Har tænkt lidt over dette, og jeg er hverken konstruktør eller nogen dygtig tømrer, men har alligevel en overvejelse, som andre har været inde på, som jeg vil tage op.
Mens du har adgang, synes jeg, du skal udbedre de dårlige samlinger. Min ikke-videnskabeligt baserede mavefornemmelse siger mig, at de samlinger ligger på grænsen de værste vintre, og at det kan være en stor grund til, at du ser den nedbøjning, du gør i dag, dvs at samlingerne er trukket en smule fra hinanden. Hvis det sidste passer, bør du kunne se en sprække i underkanten bag sømpladen.

Jeg synes absolut, at du skal støtte op og trykke underarmen (eller hvad det nu hedder) sammen, så det er fri for sprækker og derefter sætte en passende samling. Andre må rette dette, men mine tanker går til en af følgende metoder:
- Sømplade på begge sider, enten fyldt med søm/skruet eller beregnet til spær med "pigger", der sømmes/presses på plads
- Krydsfiner-strimler, typisk 21mm, på begge sider med solide træskruer eller gennemgående skrue+møtrik
- Reglar på begge sider med solide søm - bygger dog ret meget og ingen favorit men klassisk holdbar byggeteknik

Dimensionering ved andre bedre end mig. Men jeg vil påstå, at den vigtigste belastning at tage hensyn til er trækkræfterne i samlingen, som vil trække fra hinanden. Løser man det korrekt, bør momentbelastningen fra egenvægten blive sekundær.

Derefter følg Justus m.fl. råd om at bygge et separat bjælkelag mellem spær til dit lagerformål!

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
En afveksling for at få plads til loftlugen kunne se ud som den nedenstående skitse viser. Eventuelt skal afstanden mellem limtræsbjælkerne justeres nogle cm for at den store trappevariant skal få plads. De afvekslende regler behøver ikke være limtræ, men det er praktisk med samme højde.
Skitse af tagkonstruktion med limtræsbjælker og en åbning til vinduesluge, tilpasset med afstandsjustering til trappemontering.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
En afvexling for at få plads med loftslugen kunne se ud som nedenstående skitse viser. Eventuelt behøves afstanden mellem limtræsbjælkerne justeres nogen cm for at den store trappevariant skal få plads. De afvexlende regler behøver ikke være limtræ men det er praktisk med samme højde.
[billede]
Wow flot justusandersson (y) antager ifølge dit billede at en af tagstolene kappes og veksles mod limtræ bjælkerne. Føles som om man behøver hjælp med en sådan løsning :oops: men jeg forstår nu hvordan det gøres. Hvis man lægger den på den anden leddes så bliver cc målet lettere længere mellem 2 limtræsbjælker end cc120, er det acceptabelt med tanke på gulvet og svaje?

Det kan vel kun dreje sig om nogle cm. I så fald ubetydeligt.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
Hvis der nu alligevel skal indsættes et par fuldlange limtræsbjælker, kan det nemmeste være at fjerne nogle facadebrædder over garageporten og føre dem ind den vej. Forudsat at det kan gøres uden at ødelægge malingen.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
Gode forslag, dog kan det blive problematisk at svinge de rigtige bjælker på grund af tagspærrenes skråstivere..

D Djurmo sagde:
Om det nu ändå ska petas in et par fuld-længde limtræsbjælker kan det enkleste være at fjerne nogle facadebrædder over garageporten og lange ind dem den vej. Forudsat at det kan gøres uden at ødelægge malingen.
Ja meget godt forslag, den havde jeg ikke tænkt på (y). Men som Bossespecial siger, tvivlsomt om de vil komme til at dreje på deres plads i respektive fag.

Jeg ville have testet den enkleste og billigste løsning først.

Se billede i indlæg #83, men anvendt hulbånd!
https://www.bauhaus.se/joma-halband...Hxw4a_2OFk-U80RoCxiUQAvD_BwE#full-description

Begynd med at afstive taget i garagen, så det er i vater + nogle mm i sætmål.
Monter hulbåndene, hvis der er mulighed for at bøje dem rundt om bjælken, er det at foretrække.
Brug den anbefalede skrue i stedet for søm, da man så kan justere et slapt bånd efterfølgende.
Et sådant bånd kan belastes med noget mange hundrede kilo.
I en industri hænger alt i loftet med sådanne bånd.

