Tag det roligt nu. Jeg har fulgt din tråd, da jeg selv gerne vil lægge sildebensparket i fremtiden. Har ikke postet før, da jeg ikke har nogen erfaring. Men jeg undrer mig nu om det er "plogen", der kommer ud af vinkel, eller om det er stavene, som ikke er i vinkel? Hvis det er stavene, så kan de måske reklameres? Så er det som sagt ovenfor, at det sandsynligvis aldrig vil kunne ses. Vi har gammel sildebensparket i flere rum med større sprækker end dine, og det er ikke noget, man tænker på. Men jeg forstår din frustration og ville formentlig have følt på samme måde, hvis jeg var i din situation.

-RB- sagde:
Tag det roligt nu. Jeg har fulgt din tråd, da jeg selv gerne vil lægge sildebensparket i fremtiden. Har ikke postet før da jeg ikke har nogen erfaring. Men jeg undrer nu, om det er "pløgen" der bliver skæv eller om det er stavene, der ikke er i vinkel? Hvis det er stavene, så kan de måske reklameres? Så er det som sagt ovenfor, at det sandsynligvis aldrig vil være synligt. Vi har gammelt sildebensparket i flere rum med større sprækker end dine, og det er ikke noget man tænker på. Men jeg forstår din frustration og ville sandsynligvis have følt det på samme måde, hvis jeg var i din situation.
Godt spørgsmål. Har vel fundet nogen, der ikke er præcis 90 grader, var omhyggelig da jeg lagde første pløg, fik jeg en sprække, så byttede jeg stav. Tjekker også vinklerne, og det ser ud til at passe, men det kan sikkert skyldes, at man har banket og flyttet rundt osv., så man har fået dem til at flyde, så de ikke ligger helt 100% nu, måske er det det, der spøger... Ved ikke hvad det kan skyldes.

Ville være rart, hvis man kunne kontrollere målene. Eller vinklerne overalt for at kunne finde ud af, hvor de fejl, der gør, at man får som jeg har lykkedes med :(

Stress ikke nu bare. Jeg synes som sagt, det ser godt ud nu, så fortsæt så længe det ikke løber mere af sporet. Tænk på at listebånd og frise tager omtrent lige så lang tid som at lægge hele sildebensmønstret i et normalt rum. Specielt hvis du har mange døre. Har du en overfræser til at fræse noten, eller har du tænkt dig at leje dette?

falkn sagde:
Stress ikke nu bare. Jeg synes som sagt det ser godt ud nu, så kør på så længe det ikke går mere af sporet. Husk at lister og fris tager omtrent lige så lang tid som at lægge hele sildebensmønsteret i et normalt rum. Specielt hvis du har mange døre. Har du en overfræser til at fræse noten, eller har du tænkt dig at leje dette?

Har længe ønsket mig en, var inde på en festool 1010, men den er lidt for dyr, så jeg har kigget på en pof 1400 Bosch.... Venter nok på, at et tilbud skal dukke op.

Eller om jeg lejer en.

66kr dagen koster dyksaven plus 1kr for skinne.
Startafgift på 200kr, da de altid sliber/skifter klinge hver gang:)

D
Kan ærligt sige, at denne tråd har fået mig til at overveje at lægge fiskben selv. Utroligt spændende at følge, og det bliver sjovt at se resultatet senere.

berne88 sagde:
Har længe ønsket mig en, var inde på en festool 1010, men den er lidt for dyr, så jeg har kigget på pof 1400 Bosch.... Venter vel på, at et tilbud skal dukke op.

Eller om jeg lejer en.

66kr dagen koste dyksaven plus 1kr for skinne.
Startgebyr på 200kr, da de altid sliber/skifter klinge hver gang:)
Rigtig godt lejepris du får for dyksaven.

Hvad angår fræseren synes jeg, at du skal vælge en lidt dyrere fræser end pof serien. Pofen gør jobbet i det aktuelle tilfælde, men f.eks. Gof har bedre parallelanslag, som du får glæde af i andre projekter.

Der er også forskel på fræsejern. Der er forskel på Julas og f.eks. Cobolt. Begge gør jobbet.

Til sidst synes jeg, at du skal lære dig fræseren, inden du går løs på gulvet. Det er nemt at bruge en noterfræser med styrelager, men går noget galt, spiser den meget træ. Udover den første plov er listebåndet et kritisk moment.

