T Trallalaaa sagde:
Tak for godt svar. Det er gået langsomt fremad for mig, men i det mindste fremad. Efter dit svar købte jeg lecablokke af samme dimension som dig (bemærk ræven i baggrunden på billedet). Jeg bor i Norge, men har mindre end en time til Strömstad, så jeg købte der, da det var under halv pris i Sverige.

Det tog en del tid at grave ud i hånden i al leret og gruset, især fordi både ler og grus skal have ca. 45 graders vinkel for ikke at kollapse. Derefter har jeg lagt grus, fiberdug og grus igen, og til sidst er jeg endelig begyndt at mure. Jeg havde en masse armeringsjern, så jeg har armeret hvert skift. Nu er fire højder færdige, så næste uge skal jeg begynde med hvælvet. Fortsættelse følger :)
Spændende! Ser frem til fortsættelsen!

• Synes
Trallalaaa
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Hvordan har du tænkt dig at gøre mellem jordkælderen og huset?
Hehe, godt spørgsmål, det er ikke så ekstremt planlagt dette, men jeg tænkte at fylde med grus, så der ikke bliver stående vand mellem væggene og så have sten fremad. Eventuelt måske jeg også murer lidt der.

Nu er formen færdig, så jeg kan begynde på selve hvælvet. Skal bare sætte plast på ydersiden. Bør man oliere den eller noget, for at den ikke skal sidde fast i mørtelen, eller slipper den let?

Det var mere arbejdsomt, end jeg troede, at lave formen, og jeg fortryder, at jeg ikke gjorde den først, for så havde jeg ikke fået skæve vægge på selve mureringen, som jeg har nu. Jeg troede, at det ville gå fint at mure på øjemål (jeg lavede og krydsmålte en bundramme, så det skulle blive helt lige), når det kun er fire sten højt, men længst bagved er den blevet lidt bredere med højden. Jeg må undskylde med, at jeg har gjort det i halvmørke og regnvejr.

Desværre havde jeg glemt, at jeg ikke havde købt alle de blokke, der kræves til hvælvet, så jeg må køre til Sverige på fredag og købe flere. Der findes ikke blokke med samme dimensioner i Norge, mærkeligt nok, og her koster de mere end dobbelt så meget. Så ifølge vejrprognosen må jeg mure hurtigt som bare pokker, hvis jeg skal nå at blive færdig, inden det bliver for koldt til mørtelen, som skal have mindst fem plusgrader. Er der nogen der ved, hvad der sker, hvis man murer, når det er omkring nul grader? Det skal åbenbart blive 2-3 grader på søndag og derefter minusgrader næste uge, og jeg er fristet til at mure på søndag og blive færdig.

Nogen der ved, hvor mange armeringsjern der behøves i taget? Er det nok med fire jern (altså ca. 35 cm mellem hver)?

• Byggeplads om natten med træform til valv og mure af betonblokke. Brædder og værktøj spredt omkring. Anvendt projektørlys.
  • Synes
Buford og 2 andre
  • Laddar…
Jeg lagde byggplast på formen, for en sikkerheds skyld, så mørtelen ikke skulle sidde fast.
Angående armeringen så lagde jeg et bistål i hver samling. Der blev nogle til overs, og dem lagde jeg ekstra i samlingerne på toppen.
Håber du når det inden kulden kommer :D

• Synes
TCG og 1 anden
  • Laddar…
T Trallalaaa sagde:
Nu er formen færdig, så jeg kan gå i gang med selve hvælvet. Skal bare sætte plastik på ydersiden. Bør man oliere den eller noget, for at den ikke sidder fast i mørtelen eller løsner den let?

Det var mere besvær, end jeg troede, at lave formen, og jeg fortryder, at jeg ikke gjorde det først, for så havde jeg ikke fået skæve vægge på selve muren, som jeg har nu. Jeg troede, at det ville gå fint at mure med øjemål (jeg lavede og krydsmålte en bundramme, så det ville blive helt lige), når det kun er fire sten højt, men bagerst er den blevet lidt bredere med højden. Jeg må skyde skylden på, at jeg har gjort det i halvmørke og pissregn.

