14 077 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Skarva ekk-kabeln som är avborrad?
Sida 1 av 5
Hej!
Jag hjälper en kompis att renovera ett fritidshus, och jag lyckades borra av en kabel som någon va smart och murat in i en tegelvägg utan vare sig rör eller slang.
Hur får jag nu ihop denna kabel igen? Det är ca 1cm luft mellan de två delarna nu.
Det går inte att "dra ut" kabeln så att man kan få in den i en kopplingsdosa eftersom den ligger i murbruk.
Tips någon?
Jag hjälper en kompis att renovera ett fritidshus, och jag lyckades borra av en kabel som någon va smart och murat in i en tegelvägg utan vare sig rör eller slang.
Hur får jag nu ihop denna kabel igen? Det är ca 1cm luft mellan de två delarna nu.
Det går inte att "dra ut" kabeln så att man kan få in den i en kopplingsdosa eftersom den ligger i murbruk.
Tips någon?
Man får ju inte skarva dolt, så alternativen är varken många eller roliga:
- Klipp bort kabeln i båda ändar och dra en ny utanpåliggande eller ev inspårad i väggen. I bästa fall går det att dra en annan och bättre väg.
- Pilla fram kabeln någon dm åt varje håll, hugg in renoveringsdosor (2 st) i väggen, lägg i en ny kabelsnutt mellan dessa och skarva i dosorna. Putsa om skadan och sätt lock på dosorna.
Vem putsar fö in kabel? Det skulle jag aldrig göra..
- Klipp bort kabeln i båda ändar och dra en ny utanpåliggande eller ev inspårad i väggen. I bästa fall går det att dra en annan och bättre väg.
- Pilla fram kabeln någon dm åt varje håll, hugg in renoveringsdosor (2 st) i väggen, lägg i en ny kabelsnutt mellan dessa och skarva i dosorna. Putsa om skadan och sätt lock på dosorna.
Vem putsar fö in kabel? Det skulle jag aldrig göra..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, precis. Vem kan göra något sånt egentligen?? 
//Patrik
//Patrik
Om det "bara" fattas 1cm och det går att hugga plats för en rot-dosa utan att ytterligare skada kabeln så borde det väl gå att klara sig med en enda dosa, och ha dubbla skarvar inne i den dosan?
Jag har reparerat ett par avklippta kablar med hjälp av en special-plint som var ca 7-8cm lång, denna passade in i en 120*120mm utanpåliggande dosa, jag vet dock vilket fabrikat den var av, men den var tillverkad just för att använda vid sådana tillfällen.
inte bara där, i Polen gör dom så och förr var det tydligen tillåtet att putsa in tygomspunna enkelledare typ OVIR direkt i väggen, senare kom det en blymantel runt de 2 trådarna, som ändå inte var ansluten till jord så det var inte mycket till hjälp, numera murar dom in en EKK-liknande kabel som är platt. så även en duktig polsk elektriker har nog svårt att fixa en bra svensk installation.petersv skrev:
Tro tom Tyskland kör med inmurat...inte "förbjudet" i Sverige heller med rätt sorts kabel men olämpligt, vilket visar sig.
Knacka fram kabeln en decimeter åt vart håll, fäll in ett par dosor att skarva i. Dessa måste sedan var åtkomliga med lock.
Knacka fram kabeln en decimeter åt vart håll, fäll in ett par dosor att skarva i. Dessa måste sedan var åtkomliga med lock.
Ja det är ganska vanligt i Tyskland, det är stipulerat i VDE-normen var och hur de ska ligga i olika rumstyper. Ingen kommer att borra där och då funkar systemet utmärkt, ja är man laie kanske man borrar men då får man på skallen om en elektrofachkraft kommer.
Jag arbetade i f.d. öst-tyskland med att installera maskiner i en helt nybyggd fabrik för 8-9 år sedan, deras elektriker/vvs:are slängde allt från CU-rör till EKK, FK, Telekabel hej vilt över golven, sedan lade dom armeringsjärn på distanser ovanpå detta virrvarv, och sedan gjöt dom in allt.
Det kanske lönar sig i snitt att gjuta in?
Hur ofta behöver man ändra en installation? Vad kostar det mer att ändra en ingjuten installation? Vad kostar det att lägga rör/slangar överallt där man aldrig ändrar installationen?
Hur ofta behöver man ändra en installation? Vad kostar det mer att ändra en ingjuten installation? Vad kostar det att lägga rör/slangar överallt där man aldrig ändrar installationen?
Jag är faktiskt övertygad om att så är fallet. Rör är givetvis ytterst bekvämt vid ändringar, men jag tvivlar på att konsumenterna tjänar på det i långa loppet. Sedan finns det givetvis ytterligheter åt båda håll beroende på omständigheterna.yxis skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Vore märkligt om det inte gjorts en kalkyl på detta vid nyproduktion. Har vi inte ett antal trådar som räknat på prisskillnaden infällt vs utanpåliggande och kommit fram till att infällt är betydligt billigare?