15 798 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Färdig normcentral som saknar en grej
Bra tips men det är ju så jag gör fast på ett annat sätt.Mikael_L skrev:Tips, såga aldrig i fasskenorna.
Tryck ut kopparskenorna ur plasten och klipp av med avbitaren på rätt ställe.
Klipp sen plasten till rätt längd med sekatören eller kapa med vass mora.
Klipp kopparskenorna så korta att de ligger 1 mm eller lite mer innanför plastskenans ände. Sätt helst på ändskydd ändå, men ligger kopparen något innanför plasten så är det ganska bra utan ändskydd också.
Är fasskenan lång är det inte lätt att dra ut skenorna kan jag lova. Det är lagom krångligt att dra ut dem en och en...
/edit
Aha, jag kanske gör på fel sätt?? Kan man dra ut skenorna "rätt ut" istället för att putta dem åt sidan? I så fall sparar jag ju ett moment. *springer ut i bilen och testar*
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Nej Müssli, svårt att dra ut på tvärsen (åtminstone Hagers) lättare att dra ut längs med men man får ta en skena i taget en bit och sedan en annan skena och den tredje och börja om. Tillbaka går det att bara tryck i.
Sedan att montera tidur och kontaktorer, det gör man inte i en förmonterad, då köper man en tom kapsling och sätter i de delar man behöver.
Protte
Sedan att montera tidur och kontaktorer, det gör man inte i en förmonterad, då köper man en tom kapsling och sätter i de delar man behöver.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Ja men svårt är det inte, detta klarar 99%, samt att har inte berättat om han behöver dessa platser..
Bruksanvisningar är för amatörer.cpalm skrev:
Jag vet hur man gör men prova själv att dra ut skenorna 5-6 (eller mer) moduler och se hur lätt det är. Tycker fortfarande att det är enklare att kapa med såg och sedan putta ut ändarna någon cm för att klippa. Så trodde jag de flesta (alla?) gjorde.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Håller lite med, men tror alla löser detta, är inte direkt så "blackbox", bara att följa strömmen, svårt att göra fel..
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ahha, intressant. Så du menar alltså att någonstans så blir PEN delad till PE + N och då stämmer ju dessa två exempel från Kjell. Vars sker denna utbrytning oftast? Och gjorde man detta innan det blev aktuellt med jordfelsbrytare, finns det några andra fördelar med att bryta ut PEN till PE+N? Tänker på äldre system där PE och N var förbundna i centralen.Demmpa skrev:Återigen nej! Nollan kommer från PEN-ledaren/skenan och inte från JFBn.
PEN-ledaren leder ström i normalfallet medan PE-ledaren bara får leda ström om det är jordfel i ansluten apparat.
Alla 230/400V-system (i Sverige) är från början fyrledarsystem, någonstans mellan transformatorn och slutkundens förbrukare blir det femledarsystem, i sämsta fallet blir det femledarsystem i sista gruppcentralen, i bästa fall blir det femledarsystem på utgående "plintar" i transformatorn.
Alla transformatorer som transformerar ner högspänningen till lågspänning är D/Y-kopplade, D-kopplade på högspänningssidan (uppsidan) och Y-kopplade på lågspänningssidan (nedsidan). Högspänningsnätet består av fyra ledare L1, L2, L3 & PE.
Mittpunkten på Y-kopplingen är (PE)N, den punkten är dels direktkopplad till jordspett/jordplåt/jordlina dels är den kopplad till 'PEN-ledare' eller 'PE-ledare & N-ledare' för matning ut till slutkund.
Om det är en PEN-ledare ansluten till transformatorn så blir det PE & N i tex, sista gruppcentralen, i mätarskåpet, i nätägarens service-skåp. Det absolut sista stället PEN blir PE & N är på PE-skenan i sista gruppcentralen.
Moderator
· Stockholm
· 56 274 inlägg
Som det sagts tidigare. Ofta har du PEN in, den ansluts till jordskenan. På jordskenan separerar man till PE och N. N dras då till jordfelsbrytaren, eller till N skenan om det inte finns jordfelsbrytare (historiskt).
När PE och N har separerats, så får de aldrig mer kopplas ihop längre fram i systemet.
När PE och N har separerats, så får de aldrig mer kopplas ihop längre fram i systemet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Från gatan till fasadskåpet kommer oftast 4 ledare, alt 3+skärm, men många kör idag 5 ledare från kabelskåp på gatan in till huset.
Det blir 5 ledare i husets central, brukar sällan delas i fasadskåpet.
Det blir 5 ledare i husets central, brukar sällan delas i fasadskåpet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Där vi bor började man med 5 ledare från kabelskåpet på gatan förra året..
Och lite "historik", då jag började hette det som i dag heter PEN "inkommande Nolla" och skulle anslutas på jordskenan. Sedan fick nollning endast ske i centraler där gruppernas nollor kopplades ihop med jordskenan och den inkommande nollan med hjälp av nollskruven. Så märk att på äldre anläggningar har man två helt OLIKA nollor, dels gruppernas och sedan den inkommande nollan. Och jordskenan har ofta en märkning där det står "ink nolla".