52,854 læst ·
185 svar
53k læst
185 svar
krydsmåle rum...stammer det ikke endnu da?
Gør man frisen lige stor mod hver væg altså og "fylder" hullet?
Lægger jeg et klinkergulv på diagonalen, så stræber jeg altid efter halve fliser mod frisen, og så må frisen tage forskellene ved en ujævn væg. I øvrigt betydeligt lettere at nedfræse et træstykke end at skære klinker i forskellige mål...
Lægger jeg et klinkergulv på diagonalen, så stræber jeg altid efter halve fliser mod frisen, og så må frisen tage forskellene ved en ujævn væg. I øvrigt betydeligt lettere at nedfræse et træstykke end at skære klinker i forskellige mål...
Det er det samme med stavparket. Frisen tilpasses.nino sagde:Gør man frisen lige stor mod hver væg altså og "fylder" tomrummet?
Lægger jeg et klinkergulv på diagonalen så stræber jeg altid efter halve fliser mod frisen og så må frisen tage højde for forskelle ved en ujævn væg. I øvrigt betydeligt nemmere at fin-save et stykke træ end at skære klinker i forskellige mål...
Vedhæfter et billede af min gang hvor jeg lagde stavparket for nogle år siden. Mange vinkler og ingen lige væg at tage udgangspunkt i. Selvfølgelig har målet været at frisen skal se lige bred ud rundt omkring, men hovedmotivet er sildebensmønsteret. Tænk dig hvor rodet gulvet havde set ud hvis frisens bredde havde dikteret listebåndets placering.

I tilfælde som ovenfor kunne du jo have lagt frisen længere ud og bare flyttet hele mønstret noget til venstre? Så ville du have fået lige stor fris og lige meget tilbage på stavene i kanterne.
Jeg syntes, jeg var meget omhyggelig, da jeg lagde den første planke, og tjekkede, at det passede godt, men jeg har lige mistet motivationen på grund af detfalkn sagde:Hvem har du handlet stavene fra? Det kan selvfølgelig være, at der er lidt variation i længde. Jeg måtte nogle gange bytte en stav ud, hvis den var længere end en anden (oftest det, der giver problemer). Når man lægger den første planke, kan man ikke springe over sådanne sprækker uden, at det får konsekvenser. Hvor meget tror du, der skal byttes ud?
En mulighed er at tage dyksaven og save staven over på langs, så de bygger lige meget. Derefter kan man lave et nyt spor med håndoverfræseren. Det gjorde jeg også nogle gange, når det blev ujævnt på grund af underlaget.
Dumt af mig at bruge lim
Jeg har jævnet gulvet med spartelmasse og så slebet det, men det kan nok være, at det er lidt usikkert og....
Har du gjort det arbejde, skyldes stikket ikke underlaget. Nogle af de undergulve jeg lagde på var ret ujævne.berne88 sagde:Jeg troede jeg var grundig som pokker, når jeg lagde, første planken, tjekkede så den passede godt, har lige nu mistet lysten pga detså nu står rummet stille, må se om man måske kan prøve at bytte den på en eller anden måde, skal også tjekke om der findes mere end den,
Dumt af mig at limemen men,
Jeg har jævnet gulvet med spartelmasse, derefter slebet det, men det kan nok passe at det er lidt ukendt og....
Jeg tror at dyksaven og tilpasse bræddernes bredde er den bedste løsning lige nu. Det er lidt arbejde når det ligger på plads, men det går. Du har sikkert ikke problemer overalt?
det er 2 stave, som jeg har fundet, bare håber, det går at bytte dem OG at disse to er lidt lidt kortere end de andre, ellers så vil jeg jo få en sprække i første plough i stedet for. men det måske er bedre at få det et sted, i stedet for flere stykker, når man fortsætte at lægge.falkn sagde:
var og mål de 2 staver, og de så ud til at passefalkn sagde:
Det er svært at give tips uden at have set hele gulvet i nærbillede. Sandsynligvis er det sådan, at vinklen løber af sted et eller andet sted. Dette gør jo, at den ene ende af kortsiden kommer længere ud og på den måde tvinger staven i næste række, så der opstår en sprække. Det, man kan gøre, er at kløve den nye stav nogle millimeter eller hvad der nu kræves og fræse et nyt spor og slå i løs fjer i stedet.
Flere billeder letter arbejdet, gerne nogle lidt mere udzoomede.
