Jeg har lige haft et fem timer langt strømsvigt, så jeg har ikke haft mulighed for at svare.
Jeg gik ind i diskussionen i denne tråd, da jeg opdagede, at ingen havde nævnt, at 6 meter lange 45x145 på ingen måde klarer den spændvidde. Jeg foreslog derfor at skifte til limtræsbjælker mellem de oprindelige tagspær. Efterhånden har jeg forstået, at tagspærene uden belastning alligevel svigter betydeligt. Jeg mener derfor, at der kun findes en yderligere fornuftig handling, i tråd med hvad @Slarvpellen foreslog. Forstærk tagspærenes topprofiler ved at skrue en ekstra bjælke fast ved siden af de eksisterende. Fjern derefter støttebenene og forkort bundprofilerne ved væggen. Limtræsbjælkerne vil kunne klare de belastninger, du ønsker at opbevare på loftet og samtidig absorbere de trækkræfter, som bundprofilerne ellers ville stå for. Derudover får du et loft uden støtteben, som er betydeligt lettere at udnytte. Min første tanke var, at du skulle bruge dine fingersamlede 45x145 til dette. Det fungerer, hvis du får de gamle og nye til at samarbejde ved at lime-skrue dem. I praksis kan dette nok blive svært. Så er det nemmere at skrue nye 45x195 bjælker på.
Jeg har lige haft et fem timers strømsvigt, så jeg har ikke haft mulighed for at svare.
Jeg gik ind i diskussionen i denne tråd, da jeg opdagede, at ingen havde nævnt, at 6 meter lange 45x145 ikke på nogen måde klarer den spændvidde. Jeg foreslog så en udskiftning til limtræsbjælker mellem de oprindelige spær. Efterhånden har jeg forstået, at spærene uden last alligevel svajer betydeligt. Jeg synes derfor, at der kun er en fornuftig foranstaltning mere, i tråd med hvad @Slarvpellen foreslog. Forstærk spærenes overrammer ved at skrue en ekstra regel fast ved siden af de eksisterende. Fjern derefter støttebenene og kapp undervangerne tæt ved væggen. Limtræsbjælkerne vil kunne klare de laster, som du vil opbevare på loftet, og samtidig optage de trækkræfter, som undervangerne ellers skulle tage sig af. Derudover får du et loft uden støtteben, som er betydeligt lettere at udnytte. Min første tanke var, at du skulle bruge dine fingersamlede 45x145 til dette. Det fungerer, hvis du får de gamle og nye til at arbejde sammen ved at limskrue dem. I praksis kan dette dog være svært. Så er det nemmere at skrue nye 45x195 regler på.
Hm forsøgt at finde det forslag fra @Slarvpellen og undrer mig om jeg har overset det . Er ikke helt med på dette (undskyld hvis jeg ikke helt følger med her). Du mener at forstærke det som går op mod kip (overarmen) med samme dimension 45x145 og så limtræsbjælker i stedet som for i dag 45x145 og kappe støttebenene. Dobling af overarmen med en ekstra 45 bliver jo bredere end limtræsbjælkens 56mm
Dette billede kan måske hjælpe med at forklare!?
[billede]
Ah, så er jeg med, jeg troede, at jeg skulle erstatte den eksisterende underarm, som er sjusket med limtræsbjælkerne, men forstår nu, at de lægges mellem hver spær.
Så dette er løsningen, som ville fungere bedst ifølge dig og holder til snelasten uden underarm og støtte, mener du altså?
Dette er uden tvivl den bedste løsning med hensyn til bæreevne og anvendelighed. Måske ikke den billigste, men du slipper for det elendighed, som dine fejlbyggede spær har forårsaget. Bemærk at spærenes overrammer er forstærket med fastskruet 45x195 C 24 træ.
Nogle generelle principper, som kan være gode at tænke på for fremtiden: 1 Spændvidden er altid den mest kritiske faktor for horisontale bærende konstruktioner, uanset dimensioner. Det indre drejningsmoment, som virker nedbøjende på en bjælke, øger proportionalt med belastningen, men med kvadratet på spændvidden. 2 For tagbjælker (som bærer ydertaget) har taghældningen stor betydning. Jo mere et tag hælder, desto større andel af tagbelastningerne ender som normalkræfter i tagbjælkernes længderetning. Fra og med 30° og opefter mindskes desuden værdien af snelasterne, så disse er nul ved 60° (gælder de mest almindelige tagformer).
Dette er uden tvivl den bedste løsning med hensyn til bæreevne og brugbarhed. Måske ikke den billigste, men du slipper for de problemer, som dine fejlkonstruerede spær har forårsaget. Bemærk at spærbenenes overribber er forstærket med fastskruede 45x195 C 24 træ.
Nogle generelle principper, som kan være gode at tænke på for fremtiden: 1 Spændvidden er altid den mest kritiske faktor for horisontale bærende konstruktioner, uafhængigt af dimensioner. Det indre vridmoment, som virker nedbøjende på en bjælke, øges proportionelt med lasten men med kvadratet på spændvidden. 2 For tagbjælker (som bærer ydertaget) har taghældningen stor betydning. Jo mere et tag hælder, desto større andel af taglasterne befinder sig som normalkræfter i tagbjælkernes længderetning. Fra og med 30° og opad reducerer man desuden værdien på snelasterne, så disse er nul ved 60° (gælder de mest almindelige tagformer).
