F fiskbuggaren sagde:
Hole-in-ones fungerer dårligt i osb, og med essves osb-skrue trækkes pladen ikke ind i stålregel, hvis man ikke formåede at få det fast mod før, eftersom den af en eller anden uforklarlig grund er helgænget.

Hvis der er noget, jeg fortryder, så er det, at jeg brugte osb i køkkenet i stedet for flyfa. At sætte ting op i gammel enkelgips er forfærdeligt.
Jeg brugte HoleInOne, da jeg byggede garagen, med OSB bag alt gips.
Jeg synes, de virkede som tænkt, eller om jeg ubevidst kompenserede lidt i højden.
 
FredrikR FredrikR sagde:
Jeg anvendte HoleInOne, da jeg byggede garagen, med OSB inden for al gips.
Jeg synes, de fungerede som tænkt, eller om jeg ubevidst kompenserede lidt på højden.
Da var du nok bedre end jeg til at kompensere. Problemet med osb er, at hulsaven ikke kan finjustere sin position, når centerboret finder modtageren, eftersom hverken hulsaven eller boret kan bevæge sig sidelæns i osben.
 
F fiskbuggaren sagde:
Då var du nog bättre än jag på att kompensera. Problemet med osb är att hulsave kan ikke fintjustere sin position, når centerboret finder modtageren, da hverken hulsave eller bore kan bevæge sig til siden i osbn.
Har jeg ikke stødt på, men jeg har heller ikke lavet så mange vægge i mit liv. Men jeg vil sige, at "jucka" lidt med boremaskinen er nok til at glide ind hullet...
Sorry blev mange hentydninger, men det er forhåbentlig klart, hvad jeg mener på det seriøse plan..
 
Med dobbelte lag OSB limet og skruet i hinanden bliver væggene så stive, at man kan få skydedøre ind i dem uden at det bygger særligt meget. Dvs man sparer plads. Dette er min egen konstruktion, som jeg måtte overtale tømrerne til at prøve (overtale længe) da jeg byggede om derhjemme, men det virker fantastisk. Ekstremt stabilt. Meget mere stabilt end væggen ved siden af, som er gips og enkelt OSB men med lægter bagved.

En smart løsning når man vil have skydedøre i eksisterende vægge. Jeg har to steder hvor almindelige døre ikke kunne være. Hvis jeg bygger et nyt hus fra bunden en gang i fremtiden, så bliver der mange af sådan nogle døre...
 
  • Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
oobum oobum sagde:
Eller som når en bekendt snublede over sin hund og faldt ind i væggen.
Når så 130kg landede mod væggen blev det et ordentligt hul..

Fritjof Nilsson Piraten kunne have skrevet en god novelle om det der!
Om ikke en roman...
 
20,000 gik det på for mig at vælge osv for 200 kvadrat. Føles helt klart som velinvesterede penge med tanke på fordelene.
 
  • Synes
Tokslut
  • Laddar…
En bekendt bakkede i garagen sin Amerikaner med døren åben. Selvfølgelig tog dørkanten i en samling på væggen ind i hallen, og bildøren blev oprevet. Væltede en kommode der med en masse ting i og på. Konen var ikke så glad. Selv bygger jeg lige nu Garage 370 kvm, og det bliver OSB overalt bag gips. Skal nu ud med tilbud på OSB. Lige købe mindst to paller på en gang.
 
Anders & Ming Anders & Ming sagde:
En bekendt bakkede i garagen med sin Amerikaner med døren åben, selvfølgelig tog dørkanten i en fuge på væggen ind i hallen og billedøren gik op. Skubbede en kommode omkuld med en masse ting i og på. Konen var ikke så glad. Selv bygger jeg lige nu Garage 370 kvm og der bliver OSB overalt bag gips. Skal nu ud med tilbud på OSB. Lige købe mindst to paller på en gang
To paller vil næppe række på 370 kvm..
 
Hvorfor ikke? Det bliver 77m rundt om, hvis det er kvadratisk. En palle er 60skivor. To paller skivor er nok med margen.
 
Garagen er 22 m x 9 m og 3,5 høje vægge + overetage, som vil blive færdig efterhånden.
 
  • Synes
Dannne76
  • Laddar…
et spørgsmål spånplade kontra OSB hvilken er stærkest? Spånpladen koster 73 kr og OSB 128 kr
 
Ville gætte at OSB er stærkere, hvis det er en sådan blød spånplade
 
  • Synes
MarcusK
  • Laddar…
den spånplade Bauhaus har 11 mm ved ikke om den er blød
 
Osb!
Spån er svært at fæstne ting i, hvis man sammenligner med osb.
 
Kiggede på bauhaus og så en 10mm spånplade. Det er i så fald gulvspån og ikke særlig stabilt. Brug OSB, så bliver det godt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.