61,133 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Deltag i en studiecirkel og sæt derefter pinden fast. Kvinder kan! 👍E Evalarsson36 sagde:Jeg har ikke sagt, at jeg er uddannet snedker. Så ville jeg ikke have spurgt, hvad jeg tror er kyndige folk om, hvordan ting skal gøres. Men når der suk og pust og stønn og stønnes hele tiden om alt, der skal gøres. Og man fremfører ting på en nedværdigende måde, bliver jeg sur. Hvis man forklarer, at det ikke kan gøres på den måde fordi... Det er helt ok. I kunne måske studere herskerteknikker lidt, men absolut ikke tage dem til jer. Så forstår I måske. Når jeg påpeger, at han ikke har lavet en tærskel, men det er bare en bunke gips under døren, og han sukker og siger: Hvordan synes du, jeg skal løse det? Det er utrolig uprofessionelt. 2 garderobedøre går i gulvet, fordi han havde travlt. Gider ikke diskutere det, må lægge brikker under i hængslerne i stedet. En pind ligger løst. Den blev aldrig fastgjort.
Jeg ville vide, hvordan pladen skal sidde. Helt enkelt. Behøves ingen tolkning overhovedet! Spørgsmålet var, hvordan skal pladen sidde? Intet andet! Hvorfor en snedker har sagt sådan, har absolut ingen betydning i spørgsmålet!T trojlee sagde:
Endelig en fornuftig kommentar om hvor lidt vand der kan komme ind gennem panelet eller kondens bagved, jeg har mine inddækninger på sømlægten og har ikke set nogen tendenser til skade på 20 år, og desuden er det jo nemmere at skifte inddækninger hvis man vil af en eller anden grund, hvis de sidder på lægten og ikke under den, som nogen skrev, for så bliver det besværligt!T Tsdoesds sagde:Jeg er helt fascineret over hvilke volumener folk regner med vil strømme ind mod vinddugen. Jeg er med på at i teorien så er der en logik i at have pladen indenfor dug, tape og et antal besværgelser for at mane den sidste vandmolekyle bort.
I praksis er en panel tilstrækkelig tæt, og en plade sømmet på samme niveau som sømlægten dur tilstrækkelig godt, og så tager luftspalten op det sidste. Det regner sidelæns nogle dage om året, og selv da strømmer der ikke vand fra inddækningerne.
Plade under kun klap har jeg set skader af.
Plade på sømlægt har jeg aldrig set skader af.
Plade under vinddug er mere besværligt når du endelig vil lave justeringer, skifte plade eller vindue.
Tja... du sagde, at du ville anmelde til Arn. Men for at anmelde der, så gætter jeg på, at grundlaget er at reklamere noget.E Evalarsson36 sagde:
Hvilket man vel kun kan gøre, hvis man har købt noget 🤓
Så har du købt det forkerte hus for dig og ikke regnet med omkostningerne ved at skifte pladen. Året er 2023, og vi er ikke kommet længere i vores bæredygtighedstænkning, end at man bygger simple løsninger, der er dårlige, fordi man måske vil skifte farve og materiale på pladen. En plade skal overleve træfacadens levetid. Et godt vindue ligeledes i mange tilfælde. Bygger du forkerte løsninger eller glemmer vedligeholdelse, reducerer du levetiden. Og det er muligt at bygge, så det går at skifte vinduer også uden at ødelægge facaden, hvis det er et spørgsmål.E Evalarsson36 sagde:
Hvis du nu ikke vil have det, som tømreren eller teorien siger, men vil have det på den måde, du ønsker, kan du ikke bare sige til den næste tømrer, at ”jeg forstår, at dette ikke er korrekt, men jeg vil alligevel have det udført på denne måde og tager ansvar for evt. problemer” i stedet for at træde på nogens erhvervsrolle, hvis de mener, det er forkert. Det plejer at løse sig, hvis forbrugeren overtager det ansvar, der ellers lå på den, der leverer tjenesten.
