304,721 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Jeg brugte HoleInOne, da jeg byggede garagen, med OSB bag alt gips.F fiskbuggaren sagde:Hole-in-ones fungerer dårligt i osb, og med essves osb-skrue trækkes pladen ikke ind i stålregel, hvis man ikke formåede at få det fast mod før, eftersom den af en eller anden uforklarlig grund er helgænget.
Hvis der er noget, jeg fortryder, så er det, at jeg brugte osb i køkkenet i stedet for flyfa. At sætte ting op i gammel enkelgips er forfærdeligt.
Jeg synes, de virkede som tænkt, eller om jeg ubevidst kompenserede lidt i højden.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 indlæg
Da var du nok bedre end jeg til at kompensere. Problemet med osb er, at hulsaven ikke kan finjustere sin position, når centerboret finder modtageren, eftersom hverken hulsaven eller boret kan bevæge sig sidelæns i osben.FredrikR sagde:
Har jeg ikke stødt på, men jeg har heller ikke lavet så mange vægge i mit liv. Men jeg vil sige, at "jucka" lidt med boremaskinen er nok til at glide ind hullet...F fiskbuggaren sagde:
Sorry blev mange hentydninger, men det er forhåbentlig klart, hvad jeg mener på det seriøse plan..
Med dobbelte lag OSB limet og skruet i hinanden bliver væggene så stive, at man kan få skydedøre ind i dem uden at det bygger særligt meget. Dvs man sparer plads. Dette er min egen konstruktion, som jeg måtte overtale tømrerne til at prøve (overtale længe) da jeg byggede om derhjemme, men det virker fantastisk. Ekstremt stabilt. Meget mere stabilt end væggen ved siden af, som er gips og enkelt OSB men med lægter bagved.
En smart løsning når man vil have skydedøre i eksisterende vægge. Jeg har to steder hvor almindelige døre ikke kunne være. Hvis jeg bygger et nyt hus fra bunden en gang i fremtiden, så bliver der mange af sådan nogle døre...
En smart løsning når man vil have skydedøre i eksisterende vægge. Jeg har to steder hvor almindelige døre ikke kunne være. Hvis jeg bygger et nyt hus fra bunden en gang i fremtiden, så bliver der mange af sådan nogle døre...
En bekendt bakkede i garagen sin Amerikaner med døren åben. Selvfølgelig tog dørkanten i en samling på væggen ind i hallen, og bildøren blev oprevet. Væltede en kommode der med en masse ting i og på. Konen var ikke så glad. Selv bygger jeg lige nu Garage 370 kvm, og det bliver OSB overalt bag gips. Skal nu ud med tilbud på OSB. Lige købe mindst to paller på en gang.
To paller vil næppe række på 370 kvm..Anders & Ming sagde:
En bekendt bakkede i garagen med sin Amerikaner med døren åben, selvfølgelig tog dørkanten i en fuge på væggen ind i hallen og billedøren gik op. Skubbede en kommode omkuld med en masse ting i og på. Konen var ikke så glad. Selv bygger jeg lige nu Garage 370 kvm og der bliver OSB overalt bag gips. Skal nu ud med tilbud på OSB. Lige købe mindst to paller på en gang
Hvorfor ikke? Det bliver 77m rundt om, hvis det er kvadratisk. En palle er 60skivor. To paller skivor er nok med margen.
Garagen er 22 m x 9 m og 3,5 høje vægge + overetage, som vil blive færdig efterhånden.
et spørgsmål spånplade kontra OSB hvilken er stærkest? Spånpladen koster 73 kr og OSB 128 kr
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Ville gætte at OSB er stærkere, hvis det er en sådan blød spånplade
den spånplade Bauhaus har 11 mm ved ikke om den er blød
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Kiggede på bauhaus og så en 10mm spånplade. Det er i så fald gulvspån og ikke særlig stabilt. Brug OSB, så bliver det godt.