304,724 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Hej,
Jeg skitserer at opsætte en ny skillevæg for at afgrænse et område i lejligheden. Hvor dyb bliver en ny skillevæg med en almindelig inderdør i karm? Gerne en lidt tykkere væg med gips/OSB og måske lidt isolering imellem for at dæmpe støj. Er det nok at regne med ca. 10 cm dybde?
Bedste hilsner
Jeg skitserer at opsætte en ny skillevæg for at afgrænse et område i lejligheden. Hvor dyb bliver en ny skillevæg med en almindelig inderdør i karm? Gerne en lidt tykkere væg med gips/OSB og måske lidt isolering imellem for at dæmpe støj. Er det nok at regne med ca. 10 cm dybde?
Bedste hilsner
Vi har følgende opbygning i vores vægge, og de føles stabile.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineraluldsisolering
12 OSB
13 gips.
I alt: 120mm
Hvis det drejer sig om badeværelsesvægge, hvor du vil reducere lyd, skader det ikke med 45x95-reglar.
13 gips
12 OSB
45x70 regel med mineraluldsisolering
12 OSB
13 gips.
I alt: 120mm
Hvis det drejer sig om badeværelsesvægge, hvor du vil reducere lyd, skader det ikke med 45x95-reglar.
Man kan groft regne følgende for en almindelig væg:
Gips-osb-regel-osb-gips
15+15+45+15+15=105
Iaf gipsen er 15mm uden ca 13mm.
Om det er nok til at dæmpe forstyrrende lyd eller ej, afhænger bl.a. af, hvad det er for lyd.
Visse lyde går igennem næsten alt.
Gips-osb-regel-osb-gips
15+15+45+15+15=105
Iaf gipsen er 15mm uden ca 13mm.
Om det er nok til at dæmpe forstyrrende lyd eller ej, afhænger bl.a. af, hvad det er for lyd.
Visse lyde går igennem næsten alt.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Sådan har vi også, men med spån i stedet for OSB.P Poxeman sagde:
Men jeg troede, man altid skulle have 49x95 regler i badeværelser for at kunne sætte klinker?
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Dørkarmsmål (tykkelse) kan man nok sige er standardiseret til nogle mål. (måske varierer det nogle mm hos en producent, og måske kan man finde nogle, der slet ikke følger dette)
Men sådan her er det i princippet:
68mm karm
Passer til 45 regel i væggen og et lag plade på hver side.
Regel + 2 x 13mm gips = 71mm, regel + 2x11 mm OSB = 67mm
92 mm karm
Passer til 70 regel og enkelt pladelag pbs, eller 45 regel og dobbelt pladelag pbs.
70 regel + 2x13mm gips = 96mm, 45 regel + gips + OSB pbs = 93 mm
118mm karm, passer til 70mm regel + to pladelag pbs, eller 95 regel og enkelt pladelag pbs.
Kigger man rundt, kan man finde 92-96 mm karme og 68-70mm karme osv.
Men en enkelt mm her eller der plejer ikke at skabe problemer; det bliver kun foderet, der kommer til at hælde en smule.
Men sådan her er det i princippet:
68mm karm
Passer til 45 regel i væggen og et lag plade på hver side.
Regel + 2 x 13mm gips = 71mm, regel + 2x11 mm OSB = 67mm
92 mm karm
Passer til 70 regel og enkelt pladelag pbs, eller 45 regel og dobbelt pladelag pbs.
70 regel + 2x13mm gips = 96mm, 45 regel + gips + OSB pbs = 93 mm
118mm karm, passer til 70mm regel + to pladelag pbs, eller 95 regel og enkelt pladelag pbs.
Kigger man rundt, kan man finde 92-96 mm karme og 68-70mm karme osv.
Men en enkelt mm her eller der plejer ikke at skabe problemer; det bliver kun foderet, der kommer til at hælde en smule.
Jeg sætter OSB nu i vores soveværelse. Da vores vægge var reglade med 45x95 siden byggnation vil jeg ikke miste størrelse der, hvor jeg laver ændringer.
Så vores vægge bliver
13mm gips - 11mm osb - 45x95 reglar med 95mm mineralull - 11mm osb - 13mm gips = 143mm.
Tykke som pokker, men stabile nok til at klare en mindre bombeangreb
Det største problem bliver netop karme. Selv de tykkeste 118mm karmene rækker ikke til.
Så vores vægge bliver
13mm gips - 11mm osb - 45x95 reglar med 95mm mineralull - 11mm osb - 13mm gips = 143mm.
Tykke som pokker, men stabile nok til at klare en mindre bombeangreb
Haha ja.. men flytter man ikke vægge, så føles det dumt at skifte det der fine kernevirke ud! Reglarne, der sidder i dag, er tæmefan mere lige end dem man køber hos byggemarkedetMikael_L sagde:
Præcis, det føles jo lidt kontraproduktivt at rive fint materiale. 
Du kan købe en almindelig 96mm karm, så må du bygge lidt smykke omkring bagefter.
edit: Du kan få lidt stenhuskänsla, med dybt liggende karme i tykke vægge, hvis det frister.
Du kan købe en almindelig 96mm karm, så må du bygge lidt smykke omkring bagefter.
edit: Du kan få lidt stenhuskänsla, med dybt liggende karme i tykke vægge, hvis det frister.
Senest redigeret:
Ydervæggene er stenväggar så det bliver som du siger lidt samme følelse faktisk!Mikael_L sagde: