arneri68 sagde:
Det vigtigste er, at du ikke får sprækker. Hvis ploven langsomt går over midtlinjen med 2-3 mm på en strækning af 2-3 meter, tror jeg ikke, at du vil se nogen sprækker.

Stavene ser ret rustikke ud med knaster osv. Er det et bevidst valg?

Jeg kan se, at din venstre stav ikke har en fjeder i plovspidsen. Har du ikke højre- og venstrestave? Se f.eks. lægningsanvisningen www.e-pages.dk/junckers/107/fullpdf/1.pdf
Den skal ikke have på den første plov, der bruger man en løs fjeder. På den måde passer alle de følgende rækker så.

Okay, så det ser godt ud? Så kan man hurtigt med god samvittighed..?

Ang løs fjädrar så anvendes det.

Trægulv i sildebensmønster lavet af lyse træplanker, viser tydeligt mønstre og tekstur.

Bræddegulv lægges i sildebensmønster, med en hammer ved siden af, og hænderne på knæ under arbejdet.

Har et spørgsmål, hvordan gjorde I, da I begyndte at nærme jer listbåndet, lod I det være så længe rundt om, og puslede så når I var færdige, og bare savede side for side og gjorde færdigt?

Jeg synes det ser godt ud. Stikker det nogen mm på flere meters lægning gør det ikke noget, så længe det er jævnt fordelt. Sørg bare for, at det ikke er sket på kun 4-5 stave.

Det afhænger jo af, hvor store stykker der behøves. Har man små stykker, der skal bruges på en side, kan man jo vente med at lægge dem, indtil man har savet en anden.

falkn sagde:
Det skal den ikke have på første plov, der bruger man løsfjeder. På den måde stemmer alle andre efterfølgende rækker så.
Vil du uddybe?

arneri68 sagde:
Vil du uddybe?
Det jeg mener er, at lægterne altid lægges med not udad og bagud. Dette betyder dog, at den første planke ikke har not på den forreste kortside. Derfor bruger man løs fjeder. Efter den første planke er det ikke længere nødvendigt med løs fjeder, for da havner alle samlinger not-i-not.

falkn sagde:
Det jeg mener er, at stavene altid lægges med fer udad og bagud. Dette indebærer dog, at den første plov ikke får fer på den forreste kortside. Derfor bruger man en løs fjer. Efter den første plov behøves den løse fjer jo ikke længere, for da havner alle samlinger i-not-i-fer.
Men hvad er fordelen sammenlignet med at lægge fjeren udad og fremad?

Lægger du modsat fra starten, skal du jo lægge ploven fra den forkerte side og hele tiden sømme i noten i stedet for i fjeren, dvs. meget sværere. Har du gjort det modsat på den første plov, skal du jo bruge løsnot på resten af gulvet... Jeg kan lave en skitse senere, når jeg ikke sidder med telefonen.

Diagram med trægulvmønster: A-stav til venstre, B-stav til højre, røde streger indikerer løsfjeder i første pløjning, viser lægningsretning. Se billede nedenfor. Du lægger hele tiden stavene ifølge dette mønster, dvs. A-stav til venstre og B-stav til højre. Sponten udad og bagud i læggeretningen. I første plog bliver det jo så ikke automatisk not-i-spont på den forreste kortside, og derfor anvender man en løs fjeder der. De røde streger i den næste del af billedet svarer til løse fjedre i det første plog. Når så det første plog er lagt, lægger du fra modsat retning ifølge figuren, og så bliver alle samlinger not-i-spont, dvs. du behøver ikke anvende nogen løsfjeder længere.

• Synes
arneri68
  • Laddar…
For fanden..... Begynder at drille igen!!!! Samme sag som sidste gang. Men ikke lige så meget heldigvis, hvordan snyder man det lettest væk? Alternativt finde løsningen på problemet, hvorfor det ikke stemmer.

På hvilken side er problemet? Bliver der for meget plads til overs eller for lidt så at sige? Vedhæft gerne et nærbillede.

falkn sagde:
I hvilken retning er problemet? Er der for meget plads eller for lidt så at sige? Vedhæft gerne et nærbillede.

Trægulv lagt i sildebensmønster med synlig fuge på langsiden, ikke fastgjort endnu. Ljusrå planker på en grå underlag.

Gør jeg sådan, så er den lange not rigtig fin, men hvis jeg skal have den korte ende sammen, så ser den lange side sådan ud:

Lagt trægulv med tydelige plankesamlinger, kort side med lille åbning. Ikke spikret endnu.

Kort ende med sprække på den lange

Hånd der rører ved ubehandlet trægulv med synlig fuge mellem paneler, gulvet ikke helt fastgjort.

Værd at bemærke, det er ikke sømmet på billedet.

Én række tilbage på den anden side :) det går fremad, det blev både let og smidigt at lægge, det ser ud til, at alt stemmer på den side

Du har helt enkelt for lidt plads til staven. Hvis du torrlægger en stav for sig nogle rækker fremad, er problemet overalt? Jeg har haft lignende og da har det kun været nogle få stykker det har handlet om. I så fald kan du klyve staven du lægger med dyksaven nogle halve mm så den kommer indenfor. Det ser dog ud som om du ikke holder 90 grader rigtigt, det ser ud til at være lidt under og dermed opstår dette.

falkn sagde:
Du har helt enkelt for lidt plads til staven. Hvis du tørlægger en stav for sig nogle rækker fremad, er problemet overalt? Jeg har haft lignende, og da har det kun været nogle stykker, det har handlet om. I så fald kan du kløve staven, du lægger, med sænkesaven nogle halve mm, så den kommer indenfor. Det ser dog ud til, at du ikke holder 90 grader helt, det ser ud til at være lidt under, og dermed opstår dette.
Nu blev jeg virkelig imponeret af dig!!!! Hvilket øjemål rent ud sagt..... Skørt

En lineal på gulv ved siden af et trægulvbræt, viser en justering under byggeri eller renovering.

Så måske ligger problemet der? Må prøve i morgen, og rive op de få staver, som er sømmet, og sørge for at det kommer i 90, kan ske, at den har trukket sig lidt, når man sømmer.

Nej det ser ud til at fungere godt, prøv på 2 steder og det bliver tæt og godt.

Du mener at skære lidt væk på den stav, som ligger som gør at det differerer nogle mm, for at mindske det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.