304,724 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Jamen va godt.
Det føles som om det bliver rigtig godt det der.
Overvej at lave smygen af gips, gipsvinkel i hjørnet, så det ikke går i stykker så let, og så samme overflade rundt om hjørnet og ind i smygen bagefter, som på vægfladen.
Det føles som om det bliver rigtig godt det der.
Overvej at lave smygen af gips, gipsvinkel i hjørnet, så det ikke går i stykker så let, og så samme overflade rundt om hjørnet og ind i smygen bagefter, som på vægfladen.
Det tror jeg også! Skal nok både blive stille og stumt! 
Og som svar på TS' spørgsmål så er min grund til OSB, at jeg vil undgå at skulle bruge rawlplugs hver gang noget skal sættes op, da vi bl.a. kommer til at have kroge på væggen, væghængte sengeborde, væglamper osv., så det bliver rigtig mange rawlplugs hvoraf nogle ville skulle være molly, og hvis man skulle ombestemme sig i fremtiden, så er det meget nemmere bare at putte lidt malefuge i og rette op, end at skulle forsøge at spartle over mollys og få det til at se pænt ud!
Og som svar på TS' spørgsmål så er min grund til OSB, at jeg vil undgå at skulle bruge rawlplugs hver gang noget skal sættes op, da vi bl.a. kommer til at have kroge på væggen, væghængte sengeborde, væglamper osv., så det bliver rigtig mange rawlplugs hvoraf nogle ville skulle være molly, og hvis man skulle ombestemme sig i fremtiden, så er det meget nemmere bare at putte lidt malefuge i og rette op, end at skulle forsøge at spartle over mollys og få det til at se pænt ud!
OSB eller andet træmateriale bag gipsen er obligatorisk efter min mening, medmindre man har et meget stramt budget. For mig handler det om at købe sig fri fra den irritation og det ekstra arbejde, der opstår ved 80% af alle ophængninger derhjemme, og også efterarbejdet når man flytter på væghængte ting.
Vi lægger endda OSB i samtlige vægge i alle lejeboliger vi bygger nu til dags. Foruden enkelheden for lejeren ved montering af diverse væghængt slipper vi som byggefirma/administrator for at håndtere alle hullerne i væggen, når lejerne flytter ud.
Vi lægger endda OSB i samtlige vægge i alle lejeboliger vi bygger nu til dags. Foruden enkelheden for lejeren ved montering af diverse væghængt slipper vi som byggefirma/administrator for at håndtere alle hullerne i væggen, når lejerne flytter ud.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Hvis man renoverer lidt ældre huse med massive trævægge, så er plankevæggene sjældent lige. Da hjælper det utroligt meget med en træplade først for at udjævne de værste ujævnheder mellem planerne, inden man sætter gips.
Da denne tråd dukkede op som forslag for mig, kan jeg også svare.
Jeg bruger OSB nogle gange, hvor det ikke er så vigtigt, kedelige plader der sprækker og stikker med relativt lav bæreevne.
Jeg mener ikke, at OSB er en god plade til at kunne hænge tungere ting på væggen, krydsfiner er betydeligt bedre, men dyrere.
Jeg har også brugt spånplade nogle gange, især i ældre huse, hvor der tidligere har været brugt spånplade.
Jeg kan også bruge råspont eller grovskårne planker med eller uden fer/not, og det bliver en meget holdbar væg, der kan tåle høj belastning, det er rimeligt billigt at købe, men lidt mere arbejde end plader.
OSB er lidt af et skidemateriale, men det er rimeligt billigt og går hurtigt.
Jeg bruger OSB nogle gange, hvor det ikke er så vigtigt, kedelige plader der sprækker og stikker med relativt lav bæreevne.
Jeg mener ikke, at OSB er en god plade til at kunne hænge tungere ting på væggen, krydsfiner er betydeligt bedre, men dyrere.
Jeg har også brugt spånplade nogle gange, især i ældre huse, hvor der tidligere har været brugt spånplade.
Jeg kan også bruge råspont eller grovskårne planker med eller uden fer/not, og det bliver en meget holdbar væg, der kan tåle høj belastning, det er rimeligt billigt at købe, men lidt mere arbejde end plader.
OSB er lidt af et skidemateriale, men det er rimeligt billigt og går hurtigt.
Plyfa har bedst trækstyrke af de 3 nævnte pladematerialer, men ikke supermeget højere end Osb. Dårligst af pladematerialerne er spån.
Findes link til test eller har i det mindste fandtes her på Byggahus tidligere.
Findes link til test eller har i det mindste fandtes her på Byggahus tidligere.
Ska du sätta skivorna i taket är det nog så. Annars tycker jag spån och plyfa ligger närmare varandra. "Plyfa har bäst draghållfasthet av de 3 nämnda skivmaterialen men inte supermycket högre än Osb. Sämst av skivmaterialen är spån."

En ting mere, man kan tænke på, er, at alle materialerne skal forbores med et noget mindre bor end skruen for at opnå maksimal styrke.
Hvis man undlader at forbore, er der større risiko for, at det bliver dårligere, især i spånplade og OSB, plywooden er slet ikke så tæt på at risikere at splitte/sprække op af en skrue, der trænger ind i uborret materiale.
Jeg bruger OSB bag gipsen herhjemme, og har endnu ikke forboret nogle fastgørelser, men hvis jeg skulle sætte noget op, der kræver omkring 50 kg/fastgørelse, ville jeg nok tænke på det.
Hvis man undlader at forbore, er der større risiko for, at det bliver dårligere, især i spånplade og OSB, plywooden er slet ikke så tæt på at risikere at splitte/sprække op af en skrue, der trænger ind i uborret materiale.
Jeg bruger OSB bag gipsen herhjemme, og har endnu ikke forboret nogle fastgørelser, men hvis jeg skulle sætte noget op, der kræver omkring 50 kg/fastgørelse, ville jeg nok tænke på det.
Medlem
· Södermanland
· 115 indlæg
Købte et hus af Fogden i år. Et hyggeligt hul i væggen fandtes længst nede i trappen. Ifølge naboerne så var det gået lidt vildt til i huset forud for en uundgåelig separation. Om det var ham eller hende, der var ved at trykke ydervæggen ud, er ikke fremkommet, da jeg følte, at spørgsmålet ikke passede ind, da jeg mødte ham ved overleveringen af huset. Skal tilføjes, at vi kom meget godt ud af det med hinanden, hvilket jeg har nævnt tidligere her. Men som sagt.....lidt solid OSB, havde nok løst væggens holdbarhed, spørgsmålet er, hvordan det var endt for den, der -ved lejligheden- udgjorde missilet.
Det var jo et smart tip!B Boan sagde:
Men hvordan fastgjorde du pladen til stolperne?
--Anders
Senest redigeret:
Godt for at fastgøre alt, der skal monteres på væggeneOla78 sagde:
En grund til at du skal have ekstra pladematerial bagved er, at væggen ellers ikke bliver tilstrækkeligt vridstabil for at klare eventuelle belastninger. Så er det jo sådan, at hvis du har en hårdere plade bagved gipsen, så tåler væggen et slag bedre, f.eks. en vred teenager, der slår næven i væggen......ja jeg ved, det er nok ikke et godt eksempel![]()
Hvis man ved, hvad man gør, og bruger den rigtige rawlplug osv., fungerer det ret godt at fastgøre ting i ren gips. Men hvis man ikke kender tykkelsen, eller hvis der er en regle bagved, eller man skal hænge noget tungt, kan det blive besværligt.
Jeg skulle hjælpe min søster med at hænge lidt ting op i hendes nye lejlighed, og bøjlen til 8-åringens tøj røg ned efter en uge, selvom jeg havde brugt gipsplugs, den rigtige størrelse på skruen osv. Hylde til hatte med mollyplug er en anden klassiker, som plejer at falde ned efter et par år.
Hvis der er jævn belastning, så holder gips ret godt, f.eks. et TV, der hænger på samme sted. Men hvis man hiver og slider lidt i det, f.eks. en bøjlestang eller hattehylde, så er gips ikke lige så godt.
Jeg valgte at sætte OSB bag gipsen, og det er så enkelt at bare slå en lille søm ind til et billede eller et par skruer til tv'et, og jeg ved, at det holder. For mig var det helt klart værd det ekstra arbejde og pengene.
/N
Jeg skulle hjælpe min søster med at hænge lidt ting op i hendes nye lejlighed, og bøjlen til 8-åringens tøj røg ned efter en uge, selvom jeg havde brugt gipsplugs, den rigtige størrelse på skruen osv. Hylde til hatte med mollyplug er en anden klassiker, som plejer at falde ned efter et par år.
Hvis der er jævn belastning, så holder gips ret godt, f.eks. et TV, der hænger på samme sted. Men hvis man hiver og slider lidt i det, f.eks. en bøjlestang eller hattehylde, så er gips ikke lige så godt.
Jeg valgte at sætte OSB bag gipsen, og det er så enkelt at bare slå en lille søm ind til et billede eller et par skruer til tv'et, og jeg ved, at det holder. For mig var det helt klart værd det ekstra arbejde og pengene.
/N
Jeg har skiftet lidt mening, når det kommer til fastgørelse i gips, det er egentlig ikke noget problem. Men ærligt talt synes jeg, at en væg føles mere solid og gennemtænkt, hvis man har OSB eller krydsfiner bagved. Gerne på træregel og selvfølgelig med isolering i væggen. Men det er ikke et konstruktionsmæssigt argument, snarere en form for æstetik. Man vinder ingen konkurrencer ved at bygge det, der holder mest. Så længe det holder og følger byggereglerne, behøver man ikke overgøre det for konstruktionens skyld.