Byggahus.se
ska byta ut det gamla mot ett nytt. visst kan man sätta den vita eller blå på vilken sida man vill alltså spelar ingen roll om den sitter på sidan L eller N eller har ja fel? jorden på mitten längst ner såklart! tacksam för svar

• Gilla
pigreg
  • Laddar…
ullberg
Rent praktiskt har du rätt, det spelar ingen roll (jämför med att du ändå kan dra ut stickkontakten och vända den 180 grader och stoppa in igen, då har du ju ändå växlat dessa)

Det ser dock väldigt hempulat ut att inte sätta blå på nollplinten (N) och fas på fasplinten (L) så jag tycker att du ska göra så.

Och var försiktig, gör inget du inte känner att du känner dig helt trygg med (alt. fråga tills du känner dig trygg)

/U

exakt vänder man kontakten så blir det ju samma sak... byggdes 1966... då kopplade dom lustigt med färgerna sägs det... inget kan väll gå fel, gå ju typ inte koppla fel, eller hur!

ullberg skrev:
Det ser dock väldigt hempulat ut att inte sätta blå på nollplinten (N) och fas på fasplinten (L) så jag tycker att du ska göra så.
Ja visst är det snyggast att göra så men jag tror faktiskt att en hel del elektriker struntar i vilket. Så jag tycker inte risken för att det ska se hempulat ut är så farlig. "Påfundet" med att märka ut fas/noll (på vägguttag alltså) är väl ganska nytt och i ärlighetens namn vet jag inte vad det är bra för.

Skala även tåtarna lagom, annars avslöjas hempuleriet där... ;)

• Gilla
Adb och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att veta vem som gjort kopplingen och när den gjordes. Ullberg har rätt rent praktiskt men för konsekvensens skull ska du alltid sätta blå på nollan, men kolla först vilken som är nolla isåfall, det beror ju på hur din installation är gjord, inte så lätt att svara på.

hoppas bilden kom med nu

• koo.jpg
  • Gilla
Nergruht och 3 till
  • Laddar…
gasto skrev:
inget kan väll gå fel, gå ju typ inte koppla fel, eller hur!
Ingen bra inställning. Jag håller med om att byta ett vägguttag är bland de mindre komplicerade elpulen, men nog tusan kan saker gå fel.

• Felaktigt lång kabelskalning som kan vara alltifrån fult till farligt.
  • Skada kardelerna (koppartråden) när man skalar kabeln.
  • Dra åt för löst, eller för hårt.
  • Misslyckas med att fästa uttaget stabilt.
  • Klämma kablarna med överslag, kanske i framtiden, som följd.
  • Sätta skyddsjord på fel plats. Men det har du nog koll på.
Jag kommer inte på flera exempel i hastigheten, men det gör nog andra...

• Gilla
RolfH och 3 till
  • Laddar…
men ja sätter blåa på N då.. för det spelar ju ingen roll, ser bara bättre ut om nån tittar nån gång :) ingen kan väll hända koppla man fel nån gång så går väll säkringen bara?

kolla denna bilder oxå det är väggbrytare.. L står det för fas som leder strömen vidare till nästa uttag.. för ja ha 2 vita sladdar på samma plint.. och den blåa på en annan.. där kan man med andra ord koppla mer fel eller hur

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fick svaret att dom vita ska till plint L och blåa till pil 1

gasto skrev:
men ja sätter blåa på N då.. för det spelar ju ingen roll, ser bara bättre ut om nån tittar nån gång :) ingen kan väll hända koppla man fel nån gång så går väll säkringen bara?

kolla denna bilder oxå det är väggbrytare.. L står det för fas som leder strömen vidare till nästa uttag.. för ja ha 2 vita sladdar på samma plint.. och den blåa på en annan.. där kan man med andra ord koppla mer fel eller hur
Dude...you're skating on thin ice.
Känns som att du frågar om lite väl mycket för så pass basala saker....men det är nog i högsta grad min åsikt. :p

• Gilla
Patrik0101 och 2 till
  • Laddar…
Visst går det att göra fel så det blir farligt.

Alfredo har ju nämnt några saker härovan.

Men jag hoppas att dina nya uttag också är ojordade som de gamla? Du får inte montera jordade uttag om det int finns skyddsjord att koppla in.

• Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Troll?

vägguttagen är det jord på

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
gasto skrev:
hoppas bilden kom med nu
Men vad har hänt med dosan? Den ska inte kunna komma ut genom hålet och ledningarna ska inte komma ut löst ur dosan in i väggen...

dosan satt fastspikad under panelen på väggen. så fick slita med poligrip avbitar för att få ut den.. så det är ja som misshandlat den.. kablarna sitter i rör annars, bara ja som dragit ut dom en bit

• Gilla
Almojo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.