45 795 läst ·
92 svar
46k läst
92 svar
Billig frekvensomriktare för att köra 3fas elmotor långsamt?
Nu har detta löst sig. Eller, jag har iallafall skaffat det jag ville ha.....har letat länge efter rätt omriktare och nu har jag hittat den till rätt pris.
Och JA, det har tagit så lång tid att hitta denna till rätt pris, det är inte jag som velat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och JA, det har tagit så lång tid att hitta denna till rätt pris, det är inte jag som velat.
Nu är labb-bänken igång....
Kabeln från NFO-rj45 till db9 via en konverterare till USB verkar funka på första försöket.
Körde först omriktaren via enhetens knappar men fick då ett fel "Current limit". Nu med PCn inkopplad ser jag att omriktaren var inställd på att reglera mot ett konstant vridmoment, vilket för en obelastad motor borde betyda maxfart. Nu kör jag istället den reglermod som är mer intressant för mig, ett specifikt varvtal. Kan egentligen köra mot frekvens också antar jag men varvtal är enkelt att relatera till och jag vill använda en parameter som är hyggligt proportionell mot flödet.
Det ser ut att vara väldigt enkelt att specificera ett par fasta hastigheter som styrs via extern brytare och det passar mig perfekt vid "lokal" drift, dvs när jag ska backspola sandfiltret i installationen. För den som inte hängt med från början - avsikten är att reglera hastigheten på en trefas vattenpump i en poolinstallation.
Kabeln från NFO-rj45 till db9 via en konverterare till USB verkar funka på första försöket.
Körde först omriktaren via enhetens knappar men fick då ett fel "Current limit". Nu med PCn inkopplad ser jag att omriktaren var inställd på att reglera mot ett konstant vridmoment, vilket för en obelastad motor borde betyda maxfart. Nu kör jag istället den reglermod som är mer intressant för mig, ett specifikt varvtal. Kan egentligen köra mot frekvens också antar jag men varvtal är enkelt att relatera till och jag vill använda en parameter som är hyggligt proportionell mot flödet.
Det ser ut att vara väldigt enkelt att specificera ett par fasta hastigheter som styrs via extern brytare och det passar mig perfekt vid "lokal" drift, dvs när jag ska backspola sandfiltret i installationen. För den som inte hängt med från början - avsikten är att reglera hastigheten på en trefas vattenpump i en poolinstallation.
Logga in
Skapa konto
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Hur blev det till slut? Fungerar det som tänkt och planerat?
Skulle du göra samma installation igen eller blev det mest ett kul experiment?
Har en gammal högljudd poolpump som jag helst inte vill köra nattetid för den bullrar in till sovrummet. Om jag byter ut den till en trefas kanske en sådan här lösning hade varit perfekt för att kunna köra den tystare och långsammare nattetid.
Skulle du göra samma installation igen eller blev det mest ett kul experiment?
Har en gammal högljudd poolpump som jag helst inte vill köra nattetid för den bullrar in till sovrummet. Om jag byter ut den till en trefas kanske en sådan här lösning hade varit perfekt för att kunna köra den tystare och långsammare nattetid.
Har inte gått vidare med detta men nu är ju elpriset sådant att det är dags att göra något. I första läget kommer jag köra anläggningen på deltid med tidur och inte 24x7, men det skulle också passa väldigt bra att dra igång frekvensstyrningen nu och optimera driftkostnaden.
Kan man hitta en NFO Sinus beggad är det ju en bra lösning men annars är den för dyr för att vara rimlig. Det är antagligen bättre att skaffa en enfaspump i sådant fall, till vilka det finns billigare styrningar.
Kan man hitta en NFO Sinus beggad är det ju en bra lösning men annars är den för dyr för att vara rimlig. Det är antagligen bättre att skaffa en enfaspump i sådant fall, till vilka det finns billigare styrningar.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Lyckades inte ens hitta någon som sålde NFO till privatpersoner, och med ett prislistepris kring 20 tkr så insåg jag också att det inte var rätt pryl för mig…
Såg att aquagripp sålde någon plug n play-variant för 1-fas, det kanske är något att satsa på? När jag köpte huset var poolen inte vinterstängd så jag körde pumpen kontinuerligt som frysskydd. Det blir ju några hundralappar el i månaden för det, och kan man dessutom lösa bullerbekymret kan det ju vara värt några tusenlappar att köra den på sparlåga.
https://www.aquagripp.se/poolproduk...urStF7HhGpbpFYZzoD7C5Ld33nbXnwcBoC4YwQAvD_BwE
Har du andra tips på lämpliga frekvensomriktare för 1-fas? jag är inte speciellt påläst på området.
Såg att aquagripp sålde någon plug n play-variant för 1-fas, det kanske är något att satsa på? När jag köpte huset var poolen inte vinterstängd så jag körde pumpen kontinuerligt som frysskydd. Det blir ju några hundralappar el i månaden för det, och kan man dessutom lösa bullerbekymret kan det ju vara värt några tusenlappar att köra den på sparlåga.
https://www.aquagripp.se/poolproduk...urStF7HhGpbpFYZzoD7C5Ld33nbXnwcBoC4YwQAvD_BwE
Har du andra tips på lämpliga frekvensomriktare för 1-fas? jag är inte speciellt påläst på området.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Beställde faktiskt en sådan igårkväll. Om den funkar så bra som det verkar är det nog en vettig pryl.
Verkar vara lite tveksam timerfunktion, men går att styra med externa brytare om man vill ha annan styrning.
Verkar vara lite tveksam timerfunktion, men går att styra med externa brytare om man vill ha annan styrning.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Fick hem den idag och provkört, verkar fungera mycket bra! på 12-1300 varv/minut (2900 är Max) går den extremt tyst och drar knappt 100w.
Dessvärre verkar startkondensatorn ha gett upp samtidigt eller pga frekvensomriktaren, för pumpen startar inte längre utan ett välriktat slag.
Beställde hem en ny, så får vi hoppas den funkar bättre.
Ska mäta upp flödet på något vis vid olika varvtal och se vad som är minsta rimliga nivå av cirkulation.
Så länge vattnet känns klart och rent borde det väl vara tillräckligt.
Dessvärre verkar startkondensatorn ha gett upp samtidigt eller pga frekvensomriktaren, för pumpen startar inte längre utan ett välriktat slag.
Ska mäta upp flödet på något vis vid olika varvtal och se vad som är minsta rimliga nivå av cirkulation.
Jag har fått lära mig att man aldrig får ha en startkondensator inkopplad om man skall använda frekvensomriktare. Skälet var att det kan skada frekvensomriktaren. Men det verkar ju inte omöjligt att även kondensatorn kan ta skada.F fredrik.johansson skrev:Fick hem den idag och provkört, verkar fungera mycket bra! på 12-1300 varv/minut (2900 är Max) går den extremt tyst och drar knappt 100w.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Du får ju inte skrämma upp mig sådär!
Så här står det i manualen:
men frågan är ju då vad jag har för motor…
Så här står det i manualen:
Logga in
Skapa konto
men frågan är ju då vad jag har för motor…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto