Man ser det jo f.eks. på billedet her. Der er sprækkerne forskellige størrelser i hver ende af sprækken p.g.a. at der ikke er 90 grader mellem staven og den stav den møder. Så det er nok ikke øjemålet som sådan, men snarere at jeg har lagt en del sildeben nu og har lært, hvad det skyldes, når det bliver forkert :P

Her ser du f.eks. lidt af lægningen i vores køkken.

Trægulv i sildebensmønster med ujævne mellemrum markeret i rødt, sandsynligvis på grund af ikke-retvinklet skæring af stave.

Med kløvningen mener jeg ifølge billede nedenfor. Dvs. hvis det i markeringen ligger uden for staven til venstre. Så kan du kløve en halv mm langs med linjen, der er tegnet for at de skal ligne hinanden. Billede af et gulv med parketlægning i sildebensmønster. Rød linje og cirkel markerer en uoverensstemmelse i vinklen mellem stavene.

Alternativt hvis der er plads til stavene længere fremme som du siger. Læg da en stav 90 grader og tag hele fejlen ét sted og spartl det derefter ud. Men kan du rive, er det klart bedre.

Senest redigeret:
Selvom ovenstående løsning er en vej at gå, tror jeg, det er bedre at finde årsagen til den uønskede afvigelse. Risikoen er stor for, at flere fejl indføres, som forplanter sig i mønsteret.
Det kan ses, at sprækkerne starter tidligere og bliver derefter større. En tanke; er løsbladfjedrene lidt for store og forhindrer stavene i at gå sammen?

Er stavene lige? Der er trods alt en mulighed for, at visse stave ikke er perfekte. Har selv oplevet gulvbrædder, hvis kortsider var let runde.

arneri68 sagde:
Selvom ovennævnte løsning er en vej at gå, tror jeg, at det er bedre at finde årsagen til den uønskede afvigelse. Risikoen er stor for, at flere fejl indføres, som forplanter sig i mønsteret.
Det ses, at sprækkerne starter tidligere og derefter bygges op. En tanke; er løsafdækningerne lidt for store og forhindrer stængerne i at gå sammen?

Er stængerne rette? Der er trods alt en mulighed for, at visse stænger ikke er perfekte. Jeg har selv haft problemer med gulvplanker, hvis kortsider var lette runde.
Det kan jo helt klart være sådan, at du har lavet for store afdækninger, dette skal du kontrollere. Som regel er sporene kun ca. 4 mm dybe, hvilket gør, at dine afdækninger bør være omkring 6-7 mm og ikke bredere. Jeg har svært ved at forestille mig, at stængerne skulle slå sig nok til at skabe disse problemer.

falkn sagde:
Jeg har svært ved at forestille mig, at stavene ville slå sig nok til at skabe disse problemer.
Tænkte på produktionsfejl. Det er langtfra, men muligt.

Kan sige så her, når jeg lagde første hågen, så tog jeg bare en og kørte på... men det måtte jeg jo rive op, denne gang var jeg mere omhyggelig og byttede ud flere stave, hvis de ikke lå rigtigt an mod det andet. Løsetænder har jeg, men kun i første plogen, fulgte anvisningerne fra forhandleren ang den:)

Så det med at save, med dyksav er jo en god idé, men jeg ejer ikke en... Lidt trist at leje en for eventuelt bare at kappe på 1stav. Så når listband og de skal laves, så vil jeg leje en.

Skal teste senere i dag her, og så sørge for at de bliver 90 grader i vinkel.

falkn sagde:
Man ser det jo f.eks. på billedet her. Hvor sprækkerne er forskellige i størrelse i hver ende af sprækken på grund af at det ikke er 90 grader mellem staven og den stav den møder. Så det er nok ikke øjemålet som sådan, men snarere at jeg har lagt en del sildeben nu og har lært hvad det skyldes når det bliver forkert :P

Her ser du f.eks. lidt af lægningen i vores køkken.

Med flækningen mener jeg ifølge billedet nedenfor. Dvs. hvis det i markeringen ligger udenfor staven til venstre. Så kan du flække en halv mm langs med linjen som er tegnet for at de skal linjere.

Alternativt hvis der er plads til stavene længere fremme som du siger. Læg da en stav 90 grader og tag hele fejlen op et sted og derefter spartle det. Men hvis du kan rive, er det klart bedre.
ne det så ikke ud til at hjælpe, at få den i 90 grader, så jeg må prøve dit andet kneb, må tage ud og låne/leje en i morgen, skal blive spændende, har aldrig brugt sådan en før, har du nogle gode tips?

Dyksav er faktisk meget nem at bruge. Tag det bare roligt og sørg for, at alt ligger fladt, og at skinnen har ordentlig støtte under. Kør ikke med unødvendigt dybt savdybde.

I indlæg #91 på første billede, kan man ikke bare lægge en klods og give et smæk, burde ikke alt rette sig op så?
Kan det være stavene ellers, der ikke holder helt de rette mål?

nino sagde:
I indlæg #91 på det første billede, kan man ikke bare lægge en klods og give det et slag, burde det ikke rette sig da?
Kan det være stængerne ellers, som ikke holder de nøjagtige mål?
definitivt værd at prøve dette, hvis TS ikke allerede har gjort det.

nino sagde:
I indlæg #91 på det første billede, kan man ikke bare lægge en klods og give en smule, burde det ikke rette sig op da?
Kan det være stavene ellers der ikke holder den præcise mål?
Ved ikke om man tør gøre det, da hele gulvet jo er et "puslespil" slår jeg til er der vel en chance for, at man flytter stave længere ind i gulvet og skaber en sprække der i stedet.... Og selv hvis man prøver, kan det blive svært at fikse det senere, da det måske er midt i gulvet.

Det behøver du nok ikke være bekymret for.

falkn sagde:
Dyksav er faktisk meget nem at bruge. Tag det bare roligt og sørg for, at alt ligger plant og at skinnen har ordentlig støtte under. Kør ikke med unødvendigt dyb savdybde.
angående dybde, så kører jeg ikke mere end hvad der kræves, for at komme igennem,

falkn sagde:
Det behøver du nok ikke være bekymret for.
prøv.. men det bliver ikke godt... jeg flytter flere stave, og har nu moddad færdigt, i morgen bliver det dyksav, og håber det kan redde mig, :)

Lyse trægulvplanker lagt i sildebensmønster; svag skygge synlig på overfladen.

Lagt stavparketgulv med ufuldkommen vinkel i samlingen. Træpanelerne er delvist lagt på et gulv klare til yderligere justering.

Fisbone parketgulv, brikker er lagt i mønster med varierende mellemrum, der viser nye justeringer efter reparation, i et uperfekt arrangement.

Kørte med dyksav, men det bliver ikke bedre, tog vinkelhagen og tjekkede hvordan vinklen var, og
På en stav passer det ikke... Og det er i første plogen, så jeg tog og byttede den ud. Mod en anden, og ovenfor er billeder på resultatet, bare prøvelagt det indtil videre, er langt fra perfekt jeg ved, men meget bedre end tidligere... Er der noget mere jeg kan gøre, har også tjekket hvilken i slutningen af plogen jeg støder imod og det passer.

Jeg synes det ser okay ud. Man vil ikke se dette senere, når hele gulvet er færdigt, og man står op. Efter slibning og behandling flyder alting lidt sammen også (for øjet).

føles så surt... hver dag denne uge har jeg startet med gulvet, og tænkt at nu skal jeg bare køre på... men hver aften er endt det samme... man overvejer hvorfor man tog sådan et gulv... man kommer ikke videre, står bare på samme sted og stamper, og prøver at finde fejlen, når man har løst én, så ser det ud til at der kommer 2 nye...

tanken var at få gulvet færdigt inden weekenden, men det begynder at se meget mørkt ud, har heller ikke gulv nok, sendte en mail til leverandøren i mandags, men ikke fået svar...

føles som om jeg må sænke mine krav og... vil gerne have det til at blive godt, men har forstået, at det aldrig vil kunne blive 110% medmindre jeg får en gulvlægger ind... så kan meget sikkert forsvinde når gulvet er behandlet og slebet, da mit vil blive meget mørkt, så vil det skjule en del, så bliver det lim og slibestøv til at spartle det værste... jeg har 1000 andre ting jeg skal tage fat på, men dette gulv ligger bare og venter på mig dag ud og dag ind... men men må skyde skylden på mig selv for at jeg valgte det. takker for den hjælp jeg har fået af jer... sætter pris på at I orker med mig :) :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.