J justusandersson sagde:
Hvis det kun gælder nedbøjning på grund af underrammens egenvægt, er det ingen løsning, da denne jo øges proportionalt. Derimod klarer konstruktionen en større last. Bemærk, at jeg aldrig har foreslået dette, da jeg synes, at foranstaltningen teoretisk er meningsløs. Samtidig må jeg indrømme, at 20 mm er et betydeligt større tal end det, man kan regne sig frem til. I en sådan her tråddiskussion kan man kun tale for en løsning, man tror på, at argumentere imod andres forslag bliver bare besværligt. TS må selv evaluere indlæggene.
Jeg forstår, dog er jeg ikke kyndig i emnet, så jeg har svært ved at afgøre, hvad der er bedst at gøre for at mindske og rette op nedbøjningen. Eftersom jeg allerede havde købt 6,5m fingerskarvede, tænkte jeg, om jeg kunne udnytte dem til noget konstruktivt til løsningen.

Jeg forstår, at det bliver forvirrende for dig. Men jeg har svært ved at lade som om, at jeg synes noget andet end hvad jeg synes. Prøv i hvert fald at fastsætte en fingerskarvet regel og evaluere det. Det kan være, at dagens umotiveret store nedbøjning skyldes de dårlige samlinger. Kan du komme ned til en tredjedel af 20 mm, har du absolut vundet noget.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
Har kun læst dele af tråden, men hvorfor gøre det så svært for sig? Hvis du allerede har købt fingersamlede 45x145, så fastgør dem ved siden af de eksisterende, men løft dem op med halvdelen af bredden. Så aflaster de tagstolernes svageste punkt, som er den indkredsede samling, der er virkelig dårligt lavet fra starten. Desuden får du et loft, der kan bære lettere ting. At der bliver lidt nedbøjning, må da være accepteret på et garageloft, du har vel ikke tænkt dig at bo der?

Loftkonstruktion med synlige træbjælker og en markeret svag samling, forslag til forstærkning med fingersamlede bjælker.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
F Finndjävel sagde:
Har bara læst dele af tråden, men hvorfor gøre det så svært for sig selv? Hvis du allerede har købt fingerskårne 45x145, så fastgør dem ved siden af de eksisterende, men hæv dem med halvdelen af bredden. Så aflaster de spærrenes svageste punkt, som er den indrammede samling, der er ret dårligt lavet fra starten. Derudover får du et loft, der kan bære lettere ting. At der bliver en smule nedbøjning må alligevel være accepteret på et garageloft, du har vel ikke tænkt dig at bo der?
[billede]
Nej, absolut ikke, har ikke tænkt mig at bo der, men bare få lidt ting op, som man normalt ellers har i garagen. Jeg vil selvfølgelig ikke gøre det svært for mig selv, tværtimod, men jeg vil selvfølgelig have en holdbar løsning for at fjerne nedbøjningen, og jeg vil kunne lægge lidt ting på loftet, ikke så meget mere end det. Men som sagt, der er mange forslag, som lyder fornuftige her, og jeg er yderst taknemmelig for al hjælp & input. Dog har jeg svært ved at vurdere, hvad jeg nu skal gøre :thinking:. Jeg må virkelig bede om undskyldning, men jeg har ikke sådan en her ekspertise, men jeg har hellere ikke tummen mitt i handen. Men hvis jeg skal gøre det, vil jeg være sikker på, at jeg gør det rigtigt :D

M M@ZE sagde:
Jeg forstår, dog er jeg ikke vidende i emnet, så jeg har svært ved at afgøre, hvad der er bedst at gøre for at mindske og rette op på nedbøjningen. Da jeg allerede havde købt 6,5 m fingerskarvade, tænkte jeg, om jeg kunne anvende dem til noget konstruktivt til løsningen.
Hvis det kan lette for dig, så er mit råd, at du værdsætter justusanderssons råd højere end de fleste andre. Hans svar kan understøttes med teori, og han spekulerer ikke.

Senest redigeret:
  • Synes
Slarvpellen og 2 andre
  • Laddar…
W witten sagde:
Om det kan underlätta for dig så er mit råd, at du værdsætter justusanderssons råd højere end de fleste andre. Hans svar kan understøttes med teori og han spekulerer ikke.
Jo, sådan er det, da han er konstruktør. Dog har der været mange gode forslag. Dog er jeg ikke sikker på, hvordan jeg skal gøre med de eksisterende for at rette dem op.

