304,733 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 indlæg
Den store fordel med spånplade er, at man kan skrueskabe dem mod træregler og mod hinandens kortsider. Væggene bliver utroligt stabile, og det er også muligt med lidt spændtricks at genoprette en let skæv træregel til lige stand. Dette kan ikke gøres med OSB p.g.a. alt voks og at pladen bevæger sig (1197mm for 1200-modul)
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Mærker man ikke, når spånpladen deler sig i midten? Hvad mener du med krater? Nu bliver jeg jo nervøs, da vi har spån nøjagtigt overalt, men har slet ikke set noget lignendeMikael_L sagde:
Nja, OSB er kun ubetydeligt stærkere end en korrekt fastgjort skrue i spånplade.
Dog er det korrekt at forbore i spånplade, inden man skruer skruen i for at opnå den mest holdbare fastgørelse.
Dette fordi spånplade nogle gange deler sig i midten, og halvdelen forsvinder som et krater bagved, hvis man bare presser en skrue i uden forbore.
Så det er i princippet lige så holdbart, men der kræves derimod ekstra trin for at være sikker på denne perfekte fastgørelse.
Skruen har ikke stigning helt frem i spidsen hvilket gør, at den trykker materiale foran sig.catherineb sagde:
Har du uheld så skruer du ikke gennem hele pladen men presser det sidste stykke, indtil den går i stykker, og det ser ud som en krater på indersiden af væggen.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Mener du, når man sætter pladen op eller når man skal til at skrue ind for eksempel til billeder og hylder osv?P Poxeman sagde:
Burde gipsen ikke give efter længe inden det bliver et krater i spånpladen?
Ja, når man skruer i skruer i færdig væg for at hænge op tv mm.
Skruen passerer først overfladen, derefter går ind i gipsen og igennem, så ind i spånpladen, når skruen er kommet et stykke ind i spånpladen, så der er lidt materiale, der holder mod skruespidsen, så vil skruespidsen trykke dele af spånpladen foran sig i stedet for at bore sig igennem, når trykket bliver for stort, vil spånpladen flække i stykker med et "krater" som følge i væggens indre.
Skruen passerer først overfladen, derefter går ind i gipsen og igennem, så ind i spånpladen, når skruen er kommet et stykke ind i spånpladen, så der er lidt materiale, der holder mod skruespidsen, så vil skruespidsen trykke dele af spånpladen foran sig i stedet for at bore sig igennem, når trykket bliver for stort, vil spånpladen flække i stykker med et "krater" som følge i væggens indre.
Tak for det billede.
Jeg var i går aftes og forsøgte også at skrue i et spånpladestykke for at demonstrere "fænomenet". Men spånplade er af forskellig kvalitet, den jeg fandt var ikke en 1,2 x 2,4 meter almindelig vægplade, men et lille stykke der kommer fra gud-ved-hvor, men det lader til at have været en del af et spånplademøbel.
Men trods nogle prøveskud med skrue ville det ikke blive nogen af de der karakteristiske kratere.
At den sprækker op sker hovedsageligt i plader med hårdt presset overflade.
Men uanset hvad, skal man ikke generelt blive urolig for, at man ikke har forborret sine spånplader.
Dette bliver kun et must ved de allertungeste fastgørelser. Men selvfølgelig, skal man sætte rigtigt tunge ting op, anbefales forboring med en lille dimension på boret. Nogle mm mindre end skruen, måske typisk 3 mm bor til en 4,8 mm skrue. Og 4-5 mm til en 8 mm skrue.
(Egentlig skal boret helst være typisk 0,5 - 1 mm mindre end skruens kerne).
Jeg var i går aftes og forsøgte også at skrue i et spånpladestykke for at demonstrere "fænomenet". Men spånplade er af forskellig kvalitet, den jeg fandt var ikke en 1,2 x 2,4 meter almindelig vægplade, men et lille stykke der kommer fra gud-ved-hvor, men det lader til at have været en del af et spånplademøbel.
Men trods nogle prøveskud med skrue ville det ikke blive nogen af de der karakteristiske kratere.
At den sprækker op sker hovedsageligt i plader med hårdt presset overflade.
Men uanset hvad, skal man ikke generelt blive urolig for, at man ikke har forborret sine spånplader.
Dette bliver kun et must ved de allertungeste fastgørelser. Men selvfølgelig, skal man sætte rigtigt tunge ting op, anbefales forboring med en lille dimension på boret. Nogle mm mindre end skruen, måske typisk 3 mm bor til en 4,8 mm skrue. Og 4-5 mm til en 8 mm skrue.
(Egentlig skal boret helst være typisk 0,5 - 1 mm mindre end skruens kerne).
For nogle år siden kiggede jeg på et næsten nyt hus, der havde spånplader på væggene, men ingen gips. Så havde man spartlet samlingerne og tapetseret direkte på den relativt grove spånplade. Kan I gætte, hvordan det så ud?
Dem, der byggede huset, havde nok bestilt det uden overfladebehandling, dvs. også uden gips. Men hvilken lykke at de ikke havde brugt OSB, for så havde det set endnu værre ud.
Naturligvis kan man tapetsere på spånplade, men det skal være en helt glat plade, og så skal man skrue et fast bind så der ikke opstår revner i samlingerne. Men jeg ville bestemt ikke gøre det sådan. I mine forældres sommerhus var det gjort på denne måde, og tapetet har en tendens til alligevel at blive lidt knudret på grund af fugtvandringen ind og ud af væggene med årstiderne. Sommerhuset er opvarmet året rundt, men luftfugtigheden varierer ret meget.
Dem, der byggede huset, havde nok bestilt det uden overfladebehandling, dvs. også uden gips. Men hvilken lykke at de ikke havde brugt OSB, for så havde det set endnu værre ud.
Naturligvis kan man tapetsere på spånplade, men det skal være en helt glat plade, og så skal man skrue et fast bind så der ikke opstår revner i samlingerne. Men jeg ville bestemt ikke gøre det sådan. I mine forældres sommerhus var det gjort på denne måde, og tapetet har en tendens til alligevel at blive lidt knudret på grund af fugtvandringen ind og ud af væggene med årstiderne. Sommerhuset er opvarmet året rundt, men luftfugtigheden varierer ret meget.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg



