37,029 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At ikke have været på stedet er altid et problem, når man skal skrive om noget. Man ville have nået langt med et 5-minutters besøg i dette tilfælde. Jeg forstår nu, at de eksisterende tagstolene er meget dårligere, end hvad jeg forestillede mig. Før du gør noget, synes jeg, du skal forsøge at måle også nedbøjningen i overrammerne. Forsøg også at få en idé om tagryggens niveau ved at teste med lasermåleren på nogle punkter.
Jeg synes som bossespecial, at du skal understøtte diagonalsstøtterne, inden du forstærker overrammerne. Også at hænge loftet ned, så underrammernes bevægelser ikke har nogen betydning.
Jeg synes som bossespecial, at du skal understøtte diagonalsstøtterne, inden du forstærker overrammerne. Også at hænge loftet ned, så underrammernes bevægelser ikke har nogen betydning.
Tak søde @bossespecial for billedet og beskrivelsen, det sidste billede nederst til højre er jeg dog ikke helt med påB bossespecial sagde:Årsagen til nedbøjningen er samlingen midt på underrammen. Det, der mere eller mindre bærer taget i dag, er kun overribben, da underrammen ikke kan bære nogen lodret last pga. samlingen. Tagspærene skal forstærkes, da de er helt forkert bygget. Som jeg ser det, er der to relativt lette tiltag. Et, at man tilføjer trækstænger op til hanebåndet. To, at både underramme og overribben forstærkes. Uanset hvad, skal du afstive tagspæret, før forstærkningen udføres, disse bør placeres under diagonalerne. Underlaget hænger du derefter ned fra de nye limtræsbjælker, så det passerer tagspæret med en afstand, så bliver underlaget uafhængigt af, hvor meget tagspæret bøjer ned af sne osv. I mangel af andet forsøger jeg at beskrive med et billede![]()
Ja herregud, hvor dette blev mere kompliceret (eller mere omstændeligt), end jeg troede fra begyndelsen. Det føles næsten som om, man kan udskifte og lave helt nye tagstole, for alt virker jo rigtig dårligt gjort fra starten. Har forsøgt at få fat i dem, der lavede det, som "skulle finde en tid og kigge forbi". En ting er i hvert fald sikkert, utroligt godt at jeg følte, at noget ikke stod helt rigtigt til ved blot at se med øjnene, og at jeg lagde spørgsmålet her, hvor jeg har fået så utroligt værdifuld respons og hjælp.J justusandersson sagde:At ikke have været på stedet er altid et problem, når man skal skrive om noget. Man ville være kommet langt med et 5 minutters besøg i dette tilfælde. Jeg forstår nu, at de eksisterende tagstole er meget dårligere, end hvad jeg forestillede mig. Inden du gør noget, synes jeg, du skal forsøge at måle nedbøjningen i overrammerne. Prøv også at få en opfattelse af tagryggens niveau ved at teste med lasermåleren på nogle punkter.
Jeg er enig med "bossespecial" i, at du skal støtte op under diagonalstøtterne, inden du forstærker overrammerne. Også at afmontere undertaget, så underrammernes bevægelser ikke får nogen betydning.
Jeg forstår også, at det ikke har været helt let at kommentere, da jeg ikke gav nøjagtige oplysninger fra starten, men har set mere, desto mere jeg har undersøgt efter jeres råd.
Dog har det holdt i 10 år, men noget må gøres, det forstår jeg.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Og jeg som lagde så meget tid på netop den figur, aja jeg er ingen kunstner iaf
Det skal forestille et snit gennem spær og limtræsbjælkerne, hvor undertaget bare passerer forbi spæret uden at sættes fast
Det bedste ville være, hvis de udbedrede spærene for dig, så du slap for dette.
Det skal forestille et snit gennem spær og limtræsbjælkerne, hvor undertaget bare passerer forbi spæret uden at sættes fast
Det bedste ville være, hvis de udbedrede spærene for dig, så du slap for dette.
Hehe, du gjorde det godt @bossespecialB bossespecial sagde:
Jo jeg er enig, det ville selvfølgelig være det bedste. Men eftersom han ikke har "fundet" nogen åbning at komme forbi, kan man tolke det som om han ikke vil komme.
En tanke bare, så om det er en god en ved jeg ikke.
Men hvis man skulle stemple op underarmen, så den er i vater eller lidt over, lægge limtræsbjælken tæt mod underarmen og skrue den i limtræsbjælken. Og også forstærke overarmene med 45x195 som sagt tidligere i tråden.
Kunne det fungere?
Men hvis man skulle stemple op underarmen, så den er i vater eller lidt over, lægge limtræsbjælken tæt mod underarmen og skrue den i limtræsbjælken. Og også forstærke overarmene med 45x195 som sagt tidligere i tråden.
Kunne det fungere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så havner limtræsbjælkerne ikke midt for en stående regel i væggen (hvis det er bygget, som det burde). I stedet bliver der en "skæv" last på svellestrengen, der ville skulle forstærkes på en eller anden måde. Ikke umuligt, men det indebærer en del merarbejde. Overrammerne skal forstærkes, som jeg har beskrevet tidligere. For underrammerne kan det nok være nok, at du erstatter sømpladerne over samlingen med en rigtig samling (regler på begge sider, der boltes eller skrues sammen). Formålet er at begrænse deres nedbøjning, så den holder sig inden for det rum, som limtræsbjælkerne plus nedhængning skaber.
M@ze, du skulle aldrig have tænkt på at rydde op på loftet! Så havde du undgået det her.... så meget ekstra arbejde det blev for dig. 
Justusandersson:
Hvis han forstærker overlæggeren som du nævnte, ender disse jo ikke alligevel over reglarne i stueetagen?
Men der er vel åbent mellem reglarne i stueetagen, hvis jeg ikke husker forkert. Så det burde vel være muligt at sætte en ekstra stående regel der, så han undgår at spænde skævt. Han bygger helt "enkelt" en ekstra tagstol side om side med den gamle, og fastgør denne til den gamle tagstol. Samt forstærker de stående reglar mod jorden, så den nye tagstols last havner på denne?
Justusandersson:
Hvis han forstærker overlæggeren som du nævnte, ender disse jo ikke alligevel over reglarne i stueetagen?
Men der er vel åbent mellem reglarne i stueetagen, hvis jeg ikke husker forkert. Så det burde vel være muligt at sætte en ekstra stående regel der, så han undgår at spænde skævt. Han bygger helt "enkelt" en ekstra tagstol side om side med den gamle, og fastgør denne til den gamle tagstol. Samt forstærker de stående reglar mod jorden, så den nye tagstols last havner på denne?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der vil selvfølgelig være en lille ekscentricitet, men den gamle overramme hviler jo på den gamle underramme og ikke direkte på hammarbandet. Helst burde man naturligvis lave en symmetrisk forstærkning på begge sider af den gamle overramme, men det er nok at overarbejde det hele. Hvis væggene er åbne på indersiden, så regelstrukturen er synlig, er det naturligvis lettere, men jeg synes det er bedre ikke at belaste limtræsdragerne unødvendigt.C crazytok sagde:
Hehe, det har været hele tanken fra begyndelsen, da garagen blev bygget. Men sådan i bagspejlet føles det selvfølgelig tungt, men det føles stadig som om der må gøres noget med spær for at fjerne nedbøjningen.C crazytok sagde:
Ok, så du tror, at det er nok at erstatte samlingen nu med en ”rigtig” samling efter man har stemplet underarmen i niveau? Plus ekstra forstærkning på overarmene?J justusandersson sagde:Så ender limtræsbjælkerne ikke midt på en stående regel i væggen (hvis det er bygget, som det burde). I stedet bliver der en "skæv" belastning på remmen, som ville have brug for at blive forstærket på en eller anden måde. Ikke umuligt, men det indebærer en del ekstra arbejde. Overrammerne skal forstærkes, som jeg har beskrevet tidligere. For underrammerne kan det sandsynligvis være nok, at du erstatter sømpladerne over samlingen med en rigtig samling (regler på begge sider, der boltes eller skrues sammen). Formålet er at begrænse deres nedbøjning, så den passer inden for det rum, som limtræsbjælkerne plus nedpendlingen skaber.
Hehe, du må undskylde, men jeg er mildest talt forvirret nu
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg forstår, at du er forvirret. Begynd med en tagstol og vurder det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville satse på to først, hvor stagen går ned.