkar klockrent
Kan du spara värderna på datorn...?

sverre skrev:
Kör med den "stora" Eurotestern, vet inte exakt beteckning i skallen, men den tycker jag är kanon. Supporten från Toleka är super!
Med HT combi test behöver du ingen support... Jätte enkel att hand ha, men säkert lika bra som "eurotestern" :-)

jag använder fluke 1652 både i mitt företag och på jobbet. ser inte riktigt vitsen med att kunna köra över mätvärdena till dator, man måste ju iaf veta vad respektive värde hör till, fast lite tidsbesparing blir det kanske...

Hejsan elmont

Tänker du på jordfels test eller

Så vitt jag förstår så kan intallationsmätare även mäta förimpedansen. Hur de gör det fattar jag inte riktigt. Undrar om de skapar korta kortslutningar, nån millisekund eller så och mäter kortslutningsströmmmen.

Mikael_L
hempularen skrev:
Så vitt jag förstår så kan intallationsmätare även mäta förimpedansen. Hur de gör det fattar jag inte riktigt. Undrar om de skapar korta kortslutningar, nån millisekund eller så och mäter kortslutningsströmmmen.
Ja rent tekniskt borde kunna fungera på ett sånt sätt, att mäta ström och spänning noggrannt efter en inducerad spänningsdipp. Ett annat sätt borde kunna vara att mäta hur matningen påverkas av en väl känd reaktiv last, som både drar ström och ger upphov till lite fasvridning.

pellefant skrev:
jag använder fluke 1652 både i mitt företag och på jobbet. ser inte riktigt vitsen med att kunna köra över mätvärdena till dator, man måste ju iaf veta vad respektive värde hör till, fast lite tidsbesparing blir det kanske...
Hur gör du med dokumentationen då? skriver upp värderna för varje mätning, sedan levererar denna till kund/besiktningsman?

elis@sevalla. med tex. eurotestern meggar, mäter kontinuitet, kontrollerar jordfelsbrytare och sedan kan du skriva ut ett protokoll med alla mätvärden som visar anläggningen status, så det ger lite mer än bara en vanlig meggning.

japp! jag har ett protokoll som jag fyller i alteftersom jag gör mätningarna.
sen renskriver jag det på datorn och lämnar en utskrift till kunden.

Tack för synpunkter. Det blir nog en HT..

Enkel att använda och utskrifter via datorn är viktiga egenskaper.

Bergabo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.