Mikael_L
catherineb catherineb sagde:
Var tvungen att testa att skrue en skrue i en spånplade og jeg fik ingen krater 3:thinking:
Omtrent sådan blev det også i den spånplade jeg testede.

Det er nok forskel på forskellige spånplader, i hvor hård overflade henholdsvis porøs kerne de har. Tror jeg.
 
  • Synes
catherineb
  • Laddar…
E
Hej,

Jeg skitserer at opsætte en ny skillevæg for at afgrænse et område i lejligheden. Hvor dyb bliver en ny skillevæg med en almindelig inderdør i karm? Gerne en lidt tykkere væg med gips/OSB og måske lidt isolering imellem for at dæmpe støj. Er det nok at regne med ca. 10 cm dybde?

Bedste hilsner
 
Vi har følgende opbygning i vores vægge, og de føles stabile.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineraluldsisolering
12 OSB
13 gips.
I alt: 120mm

Hvis det drejer sig om badeværelsesvægge, hvor du vil reducere lyd, skader det ikke med 45x95-reglar.
 
Man kan groft regne følgende for en almindelig væg:
Gips-osb-regel-osb-gips
15+15+45+15+15=105
Iaf gipsen er 15mm uden ca 13mm.

Om det er nok til at dæmpe forstyrrende lyd eller ej, afhænger bl.a. af, hvad det er for lyd.
Visse lyde går igennem næsten alt.
 
118 mm (70mm regel 2x11mm osb 2x13mm gips). Tjek hvad dørkarme har for standardmål og tag udgangspunkt i det, så bliver det nemmest.
 
E
Tusind tak for hurtige og gode svar!
/E
 
P Poxeman sagde:
Vi har følgende opbygning i vores vægge, og de føles stabile.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineraluldsisolering
12 OSB
13 gips.
I alt: 120mm

Hvis det handler om badeværelsesvægge, hvor du vil mindske lyd, så skader det ikke med 45x95-regler.
Sådan har vi også, men med spån i stedet for OSB.

Men jeg troede, man altid skulle have 49x95 regler i badeværelser for at kunne sætte klinker?
 
P Poxeman sagde:
Nej, det Går bra med 45*70 också.
[link]

Sen går det ju att bygga badeværelse uden at flise også
Ja selvfølgelig. Ja det ser ud til at gå godt med 45x70!
 
Mikael_L
Dørkarmsmål (tykkelse) kan man nok sige er standardiseret til nogle mål. (måske varierer det nogle mm hos en producent, og måske kan man finde nogle, der slet ikke følger dette)

Men sådan her er det i princippet:

68mm karm
Passer til 45 regel i væggen og et lag plade på hver side.
Regel + 2 x 13mm gips = 71mm, regel + 2x11 mm OSB = 67mm

92 mm karm
Passer til 70 regel og enkelt pladelag pbs, eller 45 regel og dobbelt pladelag pbs.
70 regel + 2x13mm gips = 96mm, 45 regel + gips + OSB pbs = 93 mm

118mm karm, passer til 70mm regel + to pladelag pbs, eller 95 regel og enkelt pladelag pbs.

Kigger man rundt, kan man finde 92-96 mm karme og 68-70mm karme osv.
Men en enkelt mm her eller der plejer ikke at skabe problemer; det bliver kun foderet, der kommer til at hælde en smule.
 
Jeg sætter OSB nu i vores soveværelse. Da vores vægge var reglade med 45x95 siden byggnation vil jeg ikke miste størrelse der, hvor jeg laver ændringer.

Så vores vægge bliver
13mm gips - 11mm osb - 45x95 reglar med 95mm mineralull - 11mm osb - 13mm gips = 143mm.
Tykke som pokker, men stabile nok til at klare en mindre bombeangreb :crysmile: Det største problem bliver netop karme. Selv de tykkeste 118mm karmene rækker ikke til.
 
Mikael_L
Ja man bør nok nøjes med 45x45 eller 45x70 som reglar i skillevægge, hvis man kører med dobbelt pladelag. ;)

Jeg har 45x70 i nogle bærende indervægge (samt mod badeværelse), og 45x45 i øvrige.
 
Mikael_L Mikael_L sagde:
Ja, man bør nok nøjes med 45x45 eller 45x70 som reglar i mellemvægge, hvis man kører med dobbelte pladelag. ;)

Jeg har 45x70 i nogle bærende indervægge (samt mod badeværelse), og 45x45 i øvrige.
Haha ja.. men flytter man ikke vægge, så føles det dumt at skifte det der fine kernevirke ud! Reglarne, der sidder i dag, er tæmefan mere lige end dem man køber hos byggemarkedet :oops: På badeværelsesvæggen bliver det konstruktionsplyfa, så den væg bliver yderligere 4 mm tykkere :crysmile:
 
Mikael_L
Præcis, det føles jo lidt kontraproduktivt at rive fint materiale. :)

Du kan købe en almindelig 96mm karm, så må du bygge lidt smykke omkring bagefter.


edit: Du kan få lidt stenhuskänsla, med dybt liggende karme i tykke vægge, hvis det frister. ;)
 
Senest redigeret:
Mikael_L Mikael_L sagde:
Præcis sådan, det føles jo sådan lige tilpas kontraproduktivt at rive fint materiale. :)

Du kan købe en almindelig 96mm karm så skal du bygge lidt smyger rundt senere.


edit: Du kan få lidt stenhuskänsla, med dybt liggende karme i tykke vægge, hvis det er tillokkende. ;)
Ydervæggene er stenväggar så det bliver som du siger lidt samme følelse faktisk! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.