87,960 læst ·
96 svar
88k læst
96 svar
Mure hvælvet loft "jordkælder"
Har en skråning på grunden, som vi synes det ville være sjovt at bruge til en lille jordkælder, mest for at få en dør i skråningen, som udsmykning, samt at det ville være sjovt, hvis døren fører et sted hen, altså til den lille jordkælder. Funktionen er altså ikke det vigtigste, og størrelsen er begrænset på grund af diverse hindringer, som ville gøre projektet urimeligt besværligt.
Har tænkt at mure vægge op af murblokke som Leca. Så skal taget også bygges, og har overvejet alt mellem træ, plast, plade og beton. Men så kom vi til at tænke på, at man måske kan mure taget også, som en hvælving. Rent æstetisk burde det også blive fordelagtigt, tænker vi.
Tænker, at man bygger en form, som man lægger stenene (lecablokke) på, lægger armering i samlingerne og derefter fylder dem med mørtel. Ville det fungere at gøre sådan?
Vedlægger en simpel skitse for at forklare tanken og de mål, der bliver aktuelle. Dybden på den totale konstruktion er begrænset til 150 cm.
Har tænkt at mure vægge op af murblokke som Leca. Så skal taget også bygges, og har overvejet alt mellem træ, plast, plade og beton. Men så kom vi til at tænke på, at man måske kan mure taget også, som en hvælving. Rent æstetisk burde det også blive fordelagtigt, tænker vi.
Tænker, at man bygger en form, som man lægger stenene (lecablokke) på, lægger armering i samlingerne og derefter fylder dem med mørtel. Ville det fungere at gøre sådan?
Vedlægger en simpel skitse for at forklare tanken og de mål, der bliver aktuelle. Dybden på den totale konstruktion er begrænset til 150 cm.
Jeg ville bruge betonsten i stedet. Muligvis med undtagelse af frontvæggen for at få lidt isolering i den.
Betonhålsten er vel billigere og mere holdbar. Men isolerer dårligere. Så vidt jeg ved bruger man kun leca når man vil have isoleringen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trykstyrken for betonelementer er ca. 5 MPa (megapascal), og for lecablokke af normal udførelse ca. 3 MPa. 3 MPa er tilstrækkeligt sikkert til opgaven. Fordelen ved lecablokke er, at de findes i et betydeligt større størrelsessortiment. Jeg forestiller mig, at det kan være en fordel at bruge smalle sten, når man bygger selve hvælvingen. Forskellen i isoleringsevne er stor. Sammenlignet med mineraluld med samme tykkelse har leca ca. 25 % og betonelementer ca. 5 % af isoleringsevnen. Men det er næppe et afgørende spørgsmål her.
En stor fordel med Leca i dette tilfælde er jo, at de er ret lette at forme til kiler, så går der ikke lige så meget mørtel til. Og sandsynligvis mere stabile, da det er sådan gamle hvælvinger er bygget.
Nu er jeg kommet i gang og er godt klar over, at jeg ikke gør alt "by the book". Har stabil jord (en lastbil kan sætte støtteben ned uden noget større mærke) og støbte derfor ikke en betonklods, før jeg begyndte at mure. Blander mørtlen i hånden, indtil jeg får en god konsistens at arbejde med. Har muret 5 skifter højt og ladet mørtlen hærde ca. 1 døgn mellem hver skifte. Har desuden arbejdet på at holde mørtlen fugtig. Føles som om mørtlen i de første skifter er blevet fast og stabil. Nu skal jeg begynde med hvælvet og overvejer lidt, om jeg har fusket for meget, så taget vil kollapse... 
Når jeg læser om, hvordan man blander mørtel skal man køre med maskine i mindst 10 minutter. Jeg blander lidt som jeg synes med vand og tørprodukt. Blander en halv sæk ad gangen med en skovl i en spand. Hvad kan ske, når jeg blander forkert (sandsynligheden for at jeg ikke har blandet, som man skal, er større end at det er blevet helt rigtigt). Vil mørtlen forsvinde, svulme op, eller hvad sker der? Blokkene sidder som i klippen, når jeg hopper og rokker ved det... nogen der ved?
Når jeg læser om, hvordan man blander mørtel skal man køre med maskine i mindst 10 minutter. Jeg blander lidt som jeg synes med vand og tørprodukt. Blander en halv sæk ad gangen med en skovl i en spand. Hvad kan ske, når jeg blander forkert (sandsynligheden for at jeg ikke har blandet, som man skal, er større end at det er blevet helt rigtigt). Vil mørtlen forsvinde, svulme op, eller hvad sker der? Blokkene sidder som i klippen, når jeg hopper og rokker ved det... nogen der ved?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Risikoen er vel, at man bruger for meget vand, når man blander i hånden. Til et sådant projekt ville jeg bestemt bruge en cementblander, men det er let at sige, når man har en..
Jeg blander jo "bare" en sæk ad gangen. Det tager næsten en time at lægge på et lag, og så er min alenetid slut
. Jeg tænker mest på, hvad der kan ske, hvis man ikke blander helt rigtigt. Væggene vil vel næppe falde nedad og ikke udad. Indad har jeg jo en kommende dørkarm, der holder imod, og i bagvæggen 1,3 meter fra døren har jeg lagt blokkene forskudt. Har armeret hver række.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Holder gør det sikkert. Det er mest et bekvemmelighedsspørgsmål. Det må være besværligt at blande i hånden, når det er 30 grader varmt.
Jeg blander en sæk om dagen og deler den op i to eller tre omgange. Blander hver omgang et par minutter med skovl, ikke særligt krævende. Selv om det selvfølgelig havde været skønnere bare at hente færdigt mørtel.J justusandersson sagde:
Nu er formen klar, og jeg skal skaffe mere armering, før jeg går i gang med at mure taget. Jeg har desuden skaffet mig en betonblander, så jeg kan blande helt efter anvisningerne, når jeg murer taget i hvert fald
.
Behøves der kiler i revnerne, eller vil det være nok med mørtel og armering ?? Måske er det bedre at forme hele blokkene på toppen som kiler?
Behøves der kiler i revnerne, eller vil det være nok med mørtel og armering ?? Måske er det bedre at forme hele blokkene på toppen som kiler?
Jeg har bygget en sådan præcis sådan, men betydeligt større, 2,5m på tværs.
Vi fyldte bare sprækkerne med mørtel. Det blev efterhånden til en jordkældersauna. Vi byggede den i 2007, og den står endnu. Vi rullede den med asfalt og derefter lagde vi platonmåtte over, for fugtbeskyttelse.
Vi fyldte bare sprækkerne med mørtel. Det blev efterhånden til en jordkældersauna. Vi byggede den i 2007, og den står endnu. Vi rullede den med asfalt og derefter lagde vi platonmåtte over, for fugtbeskyttelse.