Tænk på at du skal have en skivnotfräs med topmonteret kugleleje. Dette er ikke noget, der sælges af de billige mærker, og der vil være noget slid, når man kører i eg. Jeg ville virkelig anbefale at købe et rigtigt stål. Jeg købte skivnotfräsen fra Cobolt for ca. 375 kr inkl. moms.

Vedr. fræs kan man ofte finde meget brugt. Jeg købte min GOF 900 CE for 1200 kroner brugt og i næsten ny stand.

falkn sagde:
Jeg købte min GOF 900 CE for 1200 kroner brugt og i næsten ny stand.
Så har vi en lige sæt fræser og fræsejern:thumbup:

Jeg er tilfreds med den.

Endnu en dag der ser ens ud nu... Gør et forsøg, men det går galt, skriver et indlæg for tips og råd.
Gør det samme i morgen, og dagen efter det, eneste forskel i dag er, at jeg har fået omkring 7 haha... Før problemerne begyndte.

Kontrollerede, så det var 90, prøvede at lægge nogle stykker, men så begyndte det direkte næste at skride ud, så jeg begyndte ca. 3 stænger ind i ploven og kørte på den vinkel der blev, fungerede godt 7 stænger ca., så begynder sprækkerne at komme.

Hvad skyldes det, brugte MDF-pladen til den første som jeg sømmet fast, var omhyggelig med, at alle stænger blev jævne på alle kanter, men alligevel ser det ud til at være skævt på en meget mærkelig måde....

Er der en måde at kontrollere gulvet, om det er skævt, om alle vinkler passer osv?

Trægulv lagt i sildebensmønster med synlige mellemrum mellem plankerne, og et hjørne hvor betonen under er synlig.

Her ligger stavene i 90 grader og det bliver rigtig gode kanter osv., men så snart jeg lægger dem op, så sker dette.

Men ser man nærmere på den stav, hvor
Der bliver en åbning imellem, da det er første plogen den støder imod, så
Ser den sådan ud her:

Gulvplanker der danner en vinkel på 90 grader, med en synlig sprække mellem planker på grund af dårlig tilpasning.

Og det må være godkendt?

Hvor ligger så
Fejlen er spørgsmålet, jeg begynder virkelig at blive træt af dette nu, at det hele tiden driller, overvejer stærkt at rive hele lortet op igen og enten begynde forfra og
Håbe på, at fjerde gang bliver bedre, men hvad jeg skal gøre anderledes ved jeg ikke, eller bare tage ud og smide dem væk og købe et klikgulv i stedet.

Er længden på alle stænger virkelig præcist lige lange?

Har du krydsmålt stykkerne? Så de ikke er romber?

Lider med dig, det må være frustrerende ikke at få det helt stramt. Men på det sidste billede ser det efter min mening godt ud! Ikke noget man ville se uden at kravle rundt på alle fire.

Det værste ved at det bliver sådan her, er at man selv vil se det og blive irriteret over det.

skal teste at skifte den staven, og se om det hjælper, gør det ikke det. så ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre:S

det skal åbenbart findes en fyr, der kan lægge sildebensparket i min kommune, skal ringe til ham og tjekke, om han kan komme og hjælpe mig, og kan han ikke det, så bliver det en tur til genbrugsstationen eller sælge det, som ikke er brugt. så bliver det klikgulv.

Kan ikke klare denne her lort lige nu, vil bare blive færdig i det rum, men dette gulv har jeg arbejdet på i over 1 måned og har ikke engang fået lagt halvdelen af gulvet, så jeg giver op, hvis ikke han kan løse det, og finde ud af, hvor problemet ligger.

det ser ud til, at der måske er lidt håb:)

talte med en fyr i dag, som havde nogle gode tanker og overvejelser, en ting, der kan gøre, at det spøger, er at da jeg lagde første pløning, var der X % fugt i træet, nu var det noget tid siden jeg lagde det første, så det måske er begyndt at tørre, og så kan det flytte vinkler osv.. og derfor måske ikke stemmer 100 %, så nu skal jeg køre til bræddepladsen og måle nogle forskellige stykker for at tjekke, hvad fugtigheden ligger på. sendte også nogle billeder til ham, og venter på svar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.