J justusandersson sagde:
Jeg forstår, at det bliver forvirrende for dig. Men jeg har svært ved at lade som om jeg synes noget andet end hvad jeg synes. Prøv i det mindste med at sætte fast en fingerskarvet regel og evaluere det. Det kan være, at dagens umotiveret store nedbøjning skyldes de dårlige samlinger. Kan du komme ned til tredjedelen af 20 mm har du absolut vundet noget.
Ok, jeg må gøre et forsøg med de 2 første. Fik jo godt forslag til at fastgøre dem:

Træskrue 6,0x80 s200 i dobbelte rækker. Eventuelt endnu tættere præcis hvor stræverne kommer går mod underrammen.

F Finndjävel sagde:
Har bara læst dele af tråden men hvorfor gøre det så svært for sig? Hvis du allerede har købt fingersamlede 45x145 så fastgør dem ved siden af de eksisterende men løft dem op med halvdelen af bredden. Så aflaster de tagstolernes svageste punkt som er den indringede samling som er rigtig dårligt lavet fra starten. Desuden får du en loft som holder til at laste lettere ting på. At der bliver lidt nedbøjning må vel alligevel være accepteret på en garage loft, du har vel ikke tænkt dig at bo der?

[billede]
Din løsning ser selvfølgelig nemmest ud og klart gennemførbar uden ekstra omkostninger. Dog undrer jeg mig om det vil blive den samme nedbøjning (selvom jeg får dem op i vater først) ?

Men bestemt et overvejelsesværdigt alternativ, og jeg ser og lytter til alle smarte forslag.

M M@ZE sagde:
Din løsning ser såklart enklest ud og klart gørbar uden nogen ekstra omkostning. Dog undrer jeg mig om det vil blive samme nedbøjning (selvom jeg får dem op i vater inden) ?

Men klart værd alternativ og jeg kigger og lytter på alle smarte forslag.
Nej, nedbøjningen vil blive reduceret væsentligt. Som det er bygget nu med en alt for svag hanebjælke, der desuden er generalskåret midt på med en alt for svag sømplade, hviler stort set hele vægten fra støttebenene på de små skruer, man har lagt i sømpladen. Hvis du først retter tagstolen op med en donkraft nedefra og så fastgør de fingerskarrede som jeg viste, vil du få en hanebjælke, der i praksis er ~220mm, samtidig med at den vil fordele lasten fra støttebenene over hele længden og ikke kun på skarven.

Byggerne, der lavede tagstolene, havde ikke meget styr på det. Fabriksbestilte og hjemmeleverede tagstole til en hel garage plejer at koste 300-400 euro mere end at købe alt materialet fra trælasten. Jeg kan nok garantere, at de har faktureret mere for arbejdstiden, det tog at bygge dem, end så, samt at du havde fået rigtigt dimensionerede tagstole fra starten.

• Synes
GK100 og 2 andre
  • Laddar…
F Finndjävel sagde:
Nej, nedbøjningen vil blive reduceret betydeligt. Som det er bygget nu med en alt for svag hanbjælke, der desuden er generalsamlet midt på med en alt for svag sømplade, hviler stort set hele vægten fra støttebenene på de små skruer, man har sat i sømpladen. Hvis du først retter tagstolen op med en donkraft nedefra og derefter fastgør de fingersamlede, som jeg viste, vil du få en hanbjælke, der i praksis er ~220mm, samtidig med at den vil fordele belastningen fra støttebenene på hele længden og ikke kun på samlingen.

Byggerne, der lavede tagstolene, havde ikke meget styr på det. Fabriksbestilte og hjemmeleverede tagstole til en hel garage plejer at koste 300-400 euro mere end at købe alt materiale fra bræddegården. Jeg kan næsten garantere, at de har faktureret mere for den arbejdstid, det tog at bygge dem, end så, samt at du havde fået korrekt dimensionerede tagstole fra starten.
Ja det er muligt, at dette var dårligt udført af tømrerne, men jeg som lægmand stolede på deres viden.

Så dette er en løsning, der kunne være et rigtig godt alternativ dels økonomisk og udførelsesmæssigt. Har så svært ved at vide, om dette er en løsning, der ville fungere rent belastningsmæssigt (skal ikke have så meget deroppe) og ikke bøje ned alt for meget.

Nogen mening om denne løsning @justusandersson ?

Når jag regner på det, kommer jeg frem til, at konstruktionen kan klare ca. 50 kg per kvm inklusive egenvægt. Løsningen er dog ikke kompatibel med mit forslag med limträ. Hvad er taghældningen, og i hvilken snezone findes garagen?

J justusandersson sagde:
Når jeg regner på det, kommer jeg frem til, at konstruktionen kan klare ca. 50 kg pr. kvm inklusive egenvægt. Løsningen er dog ikke kompatibel med mit forslag med limtræ. Hvad er taghældningen, og i hvilken snezone er garagen?
Hældningen på taget er 30 grader, og snezone 2 (Stockholm - Tyresö)

M M@ZE sagde:
Jo så är det, då han är konstruktör. Dock har det funnits många bra förslag. Dock är jag inte säker på hur jag skall göra med dom befintliga för att räta upp dom.
Det beror på att du inte får de svar du vill ha. Nemlig at du kan sætte dine prima fingerskarvade reglar som forstærkning på befintlige tagspær og at alt vil blive skidegodt med god lastevne og minimal svaj. Indse din fejl i stedet og lær til næste gang. I visse emner er det bedre at spørge først og handle senere end omvendt.
Den her type af konfirmeringssøgning evighedstråde er ikke usædvanlige hverken på BH eller andre fora.

Ligesom svarene du får, værdsæt selv eller med andres hjælp hvem der har bedst svar ud fra et objektivt synspunkt (ofte den som kan understøtte med fakta, henvisninger, beregninger, etc og som ingen kan eller siger imod).
I denne tråd er det soleklart at du skal tage Justus løsninger og kopiere lige over.
Intet ondt om andre skribenter (inklusive mine egne indlæg) men i tråd efter anden har Justus vist hvor god han er til denne type emner. Hvis du sammenstiller alle hans indlæg kan du få en todo-liste i punktform på hvordan du håndterer både eksisterende nedbøjning samt bjælkelag for overetagens lagerformål.
Print den liste ud og begynd at afkrydse fra top til bund, så er du hjemme.

• Synes
Riggvägen og 2 andre
  • Laddar…
S Slarvpellen sagde:
Det afhænger af, at du ikke får de svar, du vil have. Nemlig at du kan sætte dine prima fingerskarvade regler som forstærkning på eksisterende spær og at alt vil blive skidegodt med god bæreevne og minimal svaj. Erkend dit fejltrin i stedet og tag lærdom til næste gang. I visse emner er det bedre at spørge først og handle bagefter end omvendt.
Denne slags bekræftelsessøgende evighedstråde er ikke ualmindelige hverken på BH eller andre forummer.

Kan du lide svarene, du får, vurder selv eller med andres hjælp, hvem der har det bedste svar ud fra et objektivt synspunkt (ofte den, der kan bakke med fakta, henvisninger, beregninger, etc og som ingen kan eller siger imod).
I denne tråd er det soleklart, at du skal tage Justus' løsninger og kopiere direkte.
Intet ondt om andre skribenter (inkl mine egne indlæg) men i tråd efter tråd har Justus vist, hvor godt han kan denne slags emner. Hvis du sammenstiller alle hans indlæg, kan du få en todo-liste i punktform på, hvordan du håndterer både eksisterende nedbøjning samt bjælkelag for overetagens opbevaringsformål.
Print den liste ud og begynd afkrydse fra top til bund, så er du hjemme.
Nu tror jeg dog ikke, at du har læst mit indlæg tilstrækkeligt nøje. Jeg har ikke handlet først og spurgt bagefter, men de fingerskarvade regler var til for at komplementere eksisterende spær, så jeg kunne få cc60 i stedet for cc120, og det UDEN at jeg havde nogen anelse om, hvor meget det virkelig ville svaje. Så mit indlæg kom efter det og havde ingenting at gøre med at forstærke eller redde en fra begyndelsen dårlig konstruktion.

Så kan der jo komme gode ideer og tanker, som fx måske ikke @justusandersson har tænkt på, men som kunne være en brugbar løsning med allerede indkøbt materiale. Jeg græder ikke over, at jeg har 6 stk. fingerskarvade brædder liggende; det var nok mere, om "de kan udnyttes" til noget, der kan bidrage til en løsning eller del af en løsning. Det kunne jo være, at nogen, der kan regne på last, ikke har tænkt på alternative løsninger som den seneste fra @Finndjävel. Men for mig er det måske sværere at evaluere forslaget, om det lastmæssigt kunne fungere, noget som fx @justusandersson eller nogen, der kan konstruktioner/last kan, men nogle måske ikke ønsker at kommentere andres løsninger eller ideer, hvad ved jeg.

Jeg har også forstået, at hvis jeg gør ifølge justus' forslag, så er jeg hjemme, men kan ikke forkaste, hvis der kommer et andet forslag, som i mine ører lyder fornuftigt det med. Da kan man vel diskutere den løsning sammen, om det lastmæssigt er noget, der ville kunne fungere. Havde jeg været den, der kunne dette, og der dukker et forslag op, som måske også virker, så havde jeg i hvert fald sagt, at "ja ingen dårlig ide, det kunne også fungere, men kun for last med 50 kg/m2. Der findes måske ikke kun én eneste løsning på problemet, selvom jeg er meget bevidst om Justus' kompetence inden for området.

Senest redigeret:
  • Synes
witten
  • Laddar…
Forslaget fra Finndjävel er godt, det kan du virkelig overveje TS. Udfører du det godt og forspænder det, så er du i mål.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.