L Leif i Skåne sagde:
Jeg havde testet den enkleste og billigste løsning først.

Se billede i indlæg #83, men anvendt hålband!
[link]

Begynd med at stive loftet af i garagen, så det er i vatter + nogle mm i justeringsmargen.
Monter hængslerne, hvis det er muligt at bøje dem rundt bjælken, er det at foretrække.
Brug beregnet skrue i stedet for søm, da kan man justere et løst bånd efterfølgende.
Et sådant bånd kan belastes med noget mange hundrede kilo.
I en industri hænger alt i loftet med sådanne bånd.
Hålband i al ære men summen af alle kræfter bliver alligevel den samme og understøttelsen vil blive belastet på samme måde men måske mere spredt. Problemet er jo, at tagstolen er beregnet til at bære taget og intet mere. Som det ser ud, bærer det knapt noget sne heller.... At have depot deroppe skulle man have tænkt på meget tidligere, og selv om man fylder på med limträ, vil det nok svigte betydeligt alligevel.

S Stefan1972 sagde:
Hulbånd i al ære, men summen af alle kræfter vil alligevel blive den samme, og undermand vil blive belastet på lignende måde, dog måske mere spredt. Problemet er, at spærret er beregnet til at bære taget og intet mere. Som det ser ud, bærer det knap nok nogen sne heller.... At have opbevaringsplads deroppe skulle man have tænkt på meget tidligere, og selvom man tilføjer limtræ, vil det nok stadig svigte noget.
Da jeg lod bygge garagen, var hele tanken fra starten formidlet, at jeg ville kunne have loft deroppe fremover, men hvorfor det endte med så spinkelt træ med mere, ved jeg ikke. Men mener du, at det vil svigte med den løsning med limtræ 56x225, som skal bære gulvet? Det er der jo flere, der har regnet på her :thinking:.

Min spontane følelse siger:

1. Støt op, få lod på eksisterende spær (hvordan jeg nu måler det??)
2. Skru mine nye fingerskarvede 45x145 i siderne på eksisterende spær for at stabilisere/opstive.
3. Bestil Limtræ 56x225 og sæt det mellem spærene, som vil bære gulvet på loftet for ikke at påvirke de eksisterende spær.
4. Skru fer og not-gulv, helst 32-36mm brædder.

Menesker på ovenstående?

• Synes
Slarvpellen
  • Laddar…
(y)

R
M M@ZE sagde:
Når jeg lod bygge garagen, var hele tanken fra begyndelsen formidlet, at jeg vil kunne have loft deroppe fremover, men hvorfor det blev så svagt tømmer med mere ved jeg ikke. Men mener du, at det vil svigte med løsningen med limtræ 56x225, som skal bære gulvet? Det har jo flere regnet på her :thinking:.

Min spontane følelse siger:

1. Støt op, få lod på eksisterende spær (hvordan jeg nu måler det??)
2. Skru mine nye fingersamlede 45x145 i siderne på de eksisterende spær for at stabilisere/forstærke.
3. Bestil Limtræ 56x225 og sæt mellem spærene, som vil bære gulvet på loftet for ikke at påvirke de eksisterende spær.
4. Skruet grovspundgulv, helst 32-36mm brædder.

Har du meninger om ovenstående?
Med murarsnor og vandslangevandpas klarer du det meste.

R RapidSledge sagde:
Med murarsnøre og slangevandpass kan du fixe det meste.
Ah ok, aldrig brugt .. lyder lidt gammeldags :crysmile: men er sikkert fedt. Men murarsnøre har jeg, så det kunne man spænde rundt om stængerne stramt og se, om det bøjer sig noget i midten.

Det jeg også har lige nu er en Black and Decker krydslaser (ingen top notch model direkte). Også en 180 hultaforspass.

Senest redigeret:
R
M M@ZE sagde:
Ah ok, aldrig anvendt .. lyder lidt gammeldags :crysmile: men er sikkert fedt. Men murersnor har jeg, så den kunne man spænde rundt om stængerne stramt og se, om det bøjer sig noget i midten.

Det jeg også har lige nu i øvrigt er en Black and Decker krydslaser (ikke en top-notch model direkte). Også et 180 hultaforspas.
Hultafors nytillverkar slangvandret.

R RapidSledge sagde:
Hultafors nytillverker slangvattenpass.
Så det :D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.