Desværre havde jeg glemt, at jeg ikke havde købt alle blokke, der kræves til hvælvet, så jeg må køre til Sverige på fredag og købe mere. Der findes ikke blokke af samme dimensioner i Norge, mærkeligt nok, og her koster de mere end dobbelt så meget. Så ifølge vejrudsigten må jeg mure hurtigt som bare pokker, hvis jeg skal nå at blive færdig, inden det bliver for koldt til mørtelen, som skal have mindst fem plusgrader. Er der nogen, der ved, hvad der sker, hvis man murer, når det er omkring nul grader? Det ser ud til, at det bliver 2-3 grader på søndag og derefter minusgrader næste uge, og jeg er fristet til at mure på søndag og blive færdig.

Er der nogen, der ved, hvor mange armeringsjern, der er brug for i taget? Er fire jern nok (altså ca. 35 cm mellem hver)?
Sket noget mere siden november? :D

A afSchinken sagde:
Hänt något mer sedan november? :D
Ja, det blev færdigmulet i november, og jeg fik også lagt drænplade så jeg kunne begynde at dække over, inden frosten satte ind. Nu i foråret har jeg haft en række andre projekter med højere prioritet (garage og terrasse), så det eneste jeg har gjort siden da, er at dække over med lidt mere grus og jord, som jeg havde gravet op, plus at jeg placerede nogle stenblokke, jeg havde gravet frem på siden af kælderen, som kunne holde imod jord/grus og desuden fungere som en (meget stejl) trappe.

Når jeg får tid igen, skal jeg fjerne formen, påføre puds, lave dør og lægge mere jord på toppen. Jeg tænkte at bruge ukrudtsdug, før jeg lægger mere jord på, så jorden ikke bare løber igennem gruset. Men det skal jo være lidt fugtigt i en jordkælder også, så jeg er bange for, jeg måske gør den for tør, det må fremtiden vise.
En smal, buet stenindgang til en jordkælder dækket med grus, sten og dræneringsplastik, omgivet af sten og trådnet mod en klippevæg. Natbillede af en bygning med dræningsplast langs fundamentet, omgivet af jord og grus, med lys i baggrunden. Barn i rød dragt står ved en ufuldstændig jordkælder med murværk og dræningsplastik på en grusbelagt skråning ved siden af et hus. Billedet viser en delvist færdigbygget jordkælder med blå plastdækken på taget, omgivet af byggeaffald under en husvæg.

• Synes
afSchinken og 1 anden
  • Laddar…
T Trallalaaa sagde:
Ja, det blev færdigmuret i november og jeg fik også lagt dræningsplast, så jeg kunne begynde at dække over, inden kulden satte ind. Nu i foråret har jeg haft et antal andre projekter med højere prioritet (garage og terrasse) så det eneste jeg har gjort siden da er at dække over med lidt mere grus og jord, som jeg havde gravet væk, plus at jeg placerede nogle stenblokke, jeg havde gravet frem på siden af kælderen, som kunne holde imod jord/grus og desuden fungere som en (meget stejl) trappe.

Når jeg får tid igen, skal jeg fjerne formen, lægge puds på, lave dør og lægge mere jord på toppen. Jeg tænkte at bruge barkduk inden jeg lægger mere jord på, så jorden ikke bare løber igennem gruset. Men det skal jo være lidt fugtigt i en jordkælder også, så jeg er bange for, at jeg måske gør den for tør, det må fremtiden vise.
[billede] [billede] [billede] [billede]
Smart med sten“trappen”! :D

• Synes
Trallalaaa
  • Laddar…
Ville man kunne bruge enkle stående betonrør som en jordkælder? Tænker mig en større diameter type godt 2m som findes på ST: eriks hjemmeside men hedder så rakrør.
En luge og en lille stige ned og specialbyggede hylder langs kanterne.
Kommer ikke til at have plads til nogle mængder, men det ville være tilstrækkeligt for mig.

https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3

Går gør det vel, men er det pengene værd. Jeg tjekkede den første bedste leverandør. De tog 7kkr for en 75cm længde. Så mindst to stykker, og så har man alligevel intet tag. Leveringen er nok heller ikke gratis, og det kræves sandsynligvis en god kran for at få rørene på plads.

D Daniel 109 sagde:
Går gør det vel, men er det prisværdigt. Jeg kiggede på den første bedste leverandør. De tog 7kkr for en 75 cm længde. Så mindst to styk, og da har man stadig intet tag. Leveringen bliver vel heller ikke gratis, og der skal nok en rimelig kran til for at få rørene på plads.
Burde kunne finde billigere brugte vandrør eller noget, måske kan det klare sig med et, der er lidt ødelagt også. Føles som om de burde fungere, men selvfølgelig bliver de tunge.

