Jeg er lige begyndt at isolere og gipse garagen på grundplan. Da der har været cc120 mellem spær, og jeg vil have isoleret i gulv/loft op til loftet, har jeg bestilt fingersamlede 6,5m 45x145 så jeg får cc60 og mere stabilitet, når jeg skruer spånplader senere.
Nu til det, jeg opdagede, det ser ud til, at spærne er begyndt at svigte lidt nedad, når jeg kiggede op i dag, se billede. Lidt bekymret selvfølgelig. Er der nogen, der har tips til, hvad jeg bør gøre udover at sætte ekstra bjælker/regler mellem hver spær?
Nu til det, jeg opdagede, det ser ud til, at spærne er begyndt at svigte lidt nedad, når jeg kiggede op i dag, se billede. Lidt bekymret selvfølgelig. Er der nogen, der har tips til, hvad jeg bør gøre udover at sætte ekstra bjælker/regler mellem hver spær?
En vis "nedbøjning" er acceptabel når det gælder spær. Lidt bekymrende er det nu når det er sommer og ingen sne og de er nedbøjede. Hvis de nu har regnet på det, så er det vel ingen fare, samt at det har holdt i 10 år. Jeg ville nok kontakte firmaet som har gjort det og spørge om hvordan de har regnet på det. Som det ser ud på billedet så ser det lidt B ud da der ikke sidder sømplader på alle sider af spæret.M M@ZE sagde:
Jeg er enig, sømpladerne sidder på den anden side og kun på den ene, som du siger, og jeg er enig i, at det ikke ser tiptop ud. Noget, jeg vil supplere med. Svært at sige, hvor meget det svigter, ved ikke præcis, hvordan jeg skal måle det rigtigt. Men tanken er at sætte ekstra bjælker mellem hver tagspær og så lægge 45x70 forskalling på tværs over tagspærene/bjælkerne for at få 70 mm ekstra isolering i gulvet, inden jeg skruer på spånpladerne. Dog er det vel kun de eksisterende tagspær, der tager al last fra tag/sne, selvom jeg gør som jeg har tænkt ovenfor?OpiMaza sagde:
En vis "nedbøjning" er acceptabel, når det gælder tagspær. Lidt bekymrende er det nu, når det er sommer og ingen sne, og de er nedbøjede. Hvis de nu har regnet på det, så er det vel ingen fare, samt at det har holdt i 10 år.
Jeg ville nok kontakte firmaet, der har lavet det, og spørge om, hvordan de har regnet på det.
Som det ser ud på billedet, ser det lidt B ud, da der ikke sidder sømplader på alle sider af tagspæret.
Senest redigeret:
Nej, dine nye 45x145 reglar gør ingen forskel på bæreevnen på spærstolperne. Og du kunne sandsynligvis have klaret dig uden dem for dit gulv også, hvis du ikke skal have tunge ting deroppe. Måske skulle du have sat dine 45x70 med c-c 400 mm. Men nu bliver der nok ingen risiko 
Ja, jeg turde ikke tage chancen, så jeg bestilte dem alligevel for at være på den sikre sidemexitegel sagde:
Præcis, har jo holdt et godt stykke tid, men det er jo ingen garantiM mlkjhr sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
45x145 kan ikke ligge med 6,5 meters spændvidde selv med minimal last uden at bøje ned kraftigt. De tilføjer intet, snarere tværtimod. De oprindelige tagspær har en stivere konstruktion med støtteben, der forbinder over- og underramme. Heller ikke de er beregnet til nogen nævneværdig last, højst 50 kg/kvm. Du bør ikke lægge nogen spånplade på oversiden, den øger kun egenvægten. Hvis du vil gøre loftsrummet brugbart som opbevaring, skal du lægge limtræsbjælker mellem spærerne.
Åh nej, så har jeg bestilt mine forgæves i så faldJ justusandersson sagde:45x145 kan ikke ligge med 6,5 meters spændvidde, selv med minimal last, uden at bøje ned kraftigt. De tilføjer intet, snarere tværtimod. De oprindelige tagstole har en stivere konstruktion med støttestænger, der forbinder over- og underramme. Heller ikke de er beregnet til nogen nævneværdig last, højst 50 kg/kvm. Du bør ikke lægge nogen spånplade på oversiden, den øger kun egenvægten. Hvis du vil gøre loftet anvendeligt som opbevaring, skal du lægge limtræsbjælker mellem tagstolene.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja. Du kan ikke opbevare noget som vejer det mindste deroppe. Brug let isolering og læg ikke noget gulv på oversiden. 6,5 meter er en utrolig lang spændvidde for den dimension. Bjælkerne vil alene på grund af deres egen vægt bøje ned mindst 6 mm. Hvis du vil øge bæreevnen, skal du supplere med limtræsbjælker på bestemte afstande.M M@ZE sagde: