Jag har två förråd i gammalt kalkstenshus i skåne där jag vill riva mellanvåningen som består av ett betongvalvtak. Vill även riva väggen mellan förråden så det ett stort rum som är öppet upp till taknock. Vet att man måste växla av takstolarna men det ser inte ut att vara så svårt. Tycker heller inte det vore helt omöjligt eftersom det finns stora sprickor i betongen. Är det någon som vet hur man gör? Jag har blivit avrådd från att göra det med orden att det är ett helvetes jobb och som kan rusa iväg ekonomiskt men jag vill ändå ge det en chans, vill väldigt gärna göra det. Snälla har ni tips?

Majken

• Vindsutrymme med betonggolv och sprickor, träbjälkar i taket, runda fönster, trappa och synlig vägg med sprickor i gammalt hus i Skåne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med trägolv och takbjälkar, delvis trasigt. Kalkvägg med sprickor och lutande dörrar mot väggen. Rund lampa längst upp på bilden.
    Skapa konto
  • Sprickor i betongvägg i gammalt förråd med betongvalv, del av diskussion om rivning och renovering av kalkstenshus i Skåne.
    Skapa konto
  • Betongvägg med stor vertikal spricka i ett gammalt kalkstenshus, planerat för rivning och ombyggnation av förråd.
    Skapa konto
  • Sprickor i ett vitmålat betongvalvtak inomhus med en lampa och ett fönster i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Sprucket betongtak med synliga bjälkar och rostiga metallbalkar i ett gammalt förråd.
    Skapa konto
  • Sprucket betongvalvtak, rep och träribba i gammalt kalkstenshus i Skåne- förråd planerade för ombyggnad.
    Skapa konto
  • Tak med sprickor i betong, där träbjälkar syns ovanifrån.
    Skapa konto
  • Sprucket betongvalvtak i ett gammalt kalkstenshus med rostiga järnbalkar och delvis synlig trästruktur på väg mot taket.
    Skapa konto
  • Rostiga metallbalkar under ett betongvalvtak i ett gammalt kalkstenshus. Balkarna har tecken på slitage och sprickor.
    Skapa konto
Det du vill göra och förutsättningarna känns spontant som det är allt annat än enkelt. Eller riva-delen är enkel, göra så det håller är nog svårt. Vad är egentligen frågan ?

• Gilla
MajkenWell
  • Laddar…
Det där skulle jag inte våga riva utan att koppla in en konstruktör.

• Gilla
MajkenWell
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det du vill göra och förutsättningarna känns spontant som det är allt annat än enkelt. Eller riva-delen är enkel, göra så det håller är nog svårt. Vad är egentligen frågan ?
Tack för snabb respons! Det jag vill göra är att göra om det till ett orangeri, så bara ett stort rum öppet i tak upp till nock. Jag har tänkt anlita en konstruktör för att få veta exakt hur det måste göras och om det går. Det som jag egentligen ville ha tips om är hur man bäst river betongvalvstaken och ja hela betongklumpen inne utan att riva resten av huset?
Jag inser att jag inte kommer kunna göra det här själv! Men det finns så mycket kunnigt folk här så vill få lite tips om det finns så jag har ett hum.

H hempularen skrev:
Det där skulle jag inte våga riva utan att koppla in en konstruktör.
Tack för snabb respons! Jag har tänkt att anlita en konstruktör och vet att det är ett knepigt jobb men om det går så vill jag så gärna göra ett orangeri däri!

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag blir glad att du säger att riva-delen är enkel för det är den jag oroat mig för mest! Har du någon aning/hum om hur lång tid du tror det ksn ta att riva utan att riva ytterväggarna?

M MajkenWell skrev:
Jag blir glad att du säger att riva-delen är enkel för det är den jag oroat mig för mest! Har du någon aning/hum om hur lång tid du tror det ksn ta att riva utan att riva ytterväggarna?
Det är så klart svårt att veta baserat på bilder. Vi vet inget om omfattningen, hur tjockt, armering etc. Men givet åldern så känns väl armering osannolikt. Hur lång tid det tar beror ju också på hur många och vilka maskiner.

Du kommer inte få ett vettigt svar här utan du behöver ta dit hantverkare som kan ge dig ett estimat på jobbet.

Tänk också på att en stor del av tid lär gå åt till att stabilisera huset under rivning och det kommer troligen bli dyrt att forsla bort all betong.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är så klart svårt att veta baserat på bilder. Vi vet inget om omfattningen, hur tjockt, armering etc. Men givet åldern så känns väl armering osannolikt. Hur lång tid det tar beror ju också på hur många och vilka maskiner.

Du kommer inte få ett vettigt svar här utan du behöver ta dit hantverkare som kan ge dig ett estimat på jobbet.

Tänk också på att en stor del av tid lär gå åt till att stabilisera huset under rivning och det kommer troligen bli dyrt att forsla bort all betong.
Kan inte jag själv bara beställa en container för bortforsling av all betong? Eller vill de som gör jobbet att det ingår? Jag har haft en arkitekt jag känner som tittat på det och ansåg att det inte skulle vara så krångligt med avväxlingen. Tacksam för all info!

M MajkenWell skrev:
Kan inte jag själv bara beställa en container för bortforsling av all betong? Eller vill de som gör jobbet att det ingår? Jag har haft en arkitekt jag känner som tittat på det och ansåg att det inte skulle vara så krångligt med avväxlingen. Tacksam för all info!
Jo, men det kostar också.

Viktor.J Viktor.J skrev:

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jo, men det kostar också.
Jo såklart! Tack i alla fall och jag har förstått att jag måste anlita en konstruktör (vilket jag också hade tänkt) för att få en bedömning. Förstår på era kommentarer att det nog inte är särskilt lätt och att det kan bli dyrt, men skam den som ger sig på en gång!
;) Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.