Hej,
I et nyligt købt hus er der to tagspær, der spøger, hvor underrammerne svajer mærkbart, da der er opstået kantkroghed.
Ved besigtigelse blev det påtalt, med løsningsforslag, og for mig er det logisk, at svajen er opstået, da spændvidden er et sted mellem 6,60 - 6,80 m.
Jeg vil gerne diskutere dette med forummet.
I alt drejer det sig om 12 tagspær, der ligger med ca. 1,20 mellemrum. Størstedelen af tagspærene er også understøttet af indervægge, men ikke alle, 4 mangler understøtning af indervægge.
10 tagspær er forstærket med støtteben på hver sin side af tagspæret med ca. 3,00 m mellemrum. Hanebjælke mangler på alle.
Tagspærene er af 45x195 c24 og taghældningen er et sted mellem 40-42 grader. Tagbeklædningen er pladetag.
Min tanke er at understøtte med stivere ligesom på de øvrige tagspær samt sætte hanebjælker på samtlige tagspær.
Spørgsmålet er,
- Vil hanebjælkerne bidrage med noget?
- Er det nok at sætte stivere ligesom beskrevet ovenfor på de tagspær, der svajer?
- Vil jeg være hjulpet af at sætte mellemstøtte?
Hvor gammelt er tagkonstruktionen?
Er der sket nogen ændringer i den eller blandt indervægge?
Bygget 2001 og er en tilbygning. Spær ligger uden for selve tilkoblingen af den oprindelige bygning.
Jeg har ikke præcis bagvedliggende historie omkring rum, men jeg synes, at jeg kan se, at et rum er blevet fjernet, men det rum har i så fald været et stykke fra de berørte spær.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.