60,926 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Nu har jeg læst dem. Min kommentar var billedet i #14, der kan jeg ikke se, at man lægger pladen under vindspærren. Men ser nu, at det billede ikke gælder et vindue.J J_K_H sagde:
Det billede gælder drypblik, som er en generel betegnelse for vandafledende blik, der bruges både ved udskiftning af facademateriale, overkant vindue eller som på billedet, når du har en høj facade og vil bryde pga. panelbræders længde.S Simsgrodan sagde:
Tja, konklusionen er vel så, at gør præcis som du vil?J J_K_H sagde:
Ja, det er jo din ejendom, så selvfølgelig gør du, hvad du vil. Men vil man vide, hvordan det skal udføres, er der kun et generelt svar på det spørgsmål, og det er at montere pladen, så den opfylder den funktion, som er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik, og det er frit at finde en løsning, der opfylder funktionen. Derimod har jeg set flere dårlige løsninger i tråden, som ikke opfylder funktionen, og jeg vil derfor oplyse TS om funktionen, så TS selv kan bedømme, hvordan det opfyldes i sin bygning.S Simsgrodan sagde:
Jeg har heller ikke særlig meget vindpap på loftet 😂 så skal pladen bag vindpappen, så bliver det et ret stort projektS Simsgrodan sagde:Hvad jeg mener er, at jeg tolker det billede som at overblikket kan lægges udenpå vindpappen. Googlade så lidt og fandt [link]. Der synes jeg, at de siger tydeligt, at blikket skal være under vindpappen. Så jeg forstår, hvis du føler dig forvirret. Jeg siger altså ikke, hvordan det skal være, kun hvordan jeg tolker billederne. Så kan jeg tilføje, at på vores ca. 110 år gamle hus er der ikke engang vindpap, og vi har ingen fugtproblemer.. Måske er problemet mest teoretisk?
TakJ J_K_H sagde:Ja det er jo din ejendom så selvfølgelig gør du hvad du vil. Men ønsker man at vide hvordan det skal udføres, er der kun et generelt svar på det spørgsmål og det er at montere pladen så den opfylder den funktion som er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik og det er frit at finde en løsning som opfylder funktionen. Derimod har jeg set flere dårlige løsninger i tråden som ikke opfylder funktionen, og jeg vil derfor oplyse TS om funktionen så TS selv kan vurdere hvordan det opfyldes i sin bygning.
Spørgsmålet TS stillede var, om overblik skal monteres på eller bag ved vindpappen. Du skriver selv med henvisning til AMA, at du kan sætte pladen på ydersiden af vindpappen, hvis du tætner, så vand, der kommer ind bag panelet, ledes ud af huset. Så tolker jeg i hvert fald indlægget. Hvis ikke det indebærer, at du kan gøre, hvad pokker du vil, når det gælder, hvilken side af vindpappen overblik skal monteres, så ville jeg sætte pris på, hvis I, der kender til det her, forklarer det, så vi lægmænd forstår. Og TS får et tydeligt svar, enten at der ikke findes et tydeligt svar, eller hvad det svar er.J J_K_H sagde:Ja det er jo din ejendom, så selvfølgelig gør du, hvad du vil. Men vil man vide, hvordan det skal udføres, er der kun et generelt svar på det spørgsmål, og det er at montere pladen, så den opfylder den funktion, der er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik, og det er frit frem at finde en løsning, der opfylder funktionen. Derimod har jeg set flere dårlige løsninger i tråden, som ikke opfylder funktionen, og jeg vil derfor oplyse TS om funktionen, så TS selv kan vurdere, hvordan det opfyldes i sin bygning.
Ja, der er intet, der siger, at det ikke er muligt at tætne mellem profil og vindsikring. Det er en vurdering, der skal gøres, om det er det bedste i den respektive konstruktion. Men jeg anbefaler bag vindsikringen, da det er en mere sikker konstruktion. Problemet i tråden er de indlæg, der viser en forkert konstruktion, der ikke opfylder nogen funktion, eller folk, der giver TS råd om, at det ikke spiller nogen rolle, hvor den monteres, "for sådan har jeg minsandten gjort" eller "se på dette link, hvordan det skal gøres" uden faglig kompetence.S Simsgrodan sagde:Spørgsmålet TS stillede var, om overprofilet skal monteres på eller bag ved vindsikringspappen. Du skriver selv med henvisning til AMA, at du kan sætte pladen på ydersiden af vindsikringspappen, hvis du tætner, så vand, der kommer ind bag panelet, ledes ud af huset. Sådan tolker jeg i hvert fald indlægget. Hvis ikke det betyder, at du kan gøre, som du vil, når det gælder hvilken side af vindsikringspappen overprofilet skal monteres, ville jeg sætte pris på, hvis I, der kan det her, forklarer, så vi lægmænd forstår. Og TS får et tydeligt svar, enten at der ikke findes et tydeligt svar, eller hvad det svar er.
Når det gælder TS hus, har vi fået billeder af forkerte vinduer, men ud fra det, jeg har set og kan vurdere, sidder de forkert og risikerer at skade både vinduet og konstruktionen. TS kunne få en vurdering af en bygningsinspektør, der kan se nærmere på stedet, eller alternativt kontakte en sagkyndig projektør eller en ny tømrer med kompetence i spørgsmålet, hvis der er brug for et tydeligt svar, for der mangler information i dette specifikke tilfælde for at give et mere tydeligt svar.
Jeg er meget taknemmelig for, at nogen er moden og læser ordentligt og faktisk giver et godt svar.J J_K_H sagde:Ja, der er intet, der siger, at det ikke kan tætnes mellem bleck og vindspærre. Det er en vurdering, der skal foretages, om det er det bedste i den enkelte konstruktion. Men jeg anbefaler bag vindspærren, da det er en mere sikker konstruktion. Problemet i tråden er de indlæg, der viser en forkert konstruktion, som ikke opfylder nogen funktion, eller folk, der giver TS råd om, at det ikke spiller nogen rolle, hvor den monteres "for sådan har jeg jo gjort" eller "se på dette link, hvordan det skal gøres" uden fagkyndig kompetence.
Hvad angår TS' hus, har vi fået billeder af forkerte vinduer, men på det jeg har set og kan vurdere, sidder de forkert og risikerer at skade både vinduer og konstruktionen. TS kunne få en vurdering fra en byggesagkyndig, der kan se mere detaljeret på stedet, alternativt få en sagkyndig projekter eller en ny tømrer med kompetence i spørgsmålet, hvis der er brug for et tydeligt svar, for der mangler information i dette specifikke tilfælde for at give et tydeligere svar.
Klik her for at svare