Mikael_L
Spånplade er faktisk ikke så tosset at fastgøre i (selv 10 og 12mm). Men, man bør forbore, inden man skruer, ellers er der en relativt stor risiko for, at det ikke sidder så godt. Og dette ekstra trin er jo en stor ulempe for spånet.
 
Cheesen
Anders & Ming Anders & Ming sagde:
et spørgsmål spånplade kontra OSB hvilken er stærkest? Spånpladen koster 73 kr og OSB 128 kr
Har du fået tilbud? Tjek også hvad plyfa koster... Hvis du er heldig, bliver den ikke meget dyrere, men slutproduktets kvalitet forbedres betydeligt.
 
Eller så kører du med Gyprocs Habito plade. Så er det nok med 1 pladelag, og du slipper for OSB i væggene. Du kan hænge 35 kg op uden plug eller molly i Habito pladen, som er utrolig hård.
 
S SpackelFredrik sagde:
Eller så kører du med Gyprocs Habito plade. Så er det nok med 1 pladelag, og du slipper for OSB i væggene. Du kan hænge op til 35 kg uden rawlplug eller molly i Habito pladen, som er utroligt hård.
Synd bare at den er så pokkers dyr.
Havde tænkt at bruge det selv, men det blev 50-60% dyrere
 
Cheesen Daniel Östberg sagde:
Har du taget imod tilbud? Tjek så også hvad plyfa koster... Hvis du er heldig, bliver det ikke specielt meget dyrere, men slutproduktets kvalitet øges betydeligt.
På hvilken måde øges kvaliteten betydeligt med plyfa i stedet for OSB under gipsen? :)

Forskellen mellem OSB og spån er dobbelt så stor som mellem plyfa og OSB (trækbelastning i skrue retning).

Intet falder ned med OSB, men vil man "smide penge i havet" for fornemmelsen, så brug plyfa...
 
Man kan jo tjekke prisen i hvert fald. Hvis det kun er forskel på et par hundreder, ved jeg godt, hvad jeg ville have valgt. Jeg har en tendens til altid at skære mig på OSB-plader, så ud fra et håndteringssynspunkt vælger jeg let krydsfiner.
 
  • Synes
RoBo
  • Laddar…
ok, skal nu ud med tilbud på OSB og gips Så passer jeg på at tjekke øvrige materialer lokalet skal have IE 30 men loftet skal have IE 60 så der skal jeg have dobbelt gips
 
sådan ser lokalet ud udefra
 
  • Rød bygning med tre garageporte og en lille dør omgivet af sne, set udefra. En gravemaskine står foran bygningen.
  • Synes
Tokslut
  • Laddar…
Cheesen
FredrikR FredrikR sagde:
På vilket sätt höjs kvaliteten avsevärt med plyfa istället för OSB under gipset? :)

Skillnaden mellan OSB och spån och dubbelt så stor som mellan plyfa och OSB (dragbelastning i skruvens längdriktning).

Inget ramlar ner med OSB, men vill man "slänga pengar i sjön" för känslan så kör plyfa...
Har set både køkkenskabe og håndlister som "er faldet ned" da osb har givet efter. I begge tilfælde løsrede et stykke sig ud af osb'en og trak noget gips med sig. Lover at det ikke ville ske hvis der sad plyfa der bagved.
 
I vådrum skal det være enten gips&plyfa eller gips&osb med kottlinger hvor vasker mm skal skrues op, grunden er, at osbn lettere går i stykker end hvad plyfa gør.
 
Det behøver ikke være dobbelt plader bare fordi det er et vådrum.
 
En tilføjelse, hvis det ikke er blevet skrevet endnu:
Det bliver jo også lettere at sætte gipspladen mod en stum flade, hvor du kan skrue hvor som helst, samt at du ikke behøver være så nøjagtig med målene, når du sætter OSB i kombination med gips. Du kan bruge rester på en helt anden måde. Det bliver også enklere at spartle, hvis du har fejlplaceret gipspladen et sted.
 
Vi har sat spånplader bag alle gipsplader. Dels for lydisolering og dels for at kunne hænge billeder op, sætte hylder op osv.

Ved ikke hvorfor man vælger OBS i stedet for spån? Er det billigere?
 
Det er betydeligt stærkere.
 
Mikael_L
Tjaa, OSB er kun ubetydeligt stærkere end en korrekt fastgjort skrue i spånplade.

Dog er det korrekte at forbore i spånplade, før man skruer skruen i, for at opnå den mest holdbare fastgørelse.
Dette skyldes, at spånplade nogle gange deler sig i midten, og halvdelen forsvinder som et krater bagved, hvis man bare hamrer en skrue ind uden at forbore.

Så det er i princippet lige så holdbart, men der kræves derimod ekstra skridt for at være sikker på denne perfekte fastgørelse.
 
  • Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.