Jeg forstår jeg missede, at det var 45x195 træ i overarmene. Jeg indser, at mine fingersamlede skal blive til brænde til kaminen i vinter, helt enkelt.
Antager at du mener, at jeg så kapper det som på billedet og derefter fjerner underarmen og støttebenene efter at jeg har skruet sammen 45x195 på overarmen. Hvor langt ned skal 45x195 gå ned?
Helst lige så langt som den eksisterende overramme. En tagfod plejer ikke at se ud som din gør. Overrammen plejer at fortsætte med fuld højde forbi underrammen. Den sidstnævnte plejer at være skråsavet.
Som man kan tolke billedet, skal de "nye" tagstole blive trekanter, passer det? Er det meningen, at de nye limtræsbjælker skal ligge på hammerbåndet? En sådan konstruktion bygger jo på jævn belastning på begge sider, ellers har man jo en mekanisme (ja, man kan diskutere stivheden i knuderne, men det er jo ikke noget man ved). Som du siger, føler du en vis usikkerhed om hvordan du skal forenkle arbejdet lidt, er for eksempel fjernelse af støttebenet absolut nødvendigt?
Ja klart man bliver usikker, for nu er det en anden løsning end den jeg troede først (at understøtte de eksisterende underarme efter de er understøttede i vater & skrue fast 45x145 på de eksisterende) og så bruge limtræ imellem for selve gulvet.
Som jeg tolker de "nye" spær, så vil de slet ikke have nogen underarm & støtteben overhovedet (det føles meget mærkeligt). Men det er svært for mig at vurdere. Jeg forstår ikke helt hvordan de skal klare sig med trykket som bliver ned mod remmen af den del der er tilbage af underarmen som man kapper af.
Men jeg forstår at der er en pointe i at forstærke overarmen hvor al lasten kommer fra tag/sne. Men at fjerne støtteben & underarmene lyder lidt skræmmende
Jeg må indrømme, at jeg blev lidt betænkelig, da jeg så billedet af tagfoden. Jeg tror, det vil blive lettere for dig, hvis du undlader at fjerne de gamle underrammer og støtteben. De nye limtræsbjælker skal placeres ovenpå reglerne i ydervæggen. Jeg har antaget, at de står på c/c 600 mm.
Jeg må indrømme, at jeg blev lidt betænkelig, da jeg så billedet af tagfoden. Jeg tror, det bliver nemmere for dig, hvis du undlader at fjerne de gamle underrammer og støtteben. De nye limtræsbjælker skal være placeret over regler i ydervæggen. Jeg har antaget, at de står på c/c 600 mm.
Nu er jeg ikke helt med, skal jeg undlade at stive op og forstærke de eksisterende underrammer overhovedet? Og kun lægge limtræsbjælker mellem hver spær ??
Limtræsbjælkerne bør ligge midt imellem tagstolene. Det har jeg fremhævet hele tiden. Det fremgår også af mine billeder. Jeg har aldrig forespråket en forstærkning af de eksisterende underrammer. En forstærkning af overrammerne bør føre til, at belastningen på underrammerne mindskes. Og at de kun belastes af egenvægten.
Limtræsbjælkerne bør ligge midt mellem spærene. Det har jeg fremhævet hele tiden. Det fremgår også af mine billeder. Jeg har aldrig anbefalet en forstærkning af de eksisterende underrammer. En forstærkning af overrammerne bør føre til, at belastningen på underrammerne mindskes. Og at de kun belastes af egenvægten.
Det er korrekt, limtræsbjælker mellem hver spær har jeg forstået, det har du sagt hele tiden, så den er glasklar. Dog fik jeg følelsen af, at jeg kunne prøve at stempe og forstærke de eksisterende underarmer med 45x145 efter tidligere indlæg og diskussion. Hvis jeg kigger meget nøje på tagstenene nedefra og op mod kip, så ser det faktisk ud, som om det giver på midten. Men det er med øjemål uden nogen speciel måling, men vi var 2, der kiggede, og vi syntes det samme. At forstærke overarmerne kan jeg forstå, at det ville mindske trykket på underarmerne, men spørgsmålet er, om de 2 cm nedbøjning, der i dag eksisterer, vil blive mindre af det, sandsynligvis ikke? Jeg tænkte mere som et forsøg på at få underarmerne op og mindske den eksisterende nedbøjning.
Årsagen til nedbøjningen er samlingen midt på underrammen. Det, der mere eller mindre bærer taget i dag, er kun overrammen, da underrammen ikke kan bære nogen vertikal last pga. samlingen. Tagspærrene skal forstærkes, da de er helt forkert udført. Som jeg ser det, findes der to relativt enkle løsninger. Et, at man tilføjer trækstænger op til kippen. To, at både underramme og overramme forstærkes. Uanset hvad, skal du understøtte tagspærrene, inden forstærkningen udføres, og disse bør placeres under diagonalerne. Undertageet hænger du så ned fra de nye limtræsbjælker, så det passerer tagspærren med en afstand, derved bliver undertaget uafhængigt af, hvor meget tagspærrene bøjer ned af sne osv. I mangel på andet forsøger jeg at beskrive med et billede
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.