Gjorde en snabbtest og spændte op murarsnøre rundt stagerne. På længden imellem er der 2120mm og den bukker sig 5mm. Skulle have brug for at måle på hele spændvidden. Men der er nogle andre, der ser værre ud med øjet.

• En metalplade med skruer fastgjort til en træbjælke i et loft, omringet af isoleringsmateriale og trærammer.
R
M M@ZE sagde:
Gjorde en snabbtest och spände op murarsnor rundt stagene. På længden mellem så er det 2120mm og den bøjer sig 5mm. Skulle have brug for at måle på hele spændvidden. Men der er nogle andre, der ser værre ud med øjet.
Ser ud som tømreren, der skruede fast ankerskruen, blev forvirret over hvilke huller han skulle tage.

R RapidSledge sagde:
Ser ud som tømreren, der skruede fastgørelsesskruen i, blev forvirret over, hvilke huller han skulle tage.
Haha føles lidt tilfældigt, på med bind for øjnene og skru :crysmile:

Hvis jeg forstår problemet rigtigt, er det loftet, der hænger ned. Hvis man forskyder mellemreglernes underkanter mod midten (røde pile) nogle cm, vil undertaget løfte sig (grønne pil opad). Sådan ville jeg gøre, det koster 0 kr. Men det kræver nok, at man løsner nogle af ankertappene også i overkant på grund af det grove tømmer i mellemreglerne, som modvirker vridningen. Bestemt skal man tilføre tryk nedefra under ombygningen for at holde loftet oppe, ellers kan man ikke få spær sammen igen. Et spærr ad gangen.

Derudover burde de ligge mere ned og suppleres med fackverk op mod nocken for at undgå, at yttertaget bliver trukket nedad (grønne pile nedad). Se billeder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Tømrerne er nok dygtige tømrere, men spærbygning burde de have fået hjælp til. Unødvendigt grove mellemregler i øvrigt.

Senest redigeret:
Hmm hvad skete der med billederne ? :thinking:

Har I tips til, hvordan man skal gå til værks med stämp for at få spær på plads for derefter at skrue mine fingerskarvede 6,5m 45x145 i underrammen på spærene?

Og så bliver det at købe 56x225 limtræ og forsøge at få det op. Hvordan skal de fastgøres i hammarbandet? Vinkeljern?

Lej stålstemple hos Cramo eller et tilsvarende sted. Man spænder dem med hjælp af et håndtag, som skrues op.
M M@ZE sagde:
Hvordan skal de fastgøres i hampebåndet? Vinkeljern?
Ja.

J justusandersson sagde:
Lej en stålstøtte hos Cramo eller et tilsvarende sted. Man spænder dem fast ved hjælp af et håndtag, der skrues op.

Ja.
Tak (y)

Føler, at jeg ikke helt får styr på, hvordan jeg skal måle dem i lod bare :thinking:

Mener du ikke i vater? Brug din laserafstandsmåler. Hvis det er nedbøjningen i midten, som du skal trykke op, så start med at måle højden ved ydervæggene.

J justusandersson sagde:
Mener du ikke i plan? Brug din laseropmåler. Hvis det er nedbøjningen i midten, du skal presse op, så start med at måle højden ved ydervæggene.
Ja i plan :D

Mål fra gulvet op til undersiden af underarmen på siderne langs væggen og så i midten?

Ja. Bemærk, at det hedder underramme.

• Synes
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja. Obs att det heter underram.
Jeg målte fra gulv til underarm først på begge siderne

2590mm
2592mm
midten 2572mm

Så om betonpladen er helt plan er jo en anden femmer

Pladen er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen videnskab. 20 mm nedbøjning uden belastning bare på grund af egenvægten er alt for meget.

J justusandersson sagde:
Pladen er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen videnskab. 20 mm nedbøjning uden belastning bare på grund af egenvægt er alt for meget.
Er enig med dig, det lyder som meget, og nu uden snelast. Tror du, at man kan få styr på det gennem løsningen med at skrue i dem fingersamlede, når de er i niveau?

Det mærkelige er, at man ikke ser nogen direkte åbning længere inde i selve samlingen.

M M@ZE sagde:
Tror du att man får ordning på det genom lösningen med skruva i dom fingerskarvade när dom är i våg ?
Om det kun gælder nedbøjning pga underrammens egenvægt, så er det ingen løsning, da denne jo øges proportionelt. Derimod klarer konstruktionen en større last. Bemærk, at jeg aldrig har foreslået dette, da jeg mener, at foranstaltningen teoretisk er meningsløs. Samtidig må jeg indrømme, at 20 mm er en betydeligt større tal, end hvad man kan regne sig frem til. I en sådan her tråddiskussion kan man kun tale for en løsning, man tror på, at argumentere imod andres forslag blive kun besværligt. TS må selv vurdere indlæggene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.