30 381 läst ·
67 svar
30k läst
67 svar
Elcentral inte så vacker
Men är det egentligen något krav på att dvärgarna måste vara numrerade i ordningsföljd. Eller är det bara tysk überperfektion att man vill ha så.
För vad tusan, ska det det läggas in en extra dvärg i någon okänd framtid på pos 9,5 går det väl helt enkelt att märka den 22 och sen plita in i gruppförteckningen vad 22 försörjer !?
Det sitter ju redan 5 st i reserv, det må ju räcka.
För vad tusan, ska det det läggas in en extra dvärg i någon okänd framtid på pos 9,5 går det väl helt enkelt att märka den 22 och sen plita in i gruppförteckningen vad 22 försörjer !?
Nä varför ska kunden betala för tre extra dvärgar, utan funktion?PST skrev:
Det sitter ju redan 5 st i reserv, det må ju räcka.
Nej, det närmsta man kan komma krav är att det ska gå att identifiera positionerna genom tex märkning, gruppschema, gruppförteckning osv. Men givetvis är det ju inget merarbete att försöka förebygga genom logisk numrering per rad osv så att man kan bygga om utan att störa strukturen. I praktiken får man kanske vara glad om det finns märkning, dokumentation öht när det gäller denna typen av anläggningar.
En av fördelarna med normsystemet är ju att man kan lämna plats utan att bestycka med apparater, så kunden ska inte behöva betala för oförutsedda reserver alls.
En av fördelarna med normsystemet är ju att man kan lämna plats utan att bestycka med apparater, så kunden ska inte behöva betala för oförutsedda reserver alls.
Då känns det som att vi är överens.
- Det är helt klart smart att hinna med att tänka på vid den första uppmärkningen att ta med alla möjliga tomma platser i nummerserien för att sedan kunna hålla en snygg struktur vid ev utvidgning.
- Har man råkat missa detta så är det ingen större skada ändå. Gör ingen höna av en enda fjäder, helt enkelt.
- Det är helt klart smart att hinna med att tänka på vid den första uppmärkningen att ta med alla möjliga tomma platser i nummerserien för att sedan kunna hålla en snygg struktur vid ev utvidgning.
- Har man råkat missa detta så är det ingen större skada ändå. Gör ingen höna av en enda fjäder, helt enkelt.
Det är nog ganska dödfött att försöka vara smart på något hållbart vis. Rätt vad det är så blir det en ändring som gör att logiken i systemet rasar. Exvis att Grupp 1 ersätts med tre enpoliga brytare.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Inte QC-dvärg på den 3-poliga, usch! 
Tycker det där var precis lagom, bra jobbat Patrik! Dessutom kul att du la ut något när du visste att du skulle få diverse (ej menade) påhopp för allt och inget...
/U
Tycker det där var precis lagom, bra jobbat Patrik! Dessutom kul att du la ut något när du visste att du skulle få diverse (ej menade) påhopp för allt och inget...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Just därför är väl egentligen positionsmärkning (eller vad det heter, att HB skulle vara 1-2, JFB 3-6, och dvärgarna börja på 7) det bästa, för just den fysiska layouten på centralen lär aldrig ändras (tills den byts ut, och då lär man väl ändå göra om uppmärkningen). Jag gillar dock inte den utan ser mycket hellre den gruppmärkning som Patrik gjort (och helst att man gör som Patrik säger och kallar den 3-poliga för n och nästföljande för n+3)mycke_nu skrev:
/U
Jag tycker i det fallet som du ullberg, strikt posnummermärkning är alltid korrekt och med logik som tål förändringar. Men en vettig gruppbaserad märkning med numrering per modul från vänster och flerpoliga dvärgar som hoppar 1 eller 2 nummer är mycket bra och praktiskt, begripligt för de flesta. Speciella apparater som HB, JFB osv kan man då tex klartextmärka.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 136 inlägg
När jag installerade mitt nätverk så bestämde jag mig för den gamla beprövade rum/uttagnr/ab, där a/b står för vänster eller höger uttag i ett dubbeluttag. Det höll tills jag upptäckte att jag punchat kablarna till det *första* uttaget i det *första* rummet i fel ordning på patchpanelen, dvs b/a...mycke_nu skrev:
(Med en fk så är det ju bara att flytta, men jag punchar inte gärna om ett fungerande uttag, och att ta ner patchpanelen, skala om osv. är att gå för långt. Så det får vara kvar som en irriterande påminnelse att göra rätt från början nästa gång.)
Se där en bild på en central med säkringar och som i allt numera får inget ta plats och då får man inte in näven nästa gång det ska dras om och då går det inte att få det så här snyggt utan att riva allt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 411 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 411 inlägg
Vad är det för brun liten kopplingslist på den tredje raden? Jag fick höra från min elektriker att man inte gör enkla kopplingar i elcentralen. Sen hänger det okopplade buntade kablar. Gör man så? Ingen märkning?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är en Wagohållare för DIN-skena, fullt tillåten. Kommer dock inte ihåg vad jag hade kopplat där. Antagligen något med ytterbelysningen att göra.TheStills skrev:
Ja, det drogs ut en kabel och slingades utanför kåken som förberedelse för belysningsstolpar. Därför ej inkopplat, men att det inte skulle vara uppmärkt kan jag inte hålla med om. Jag ser i alla fall en "tejpflagga" med text på trådarna.
//Patrik