Jag vill dra ett relä med en strömbrytare som har en glimlampa som ska visa om reläet är draget.

Problemet är att jag får brytaren att tända glimlampan eller dra relät men inte båda samtidigt. L är från en säkring och utgången går till A1 på relät.

Blått elektriskt relä med kopplingsschema, texten 'Drar relä ej lampa' synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett elektriskt relä monterat på vägg med text som indikerar problem med glimlampan och reläaktivering.
Skapa konto

Redigerat:
Sätt en bygel mellan dessa 2? Borde fasen tända lampa och dra relä..

tommib
Du får nog rita kretsen lite utförligare. Det är inte säkert att du kan realisera kopplingen du önskar. Brytare med glimlampa är inte sällan avsedda för att sitta i t.ex. trapphus. Då ligger det spänning på kontinuerligt och ett tryck på knappen bryter (vilket drar ett relä). Titta nästa gång i ett trapphus vad som händer när du trycker på knappen...

När jag tittar på kopplingsschemat på brytaren undrar jag om det alls går. Är tanken att detta är en återfjädrande brytare? Då förstår jag inte hur du tänkt att få ihop det. Är det en strömställare som "fastnar" så skulle du kunna lägga nolla på nedre L och på så sätt få lampan att lysa när strömbrytaren är i påverkat läge, men det visar bara att du lägger spänning på vänstra pilen, inte att reläet faktiskt är draget.

Du får som sagt dra dit en nolla också om du vill att lampan lyser när brytaren är till, och ska det visa reläets verkliga läge får du ta en tråd till bara för indikeringen. Verkar vara en tvåpolig brytare med signallampa du fått tag på.

Jag provade att bygla utgångarna men det resulterade fortfarande i draget relä med släckt lampa tyvärr.

Enligt utsago från malmbergs när jag köpte brytaren (de ringde och kollade) så ska lampan vara tänd när kretsen är sluten. Den ska alltså vara tänkt som indikatorlampa för sluten krets och inte för att hitta brytaren i ett släckt trapphus.

Intressant tanke att trapphus styrs med nc reläer, det har jag aldrig tänkt på. Men det borde fungera även med mitt no relä så att lampan lyser när kretsen är sluten och reläet draget

Det är inte en återfjädrande brytare.

Ska testa att koppla från L till L. Men jag är tyvärr inte på plats föränn i helgen

Med bara 2 trådar får du det inte att fungera, det behövs en nolla också.
Att du får lampan att tändas beror på att lite ström går genom nollan.

Du kan få omvänd indikering, att lampan lyser när relät inte är draget.

Om fas kopplas där det står VDE, relät på vänster pil och en nolla på höger pil så kommer glimlampan att tändas när relät drar.

• Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det är ju helt självklart nu när du har sagt det. :D Eftersom det är en dubbelbrytare får ena kretsen dra relät och den andra tända indikatorlampan. Då lampan drar lite blir den tillräcklig strömbegränsare för att inte skapa kortslutning

Men principiellt tycker jag att kopplingen på bilden ovan som tänder lampan även borde dra relät. Relät får ström in på A1 och har Nolla på A2. Det borde inte spela någon roll att strömmen passerar indikatorlampan på vägen

Här är hela kretsen som ska realiseras. Där brytaren alltså får en indikatorlampa som visar om termostaren är förbikopplad.

Enligt nexa har deras puck ett potentialfritt relä som klarar att paralellkopplas.

Elkopplingsschema för termostat med Nexa LCRM-1000, strömställare och indikatorlampa.
Skapa konto

Redigerat:
Vill du att lampan ska indikera förbikoppling via brytaren ska du lägga nollan till nedre L istället för högra pilen, ska den bara visa om reläspolen är matad oberoende från vad lägg som protte skrev.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
tommib
toolman77 skrev:
Då lampan drar lite blir den tillräcklig strömbegränsare för att inte skapa kortslutning

Men principiellt tycker jag att kopplingen på bilden ovan som tänder lampan även borde dra relät. Relät får ström in på A1 och har Nolla på A2. Det borde inte spela någon roll att strömmen passerar indikatorlampan på vägen
[bild]
Troligen är det just det som är problemet. Lampan släpper förbi såpass lite att det inte räcker för att dra spolen.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Också självklart när det är sagt :p. Hade det varit 12volt hade det varit självklart, där är det ju ett helt normalt sätt att droppa strömmar med lampor eller resistorer. Ovant att applicera på starkström bara

Det fungerar! Nästan....

Glimlampan tänds nu när relät dras precis som det ska vara.

Däremot så bakmatas glimlampan när den paralellkopplade termostaten slår till. Lite funderande senare ser det ut så här och allt fungerar som jag vill!

Handritad elektrisk kretsschema på papper som visar koppling av glimlampa och termostat.
Skapa konto

Redigerat:
Nästa fundering är att nexapucken inte visar om relät är draget eller inte och inspektionsfönstret på relät är väldigt litet. Det är alltså svårt att se om elementkretsen är på eller inte. Det kanske blir en liten indikatorlampa i alla fall. Ska leta upp en dinmonterad

Det blev en sån här för 46:- ink moms direkt från Malmbergs http://www.malmbergs.com/m_item.aspx?item=2149300

Elektriskt skåp med säkringar och en lyser röd indikatorlampa, bredvid en väggbrytare med lampa.
Skapa konto

Nu kan jag dra relät med en nexa brytare lokalt och på fjärr, med lokal termostat, med lokal brytare med indikatorlampa och kan se om relät är draget med den separata lampan.

Tror jag täckt in alla alternativ nu. Men grejen med indikatorlampor gillar jag skarpt. Att t.ex kunna se om en utebelysningskrets med ljussensor är spänningssatt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.