Stefflo Stefflo sagde:
Kunne man bruge enkle stående betonrør som en jordkælder? Jeg tænker mig en større diameter typ godt 2m som findes på ST: eriks hjemmeside men hedder så rakrør. En luge og en lille stige ned og pladsspecifikke hylder langs kanterne. Kommer ikke til at have plads til meget, men det ville række for mig.

[link]
Jeg overvejer først at have liggende betonrør til min jordkælder, men som nyligt nævnt, så er det overraskende dyrt, medmindre man tilfældigvis finder et gammelt rør billigt og kan lægge dem på det rigtige sted uden at hus og skråninger er i vejen. Det blev meget billigere at gøre varianten, som er beskrevet her i tråden med muret hvælvet tag, og ikke så svært som jeg var bange for.

Min far lavede en jordkælder i slutningen af 70'erne med liggende betonrør, jeg lægger op nogle billeder, der viser, hvordan det blev.

• Indgangen til en jordkælder med en trædør omgivet af grønne planter og mos.
  • Jordkælder med betongrør, indeholder rød vinreol med flasker, hylde med syltetøjsglas og en lampe, set gennem åben dør.
  • Dør til jordkælder bygget med liggende betonrør, træramme med grus foran. Afsluttet i 70'erne, trædør med enkel låsemekanisme.
  • Synes
Immobil og 2 andre
  • Laddar…
"Når jeg får tid igen, vil jeg fjerne formen, lægge puds på, lave en dør og lægge mere jord på toppen. Tænkte på at bruge markdug, inden jeg lægger mere jord på, så jorden ikke bare løber igennem gruset. Men det skal jo også være lidt fugtigt i en jordkælder, så jeg er bange for, at jeg måske gør den for tør, det må fremtiden vise."

Hvordan blev fugtigheden? Jeg står med samme overvejelser angående en evt. plastdug ovenpå. Mange steder hvor man læser, skriver de jo om problemet, som jordkælderen får med at "ånde", når man lukker den til. Min tænkte placering er højt oppe på en bakke, af fin sand, altså kan den blive for tør??!

Buford Buford sagde:
Kørte med mørtel fra Byggmax, og bistål også kaldet murværksarmering i alle skift. :)
Hvilke er alle skift?

Buford Buford sagde:
Nu er det meste vel klaret. Døren skal males, men vi får se, hvornår det bliver gjort. Græsset har taget sig godt, og bygningen ser ud til at være tæt i betragtning af mængden af regn, der er kommet de seneste uger
Hvordan holder du fugtigheden oppe/nede?
Hvad bliver temperaturen. Og sænker man temperaturen ved bare at lægge mere jord ovenpå, hvis det
skulle være et problem. Har du to døre? altså en sluse ind for at isolere ved døren?

T Trallalaaa sagde:
Nu er formen færdig, så jeg kan komme i gang med selve hvælvet. Jeg skal bare sætte plast på ydersiden. Bør man oliere den eller noget, så den ikke sidder fast i mørtelen, eller slipper den let?

Det var mere arbejde, end jeg troede, at lave formen, og jeg fortryder, at jeg ikke lavede den først, for så havde jeg ikke fået skæve vægge på selve muringen, som jeg har nu. Jeg troede, det ville gå fint at mure med øjemål (jeg lavede og krydsmålte en bunden ramme for at sikre, det blev helt lige), når det kun er fire sten højt, men bagtil er den blevet lidt bredere med højden. Jeg må skyde skylden på, at jeg har gjort det i halvmørke og pisregn.

Desværre havde jeg glemt, at jeg ikke havde købt alle de blokke, der kræves til hvælvet, så jeg må køre til Sverige på fredag og købe mere. Der findes ikke blokke af samme dimensioner i Norge, mærkeligt nok, og her koster de mere end dobbelt så meget. Så ifølge vejrudsigten må jeg mure hurtigt som tusan, hvis jeg skal nå at blive færdig, inden det bliver for koldt til mørtelen, som skal have mindst fem plusgrader. Er der nogen, der ved, hvad der sker, hvis man murer, når det er omkring nul grader? Det skulle angiveligt blive 2-3 på søndag og derefter minusgrader næste uge, og jeg er fristet til at mure på søndag og blive færdig.

Nogen der ved, hvor mange armeringsjern der skal til i taget? Er fire jern nok (altså ca. 35 cm mellem hvert)?
Har du et billede af, hvordan du har sat armeringsjernene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.