304 718 läst ·
348 svar
305k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Den stora fördelen med spånskiva är att man kan skruvlimma dem mot träreglar och mot varandras kortsidor. Väggarna blir otroligt stabila och det går också med lite spänntrix att återställa en lätt sned träregel till rakt skick. Detta går inte att göra med OSB p.g.a allt vax och att skivan rör sig (1197mm för 1200-modul)
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Märker man inte när spånskivan delar sig i mitten? Vad menar du med krater? Nu blir jag ju nervös, då vi har spån exakt överallt men har inte alls sett av någonting sådantMikael_L skrev:
Nja, OSB är bara obetydligt starkare än en korrekt fäst skruv i spånskiva.
Dock är det korrekta att förborra i spånskiva innan man skruvar in skruven för att erhålla garanterat hållbaraste infästningen.
Detta för att spånskiva ibland delar sig i mitten och hälften försvinner som en krater bakom om man bara våldar in en skruv utan förborra.
Så det är i princip lika hållbart, men däremot krävs det extra moment för att vara säker på denna perfekta infästning.
Skruven har inte stigning ända fram i spets vilket gör att den trycker material framför sig.catherineb skrev:
Har du otur så skruvar du inte genom hela skivan utan pressar sista biten tills den går sönder och det ser ut som en krater på insidan väggen.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Menar du när man sätter upp skivan eller när man ska börja skruva in typ för tavlor och hyllor etc?P Poxeman skrev:
Borde inte gipset ge med sig långt innan det blir en krater inspånskivan?
Ja när man skruvar i skruvar i färdig vägg för att hänga upp tv mm.
Skruven passerar först ytskiktet, sedan går in i gipsen å genom, sedan in i spånskivan, när skruven har kommit en bit in i spånskivan så att det blir lite material som håller mot skruvspetsen så kommer skruvspetsen att trycka delar av spånskivan framför sig istället för att borra sig igenom, när trycket blir för stort så kommer spånskivan att fläckas sönder med en ”krater” som följd i väggens innre.
Skruven passerar först ytskiktet, sedan går in i gipsen å genom, sedan in i spånskivan, när skruven har kommit en bit in i spånskivan så att det blir lite material som håller mot skruvspetsen så kommer skruvspetsen att trycka delar av spånskivan framför sig istället för att borra sig igenom, när trycket blir för stort så kommer spånskivan att fläckas sönder med en ”krater” som följd i väggens innre.
Tack för den bilden.
Jag var igår kväll och försökte också skruva i en spånskivebit för att demonstrera "fenomenet". Men spånskiva är av olika kvalitet, den jag hittade var inte en 1,2 x 2,4 meters vanlig väggskiva, utan någon lite bit som kommer från gud-vet-vars, men verkar ha varit en del i någon spånskivemöbel.
Men trots några provskott med skruv ville det inte bli någon sådan där karaktäristisk krater.
Att den spricker upp händer främst i skivor med hårt pressat ytskikt.
Men oavsett, så ska man inte generellt bli orolig för att man inte förborrat sina spånskivor.
Detta blir bara ett måste i de allra tyngsta infästningarna. Men visst, ska man sätta upp riktigt tunga prylar rekommenderas förborrning med någon liten dimension på borren. Någon mm mindre än skruven, kanske typ 3 mm borr till en 4,8 mm skruv. Och 4-5 mm till en 8mm skruv.
(Egentligen ska borret helst vara typ 0,5 -1mm mindre än skruvens kärna).
Jag var igår kväll och försökte också skruva i en spånskivebit för att demonstrera "fenomenet". Men spånskiva är av olika kvalitet, den jag hittade var inte en 1,2 x 2,4 meters vanlig väggskiva, utan någon lite bit som kommer från gud-vet-vars, men verkar ha varit en del i någon spånskivemöbel.
Men trots några provskott med skruv ville det inte bli någon sådan där karaktäristisk krater.
Att den spricker upp händer främst i skivor med hårt pressat ytskikt.
Men oavsett, så ska man inte generellt bli orolig för att man inte förborrat sina spånskivor.
Detta blir bara ett måste i de allra tyngsta infästningarna. Men visst, ska man sätta upp riktigt tunga prylar rekommenderas förborrning med någon liten dimension på borren. Någon mm mindre än skruven, kanske typ 3 mm borr till en 4,8 mm skruv. Och 4-5 mm till en 8mm skruv.
(Egentligen ska borret helst vara typ 0,5 -1mm mindre än skruvens kärna).
För några år sedan så tittade jag på ett nästan nytt hus som hade spånskivor på väggarna, men inget gips. Sedan hade man spacklat skarvarna och tapetserat rakt på den relativt grova spånskivan. Kan ni gissa hur det såg ut?
De som byggde huset hade nog beställt det utan ytskikt, dvs även utan gips. Men vilken tur att de inte hade använt OSB, för då hade det sett ännu värre ut.
Naturligtvis går det att tapetsera på spånskiva, men då måste det vara en helt slät skiva och sedan så måste man skruva ett fast förband så att inte sprickor inte uppstår i skarvarna. Men jag skulle definitivt inte göra så. I mina föräldrars stuga var det gjort på detta viset och tapeten har en tendens att ändå bli lite knottrig av fuktvandringen in och ut ur väggarna med årstiderna. Sommarstugan är uppvärmd året om, men luftfuktigheten varierar rätt mycket.
De som byggde huset hade nog beställt det utan ytskikt, dvs även utan gips. Men vilken tur att de inte hade använt OSB, för då hade det sett ännu värre ut.
Naturligtvis går det att tapetsera på spånskiva, men då måste det vara en helt slät skiva och sedan så måste man skruva ett fast förband så att inte sprickor inte uppstår i skarvarna. Men jag skulle definitivt inte göra så. I mina föräldrars stuga var det gjort på detta viset och tapeten har en tendens att ändå bli lite knottrig av fuktvandringen in och ut ur väggarna med årstiderna. Sommarstugan är uppvärmd året om, men luftfuktigheten varierar rätt mycket.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg



