304,733 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Spånplade er faktisk ikke så tosset at fastgøre i (selv 10 og 12mm). Men, man bør forbore, inden man skruer, ellers er der en relativt stor risiko for, at det ikke sidder så godt. Og dette ekstra trin er jo en stor ulempe for spånet.
Eller så kører du med Gyprocs Habito plade. Så er det nok med 1 pladelag, og du slipper for OSB i væggene. Du kan hænge 35 kg op uden plug eller molly i Habito pladen, som er utrolig hård.
Synd bare at den er så pokkers dyr.S SpackelFredrik sagde:
Havde tænkt at bruge det selv, men det blev 50-60% dyrere
På hvilken måde øges kvaliteten betydeligt med plyfa i stedet for OSB under gipsen?Daniel Östberg sagde:
Forskellen mellem OSB og spån er dobbelt så stor som mellem plyfa og OSB (trækbelastning i skrue retning).
Intet falder ned med OSB, men vil man "smide penge i havet" for fornemmelsen, så brug plyfa...
Man kan jo tjekke prisen i hvert fald. Hvis det kun er forskel på et par hundreder, ved jeg godt, hvad jeg ville have valgt. Jeg har en tendens til altid at skære mig på OSB-plader, så ud fra et håndteringssynspunkt vælger jeg let krydsfiner.
ok, skal nu ud med tilbud på OSB og gips Så passer jeg på at tjekke øvrige materialer lokalet skal have IE 30 men loftet skal have IE 60 så der skal jeg have dobbelt gips
Har set både køkkenskabe og håndlister som "er faldet ned" da osb har givet efter. I begge tilfælde løsrede et stykke sig ud af osb'en og trak noget gips med sig. Lover at det ikke ville ske hvis der sad plyfa der bagved.FredrikR sagde:
Det behøver ikke være dobbelt plader bare fordi det er et vådrum.
En tilføjelse, hvis det ikke er blevet skrevet endnu:
Det bliver jo også lettere at sætte gipspladen mod en stum flade, hvor du kan skrue hvor som helst, samt at du ikke behøver være så nøjagtig med målene, når du sætter OSB i kombination med gips. Du kan bruge rester på en helt anden måde. Det bliver også enklere at spartle, hvis du har fejlplaceret gipspladen et sted.
Det bliver jo også lettere at sætte gipspladen mod en stum flade, hvor du kan skrue hvor som helst, samt at du ikke behøver være så nøjagtig med målene, når du sætter OSB i kombination med gips. Du kan bruge rester på en helt anden måde. Det bliver også enklere at spartle, hvis du har fejlplaceret gipspladen et sted.
Husejer
· Västerbottens län
· 775 indlæg
Vi har sat spånplader bag alle gipsplader. Dels for lydisolering og dels for at kunne hænge billeder op, sætte hylder op osv.
Ved ikke hvorfor man vælger OBS i stedet for spån? Er det billigere?
Ved ikke hvorfor man vælger OBS i stedet for spån? Er det billigere?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Det er betydeligt stærkere.
Tjaa, OSB er kun ubetydeligt stærkere end en korrekt fastgjort skrue i spånplade.
Dog er det korrekte at forbore i spånplade, før man skruer skruen i, for at opnå den mest holdbare fastgørelse.
Dette skyldes, at spånplade nogle gange deler sig i midten, og halvdelen forsvinder som et krater bagved, hvis man bare hamrer en skrue ind uden at forbore.
Så det er i princippet lige så holdbart, men der kræves derimod ekstra skridt for at være sikker på denne perfekte fastgørelse.
Dog er det korrekte at forbore i spånplade, før man skruer skruen i, for at opnå den mest holdbare fastgørelse.
Dette skyldes, at spånplade nogle gange deler sig i midten, og halvdelen forsvinder som et krater bagved, hvis man bare hamrer en skrue ind uden at forbore.
Så det er i princippet lige så holdbart, men der kræves derimod ekstra skridt for at være sikker på denne perfekte fastgørelse.
