Buford Buford sagde:
Det bliver kun en "jordkælder". Tror den er for lille til at få den rette temperatur og ting. Mest en sjov ting altså.
Hvorfor ikke kalde det for en vinkælder? Sæt en robust hængelås på døren og imponér naboerne.

• Synes
Robert Kooijman og 3 andre
  • Laddar…
harry73
Buford Buford sagde:
Det bliver kun en "jordkælder". Tror den er for lille til at få den rette temperatur og ting. Mest en sjov ting så.
Man kunne klistre lidt frigolit på indersiden af døren

• Synes
Buford
  • Laddar…
knutars knutars sagde:
Hvorfor ikke kalde det for champagnekælder? Sæt en robust hængelås på døren og imponér dine naboer
Haha ja det kunne måske være noget, indtil nu har de mest gættet på, at det er en røg, men det var jo før jord og dør kom på plads, nu ser man jo ikke den faktiske størrelse længere. :cool:

P
harry73 harry73 sagde:
Er det din kælder der er med i finjas arbejdsbeskrivelse?
[link]
Ja, eller snarere spejderne i Sydskånes Spejderdistrikt, vi byggede den på deres lejrplads ved Gyllebosjön.

• Synes
mawno og 4 andre
  • Laddar…
Nu er det vel det meste klart. Døren skal males, men får se hvornår det bliver. Græsset har fået godt fat, og bygningen synes at være tæt, med tanke på mængden af regn, der er faldet de seneste uger.

• Græsdækket jordkælder med hvid dør, omgivet af store sten og nysået græs, under en klar blå himmel.
  • Synes
  • Elsker
Paholanien og 20 andre
  • Laddar…
Buford Buford sagde:
Nu er det meste vel klart. Døren skal males, men får se, hvornår det bliver gjort. Græsset har taget sig godt, og bygningen ser ud til at holde tæt, med tanke på mængden af regn, der er kommet de seneste uger
Rigtig flot. Godt arbejde

• Synes
TCG og 1 anden
  • Laddar…
Forresten er det vist The Hobbit på TV i aften ;)

• Wow
Buford
  • Laddar…
Dette var utroligt flot og imponerende og ser ikke lige så kompliceret ud som det, jeg havde forestillet mig. Havde også tænkt mig at lægge nogle cementrør med en diameter på 160-180 cm, men det ser ud til at koste ca. 4000 per meter rør (måske fordi jeg bor i Norge) og bliver ikke lige så flot. På grund af at der er så trangt mellem grundene, og naboen skal bygge en granitmur på sin side af grænsen nu til efteråret, skal jeg have min jordkælder færdig på en måned, hvis det skal blive til noget, ellers underminerer jeg hendes mur, når jeg graver, så det er bare at komme i gang. Jeg har ikke helt besluttet mig, men vil måske poste et billede, hvis det bliver til noget.
Hvordan gjorde du med drænering og forarbejde under det første lag med blokke?

T Trallalaaa sagde:
Dette var himla flot og imponerende og ser ikke lige så kompliceret ud som det jeg havde tænkt mig. Havde også tænkt mig at lægge nogle cementrør med diameter 160-180 cm, men det ser ud til at koste ca. 4000 pr. meter rør (måske fordi jeg bor i norge) og bliver ikke lige så flot. På grund af at det er så trangt mellem grunde og naboen skal bygge en granitmur på sin side grænsen nu i efteråret, skal jeg have min jordkælder klar på en måned, hvis det skal blive til noget, ellers underminerer jeg hendes mur, når jeg graver, så det er bare at komme i gang. Jeg har ikke helt bestemt mig, men må poste et billede, hvis det bliver til noget.
Hvordan gjorde du med drænering og grundarbejde under det første lag med blokke?
Tak! :)

Det var ikke så kompliceret som jeg først troede. Under ligger der en del makadam og fiberdug med sand/grus på for jævning. Jeg har ikke støbt nogen kant og håber og tror, at jorden er stabil nok alligevel, det er en meget sandet grund... Gør det og læg billeder op :D