Det afhænger af, hvordan ventilationen ser ud og panelens tykkelse, hvor vinduet er monteret i facade, men ja, det kunne det blive. Jeg anbefaler altid ikke at montere vinduer i facadelivet i en ventileret konstruktion på grund af problematikken med kuldebro, men har den gerne i klimaskallegrænsen. Men der er produkter på markedet, som har isoleringsevne, hvor man skyder vinduet uden for klimaskallen, men det er både meget dyrt og kræver ekstra fugtbeskyttelse/tætninger under drypblegen. Når man ser på de mange enkle løsninger, der er foreslået i denne tråd, har de en kuldebro. Principielt ser varmeflowet sådan ud i et vindue. Flytter man vinduet ud, bliver karmen koldere, og du får en kuldebro i væggen, da der er mindre mængde isolering mellem inde og ude.useless sagde:
Dog helt irrelevant for trådskaberens spørgsmål. Som var om tømreren gjorde fejl, når han ville sætte ÖB inden for vindtæppet, hvilket er fastslået, at han ikke har.P ptlf sagde:Endelig en fornuftig kommentar om hvor lidt vand der kan komme ind gennem panelet eller kondensation bagved, har mine blik på sømlekterne og har ikke set nogen tendens til problemer på 20 år, og desuden er det jo nemmere at skifte blik, hvis man af en eller anden grund vil, hvis de sidder på lekterne og ikke under dem, som nogen skrev, for så bliver det besværligt!
Ingen har hævdet, at der kommer nogen større mængder vand bag panelet. Konstruktionsløsningerne i branche-reglerne har jo til formål at gøre det så godt som muligt og dermed minimere skader, hvis der skulle ske noget, der gør, at der kommer vand ind.
Dette er jo ikke tvingende; alle kan lave deres egen risikovurdering og vælge den løsning, de ønsker på deres eget hus. Som håndværker bør man dog vælge en fagmæssig løsning. Siger ikke, at sætte udenpå lekten ikke er det, den vurdering må nogen anden gøre.
Derudover er argumentet om, at der ikke er sket noget på 20 år på netop dit hus, rimelig dårligt. Beviser jo kun, at du ikke har haft nogen større vandskade gennem facaden på netop dit hus. Det kan være anderledes på andre huse.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 603 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,603 indlæg
Og gælder det et ovenbleck over et vindue, som sidder tæt på tagfoden, er det 100% risikofrit, kommer ikke til at komme en dråbe vand indenfor det bleck 😉A AndersS sagde:Nja, ved renovering af ældre bygninger er det tilladt at bruge en metode som i dag ikke skal bruges, skal udgå fra bygningens konstruktion og for at undgå at man skal rive/ændre urimelig meget. Selvfølgelig gøres det i dialog med kunden.
Behøver ikke defineres fejlagtigt, men "bedste løsning" ud fra gældende forudsætninger.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 603 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,603 indlæg
Tæt nok til, at der ikke kommer regnvand fra facaden på oversiden, jo større tagfod, desto længere kan afstanden være. Så i princippet er det ikke engang nødvendigt med en overligger der, vinduesrammen gør jobbet for de få dråber, der kan tænkes at dukke op ved f.eks. en facadevask.E Evalarsson36 sagde:
Du må læse bedre. Hvor har jeg skrevet at jeg absolut vil have det på en bestemt måde? Jeg vil vide hvordan pladen skal sidde og mistænker at tømreren forsøger at narre mig. Og hvad angår at købe hus. Så hvis du har chancen for at købe dit drømmehus til en god pris. Den eneste fejl er at pladerne skal skiftes af en eller anden grund. Så siger du nej?J J_K_H sagde:Da har du købt det forkerte hus til dig og ikke regnet på omkostningerne det indebærer at skifte pladen. Året er 2023, og vi er ikke nået længere i vores bæredygtighedstænkning end at man bygger enkle løsninger som er dårlige fordi man måske skal skifte farve og materiale på pladen. En plade skal overleve træfacadens levetid. Et godt vindue ligeledes i mange tilfælde. Bygger du forkerte løsninger eller glemmer vedligeholdelse, reducerer du levetiden. Og det er muligt at bygge så det er muligt at skifte vinduer også uden at ødelægge facaden, hvis det er et spørgsmål.
Hvis du nu ikke vil have det som tømreren eller teorien siger, men vil have det på den måde, du vil, kan du ikke bare sige til næste tømrer at ”jeg forstår at dette ikke er rigtigt, men jeg vil alligevel have det udført på den måde og tager ansvar for evt. problemer” i stedet for at trampe på nogens faglige rolle, hvis de mener det er forkert. Plejer at løse sig hvis forbrugeren overtager det ansvar som ellers lå på den der leverer tjenesten.