88,006 læst ·
96 svar
88k læst
96 svar
Mure hvælvet loft "jordkælder"
T Trallalaaa sagde:Ja, det blev færdigmuret i november og jeg fik også lagt på dræneringsplast så jeg kunne begynde at dække over inden kulden satte ind. Nu i foråret har jeg haft en række andre projekter med højere prioritet (garage og terrasse) så det eneste jeg har gjort siden da er at dække over med lidt mere grus og jord som jeg havde gravet bort, plus at jeg placerede nogle stenbumlinger jeg havde gravet frem på siden af kælderen som kunne holde imod jord/grus og desuden fungere som en (meget stejl) trappe.
Når jeg får tid igen skal jeg fjerne formen, lægge på puds, lave dør og lægge på mere jord på toppen. Tænkte køre med fiberdug inden jeg lægger på mere jord så jorden ikke bare løber igennem gruset. Men det skal jo være lidt fugtigt i en jordkælder også, så jeg er bange for at jeg måske gør den for tør, det får fremtiden vise.
[billede] [billede] [billede] [billede]
Hvad kom du frem til når det gælder at lægge fiberdug på raket?
Har du fået den temperatur du ønskede? Hvordan justerer du den, samt hvordan justerer du fugtigheden?
Kørte du med dobbelte døre, altså sluse?
Som jeg har beskrevet i tråden, så fungerer dette ikke som en jordkælder, dels er den for lille og heller ikke bygget på den måde, der kræves. Fungerer mere som et opbevaringsrum, som jeg syntes var lidt anderledes og ser pænt ud på grundenT terzy sagde:
Tak for hurtigt svar, hvor meget kostede det med materialer?Buford sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 100 indlæg
Fik inspiration fra denne tråd og gav mig i kast med samme princip af jordkælder. Støbt plade med celleplast, udskæring i midten for jordkulde, leca vægge og hvælvet tag bygget på midlertidig understøtning. Isodrän på siderne, celleplast på taget, bassinfolie ovenpå hvælvet, geotekstil og så fyldt op med jord. Vil gøre som du har gjort og beklæde forsiden med natursten.Buford sagde:
Skal nu pudse indersiden og har overvejelser om at få til taget. Vil det holde med netvævet tag og pudsemørtel eller bliver det svært at pudse og få det til at blive siddende? Har du pudset din hvælvede inderside, og hvordan blev det så?
Klik her for at svare