• Synes
Trallalaaa
  • Laddar…
I dag tænkte jeg tage ud og købe lecablokke og begynde efter weekenden. Den som du byggede ser passende høj ud på billederne, men når jeg sammenlignede tegningen du lagde op først med billederne, ser det ud som om du kun har fire lag med sten, sammenlignet med 6 lag på tegningen, og du har skrevet at du har lagt 5 lag højt. Er det fordi et lag ligger under jorden? Det ser også ud som om stenene på billedet er en smule højere end brede, så det kan være, du har andre dimensioner. Hvad havde du for dimension på stenene og hvad blev loftshøjden til sidst? Jeg har lagt et billede op her af stedet, hvor jeg har tænkt at bygge den. Det er trangt mellem husene, og vores have er kun 2 meter bred der. Men byggefirmaet har, heldigvis i dette tilfælde, lagt for lidt masse ved siden af huset, så det bliver ikke så voldsomt meget gravning for mig. Lidt groft grus på toppen og en eller anden type sten- og leremasser nedenunder. Jeg lægger mere op når/hvis jeg kommer i gang :)

• En smal passage mellem to huse med groft grus og sten imellem samt en person, der går op ad grusbakken.
  • Synes
Buford og 1 anden
  • Laddar…
T Trallalaaa sagde:
I dag tænkte jeg tage ud og købe lecasten og begynde efter weekenden. Den, som du byggede, ser passende høj ud på billederne, men når jeg sammenlignede tegningen, du lagde op først, med billederne, ser det ud som om du kun har fire rækker med sten sammenlignet med 6 rækker på tegningen, og du har skrevet, at du har lagt 5 rækker højt. Er det fordi en række ligger under jorden? Det ser også ud som om stenene på billedet er en smule højere end brede, så det kan være, at du har andre dimensioner. Hvad havde du for dimension på stenene, og hvad blev loftshøjden til sidst? Jeg har lagt et billede op her af stedet, hvor jeg har tænkt at bygge det. Det er trangt mellem husene og vores grund er kun 2 meter bred der. Men byggefirmaet har, heldigvis i dette tilfælde, lagt for lidt materialer ved siden af huset, så det bliver ikke så meget graving for mig. Lidt groft grus på toppen og en slags sten- og lerematerialer under. Jeg lægger mere op, når/hvis jeg kommer i gang :)
Jeg købte stenene på byggmax, 19x19, måske er det fugerne, der gør, at de ser højere ud end brede. Hvælvingen er 9x19 da. Indvendig loftshøjde på det højeste punkt er ca. 1,25m. Så har jeg lagt fliser som gulv også, der bygget 5cm. Det stemmer, det blev 4 rækker med sten før hvælvingen. Havde svært ved at vurdere, hvor højt byggeriet kunne blive uden at blive for højt, inden vi var begyndt. Held og lykke :D

• Synes
Trallalaaa
  • Laddar…
Tak for godt svar. Det er gået langsomt fremad for mig, men i det mindste fremad. Efter dit svar købte jeg lecablokke af samme dimension som du (bemærk ræven i baggrunden på billedet). Jeg bor i Norge men har mindre end en time til Strömstad, så jeg købte der, da det var under halv pris i Sverige.

Det tog lidt tid at grave ud med håndkraft i alt ler og grus, især fordi både ler og grus har brug for ca. 45 graders vinkel for ikke at skride. Efter det har jeg lagt grus, ukrudtsdug og grus igen og til sidst endelig begyndt muringen. Jeg havde en masse armeringsjern, så jeg har armeret hver række. Nu er fire højder færdige, så i næste uge skal jeg begynde med hvælvet. Fortsættelse følger :)

• En bunke sand og lecablokke fra Finja. En ræv ses i baggrunden, og et barn står foran stabelen af blokke i byggepladsen.
  • Byggeplads med lecablokke, grus og cementblander; person i rød står bagved. Ræv observeres i baggrunden.
  • Murprojekt i grus: Leca-blokke er stablet langs en væg med lidt synlig jord, og en ræv kan ses i baggrunden om natten.
  • Byggeprojekt om natten med oplyst lecablokvæg under konstruktion; en ræv ses i baggrunden.
  • Synes
afSchinken og 2 andre
  • Laddar…
Tam ræv?

• Synes
  • Wow
Dan_Johansson og 3 andre
  • Laddar…
Hvordan har du tænkt at gøre mellem jordkælderen og huset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.