37,029 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Ser ud som tømreren, der skruede fast ankerskruen, blev forvirret over hvilke huller han skulle tage.M M@ZE sagde:
Hvis jeg forstår problemet rigtigt, er det loftet, der hænger ned. Hvis man forskyder mellemreglernes underkanter mod midten (røde pile) nogle cm, vil undertaget løfte sig (grønne pil opad). Sådan ville jeg gøre, det koster 0 kr. Men det kræver nok, at man løsner nogle af ankertappene også i overkant på grund af det grove tømmer i mellemreglerne, som modvirker vridningen. Bestemt skal man tilføre tryk nedefra under ombygningen for at holde loftet oppe, ellers kan man ikke få spær sammen igen. Et spærr ad gangen.

Derudover burde de ligge mere ned og suppleres med fackverk op mod nocken for at undgå, at yttertaget bliver trukket nedad (grønne pile nedad). Se billeder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Tømrerne er nok dygtige tømrere, men spærbygning burde de have fået hjælp til. Unødvendigt grove mellemregler i øvrigt.

Derudover burde de ligge mere ned og suppleres med fackverk op mod nocken for at undgå, at yttertaget bliver trukket nedad (grønne pile nedad). Se billeder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Tømrerne er nok dygtige tømrere, men spærbygning burde de have fået hjælp til. Unødvendigt grove mellemregler i øvrigt.

Senest redigeret:
Har I tips til, hvordan man skal gå til værks med stämp for at få spær på plads for derefter at skrue mine fingerskarvede 6,5m 45x145 i underrammen på spærene?
Og så bliver det at købe 56x225 limtræ og forsøge at få det op. Hvordan skal de fastgøres i hammarbandet? Vinkeljern?
Og så bliver det at købe 56x225 limtræ og forsøge at få det op. Hvordan skal de fastgøres i hammarbandet? Vinkeljern?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Mener du ikke i vater? Brug din laserafstandsmåler. Hvis det er nedbøjningen i midten, som du skal trykke op, så start med at måle højden ved ydervæggene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja. Bemærk, at det hedder underramme.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Pladen er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen videnskab. 20 mm nedbøjning uden belastning bare på grund af egenvægten er alt for meget.
Er enig med dig, det lyder som meget, og nu uden snelast. Tror du, at man kan få styr på det gennem løsningen med at skrue i dem fingersamlede, når de er i niveau?J justusandersson sagde:
Det mærkelige er, at man ikke ser nogen direkte åbning længere inde i selve samlingen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Om det kun gælder nedbøjning pga underrammens egenvægt, så er det ingen løsning, da denne jo øges proportionelt. Derimod klarer konstruktionen en større last. Bemærk, at jeg aldrig har foreslået dette, da jeg mener, at foranstaltningen teoretisk er meningsløs. Samtidig må jeg indrømme, at 20 mm er en betydeligt større tal, end hvad man kan regne sig frem til. I en sådan her tråddiskussion kan man kun tale for en løsning, man tror på, at argumentere imod andres forslag blive kun besværligt. TS må selv vurdere indlæggene.M M@ZE sagde: