37,022 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Fik besøg af en af dem, der byggede garagen. Hans forslag er at lægge 45x195 limskruet på hver side af underarmene, altså 2 stk. pr. underarm. Støtte op først så godt det går inden. Derefter forstærke overarmen med 45x195 på en side af overarmen.
Det er jo dermed tydeligt, at din entreprenør bare giver sig til at bruge lidt dimensioner i bærende konstruktioner uden at lave styrkeberegninger. Specielt i fagværkskonstruktioner synes jeg ikke, det er ok. Det er jo ikke engang lovligt, hvis man skal være i det humør.
Njo han er ingen konstruktør såklart og det må man acceptere. Dog svært at jeg skal sige ”nja jeg tror ikke du har ret her” og han står for alt materiale. Hmm jäkla dilemma detteW witten sagde:
Men det er jo en løsning vi har diskuteret her, at forstærke underarmene, på hvilken måde skulle dette være en ”ulovlig” løsning ?
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limmet krydsfiner er nok godt som samlingsmiddel. Helst 18 mm eller tykkere (har flere lameller end 12 og 15 mm). Samlingsbiternes længde bør være mindst 1 meter. En stor mængde skruer i jævne rækker. Skruernes længde skal vælges så de går igennem finerpladen og næsten hele underrammen, men ikke ind i næste finerplade.
OkJ justusandersson sagde:Limmet krydsfiner er nok en god metode til sammenføjning. Helst 18 mm eller tykkere (har flere lameller end 12 og 15 mm). Samlingsstykkerne bør være mindst 1 meter lange. En stor mængde skruer i jævne rækker. Skruens længde skal vælges, så den går gennem krydsfineren og næsten hele underbunden men ikke ind i næste krydsfiner.
Det ville være godt, hvis jeg har en plan så jeg kan præsentere den, da han sandsynligvis står for materialet og kan komme og hjælpe mig. Det må man sige er meget pænt. Ideen med at forstærke underarmen på begge sider med 45x195 er udelukket sammenlignet med krydsfiner, går jeg ud fra, du siger?
Undskyld, hvis jeg er irriterende, men jeg ville have brug for noget at vende tilbage med.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du med det mener at forstærke underrammen på hele dens længde med to 45x195, en på hver side, så synes jeg det er formålsløst. Du skal have limtræsbjælkerne på grund af spændvidden for at kunne bruge loftet til opbevaring. En momentstiv samling i stedet for sømpladen bør kunne holde tilbagebøjningen på et rimeligt niveau. Til samlingen kan du bruge krydsfiner, men også almindeligt regeltræ 45x145.M M@ZE sagde:
Ok, så du ville jeg trods alt kunne bruge træet som jeg har liggende 45x145 og sammensætte på hver side af underrammen. Samles det her også med 1 meter over samlingen (50 cm på hver side)? Limtræ bliver det uanset for gulvets bæring.J justusandersson sagde:Hvis du med det mener at forstærke underrammen i hele dens længde med to 45x195, en på hver side, så synes jeg det er meningsløst. Du skal have limtræsbjælkerne på grund af spændvidden for at kunne bruge loftet til opbevaring. En momentstiv samling i stedet for sømpladen bør kunne holde nedsynkningen tilbage på et rimeligt niveau. Til samlingen kan du bruge krydsfiner, men også almindeligt regeltræ 45x145.
Så vil jeg også sige, at overarmene skal forstærkes som du tidligere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan bruge dine 45x145 som samlingstræ. Mindst 1 meters længde der også
Det jeg mente var, at den, der byggede det fra starten, ikke har fulgt byggestandarden og dermed sat dig i den klemme, du er i nu. Du kan faktisk forvente, at det, du køber, er lavet i henhold til reglerne.M M@ZE sagde:
Jeg tænker også på, hvilket liv det bliver, hvis nogen fifler lidt med elinstallationerne, men konstruktionssvindel har vi af en eller anden grund højere tolerancetærskel for.
Det var altså ikke kritik af dig M@ZE, men imod den, der byggede dette for dig. Jeg synes, det er synd for dig, der uvidende er blevet ramt af dette problem.
Tak @witten, jeg forstod at du mente det godt. Og jeg er enig med dig. Det er stadig godt, at han dels kom ud og står for materialet og kunne hjælpe mig, selvom løsningen ikke var helt god ifølge jer. Det føles i det mindste som om planen fremad for at løse både nedbøjede over- og underarme er som følger, hvis man skal punktvis opstille en vej frem mod en løsning, ret mig gerne hvis det er helt galt, og hvis jeg har misforstået noget.W witten sagde:Det jeg mente var, at den som byggede det fra starten ikke har fulgt bygningsreglementet og dermed sat dig i den knibe, du er i nu, du kan faktisk forvente, at det du køber, er lavet i henhold til reglerne.
Jeg tænker også på, hvilket liv det bliver, hvis nogen laver ulovlige el-tilslutninger, men konstruktionsfejl har vi af en eller anden grund højere tolerance overfor.
Det var altså ikke kritik til dig M@ZE, men mod den som byggede dette for dig, jeg synes synd om dig, som uvidende er ramt af dette problem.
1. Støtte op underarme til vater eller noget over under stængerne, lime og skrue 1m 45x145 på begge sider af underarmen for at mindske nedbøjning og styrke.
2. Forstærk overarme med 45x195
3. Limtræsbjælker 56x225 mellem tagstolene for nyt bjælkelag til gulv
Klik her for at svare