Flere billeder letter arbejdet, gerne nogle lidt mere udzoomede.
falkn sagde:Det er svært at give råd uden at have set hele gulvet tæt på. Sandsynligvis er det sådan, at vinklen løber væk et eller andet sted. Dette gør jo, at den ene ende af kortsiden kommer længere ud og på den måde tvinger brættet i næste række ud, så der opstår en revne. Det man kan gøre da er at kløve det nye bræt et par millimeter eller hvad der nu kræves og fræse et nyt spor og slå i løs fjer i stedet.
Flere billeder gør det lettere, gerne nogle lidt mere udzoomede.

Du ser jo ud til at have problemer mere eller mindre overalt. Jeg tror, at du desværre skal lægge alt om, og lim ikke. Hvis du skyder, kan du altid banke staven en smule for at få den sidste halve millimeter, der kan være nødvendigt. Vis gerne et billede af den første plog også, for jeg antager, at dette er tredje eller fjerde række?
det er anden, de er ikke sømmet eller limet da, jeg bare prøvede at lægge dem for at se, hvordan det blev, og så så jeg det med staven..falkn sagde:Du ser jo ud til at have problemer mere eller mindre overalt. Jeg tror, du bliver nødt til at lægge om alt desværre, og lim ikke. Hvis du skyder, kan du altid banke lidt på staven for at få den sidste halve millimeter, der kan være nødvendig. Vis gerne et billede af den første plov også, for jeg antager, at dette er tredje eller fjerde række?
forstår ikke hvordan:Sfalkn sagde:
brugte laser for at få den CC, brugte en klinkerplade og lagde imod den første, og så bare lagt.
og skal jeg rive den første plov op igen, for tredje gang i så fald, så kommer det ikke til at række med gulv
Har du brugt et mothold, når du har lagt ploven, eller har du brugt øjemål? Det ser ud som om ploven linjerer dårligt, og så bliver der sprækker i de efterfølgende samlinger, som er næsten umulige at kontrollere.
Forslag: Lim (trælim) samlingen på det første stavpar. Brug tvinger, der spænder over klinkerpladen. Sørg for, at samlingen linjerer perfekt. Lad limen tørre cirka 1 time, før du fastgør stavene i gulvet. For hvert stavpar du monterer, bruger du et mothold for at få perfekt linjering. Sørg for, at du ikke får nogen sprækker mellem stavene.
Hvis den første plov er god, er det meget nemmere at lægge de efterfølgende plove.
Aldrig nogen sprækker. Så snart du opdager en sprække, skal du korrigere, før du fortsætter.
Forslag: Lim (trælim) samlingen på det første stavpar. Brug tvinger, der spænder over klinkerpladen. Sørg for, at samlingen linjerer perfekt. Lad limen tørre cirka 1 time, før du fastgør stavene i gulvet. For hvert stavpar du monterer, bruger du et mothold for at få perfekt linjering. Sørg for, at du ikke får nogen sprækker mellem stavene.
Hvis den første plov er god, er det meget nemmere at lægge de efterfølgende plove.
Aldrig nogen sprækker. Så snart du opdager en sprække, skal du korrigere, før du fortsætter.
Den absolut første stav limede jeg, og derefter gjorde jeg ikke mere den dag, men lod den tørre. Dagen efter begyndte jeg at lægge.arneri68 sagde:Har du anvendt et mothold, når du har lagt ploven, eller har du brugt øjemål? Det ser ud som om ploven linjerer dårligt, og så bliver der sprækker i de næste samlinger, som er nærmest umulige at kontrollere.
Forslag: Lim (trælim) sømmen på det første stavpar. Brug tvinger som spænder over klinkepladen. Sørg for, at sømmen linjerer perfekt. Lad limet tørre i omkring 1 time, før du fæster stavene i gulvet. For hvert stavpar, du monterer, skal du bruge et mothold for at få perfekt linjering. Sørg for, at der ikke er nogen sprækker mellem stavene.
Hvis den første plov er god, er det meget lettere at lægge de næste plove.
Aldrig nogen sprækker. Så snart du opdager en sprække, skal du korrigere den, før du fortsætter.
Jeg lægger hele ploven lidt skævt for at følge rummet, da der er lidt forskel mellem den forreste og den bagerste væg. Men det er jo med vilje, tænkte, så længe første ploven bliver 100%, så er det bare at fortsætte... Men så let var det ikke.