Min kompis har ett nästan färdig hus med overvåning på gång.
Problemet är att han har bara en lampa på fasaden som han vill utöka med 3 till.
Att riva fasaden kommer inte på fråga. Om man utgår ifrån att den blåa stumpen är bef
kabel, skulle det fungera att dra (röd) mellan lockpanelen?
Nåt rör får man inte plats med. Men EKLK kan man tvinga in.
Hur ser ni på saken?
Vet direkt att det blir stor framtida problem med tanke på att byta kabeln.
Men det kan han leva med.
Jag hörde att det finns nya föreskrifter. Tar dom upp detta här?

Eller är det ok att göra?
Efter att inredd öv blir även detta omöjligt.
 
  • el_fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
EKLK och EKK får du lägga bakom locken.
Jag vet ingenting om nya föreskrifter map detta förläggningssätt.
 
Nu tror jag du får förklara dig.
 
Vem, jag?
 
Ja, du
 
Jag väntar och lär mig ... :(
 
mmm. jag hade nog gjort så...
 
Uh, jag läser t.ex för EKK: Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark eller vatten.
Har jag tolkat det fel?
 
Man får lägga kabel löst i väggar, men hela "huset" ska ha samma metod dvs inte blanda rör och lös kabel och man ska kunna byta ledningarna utan att riva väggar. Lägger man kabeln under skruvade lock som man kan öppna är det ok men inte under spikade ( vilket lock vanligtvis är)
 
Tillverkarna talar om vad som kabeln är godkänd för men INTE vilka förläggningssätt/metoder som är godkännda
 
elmont skrev:
Man får lägga kabel löst i väggar, men hela "huset" ska ha samma metod dvs inte blanda rör och lös kabel och man ska kunna byta ledningarna utan att riva väggar. Lägger man kabeln under skruvade lock som man kan öppna är det ok men inte under spikade ( vilket lock vanligtvis är)
Så. Om man ersätter spik med skruv, är det ok. Men inte annars?

p.s. Jag trodde exakt samma som Bo.Siltberg.
 
Redigerat:
Om du skruvar så att man kan lossa brädan kan man nog inte neka. Men jag skulle nog lägga utanpå och måla kabeln med fasadfärgen.
 
Utanpå ny fasad på ett nytt hus...
Det blir inga extra lampor. Inte av mig inkopplade iaf.
 
  • Gilla
JllMMY
  • Laddar…
Ok, inga problem med att kabeln i sig tål att förläggas bakom lockpanelen, utan det är en fråga om hur kablar i allmänhet får förläggas.
Att kabeln inte går att byta har Kamilenski (eller husägaren) redan accepterat, men det kanske han inte får bestämma :S?

EDIT: Kanske ska tillägga att det givetvis inte är en lösning man väljer från början, utan det handlar här om att hitta en godkänd efterhandskonstruktion.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Ok, inga problem med att kabeln i sig tål att förläggas bakom lockpanelen, utan det är en fråga om hur kablar i allmänhet får förläggas.
Att kabeln inte går att byta har Kamilenski (eller husägaren) redan accepterat, men det kanske han inte får bestämma :S?
I sverige? Vi får inte ens köpa vin där vi vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.