52,854 læst ·
185 svar
53k læst
185 svar
krydsmåle rum...stammer det ikke endnu da?
jeg bliver ikke klog 
har sat en skrue i hvert hjørne så langt ind jeg kan,
så tog jeg murer snor, spændte så jeg fik et kryds,
så hurtigt at trække en snor rundt om det hele, for at få det lige mod væggene.
derefter målte jeg 280mm fra snoren langs væggene, satte skrue, og så tog jeg tynd snor, så lavede linjer, derefter når jeg skulle kontrolmåle fra krydset af snore til 280mm stregerne så passer det ikke... hvordan kan det ikke passe?
alle tips modtages
har sat en skrue i hvert hjørne så langt ind jeg kan,
så tog jeg murer snor, spændte så jeg fik et kryds,
så hurtigt at trække en snor rundt om det hele, for at få det lige mod væggene.
derefter målte jeg 280mm fra snoren langs væggene, satte skrue, og så tog jeg tynd snor, så lavede linjer, derefter når jeg skulle kontrolmåle fra krydset af snore til 280mm stregerne så passer det ikke... hvordan kan det ikke passe?
alle tips modtages
Som sagt er det diagonalmålene, der skal være ens, når man måler, så hvis du måler fra 280-målet i hjørnet til 280-målet diagonalt over rummet, så kontrollerer du mod den anden diagonal. Passer det ikke, skal du justere 280-markeringerne lige meget, indtil målene passer. F.eks. hvis krydsmålene varierer med 50mm, flytter du 280-markeringen 12,5mm ud i hver ende på det korte mål og 12,5mm ind på det lange mål.
HaHa hvis rummet er rektangulært kan du aldrig få din målemetode til at passe.
Men hvis du tager et målebånd og måler fra det blå kryds til det tilsvarende diagonalt over rummet, så
måler den anden diagonal, så bliver det rigtigt
Men hvis du tager et målebånd og måler fra det blå kryds til det tilsvarende diagonalt over rummet, så
måler den anden diagonal, så bliver det rigtigt
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 indlæg
Kan du ikke udgå fra et hjørne, vinkle af med 90 grader og fx bruge laser eller regne? Bruger du alle fire hjørner tror jeg, at det bliver svært at måle sig til et rektangel med rette vinkler.
Hvis du vil placere den så neutralt som muligt i rummet, gør som jeg skrev.
Hvis du bare vil følge en væg, så gå ud fra den og regn på følgende måde.
Hvis vi antager, at rummet er L3MxB2m
længden X 2 (3x2=6) + bredden X2 (2x2=4) =10, så tager du kvadratroden af 10, hvilket bliver ca. 3.17m
Diagonalet skal være 3.17m for at vinklen skal være 90 grader
Hvis du bare vil følge en væg, så gå ud fra den og regn på følgende måde.
Hvis vi antager, at rummet er L3MxB2m
længden X 2 (3x2=6) + bredden X2 (2x2=4) =10, så tager du kvadratroden af 10, hvilket bliver ca. 3.17m
Diagonalet skal være 3.17m for at vinklen skal være 90 grader
Traume sagde:Om du vill placera den så neutralt som muligt i rummet gör som jag skrev.
om du bara vil följa en vägg , så gå ud fra den sen regne på följende måde.
Om vi antager att rummet er L3MxB2m
längden X 2( 3x2=6) + Bredden X2 (2x2=4) =10 sen tager du roten ud 10 hvilket blir C:a 3.17m
Diagonalen skal være 3.17m for at vinklen skal være 90 grader
Kan sige så her, matematik er virkelig ikke noget for mig.... Det du skriver er ren græsk for mig.....
Du behøver ikke have 90-graders hjørner for at lægge sildeben. Mål din frise og listebånd fra væggen, glem ikke bevægelsesplads på ca. 6 mm. Tegn dette på undergulvet, og slå derefter en midterlinje i rummet, som du lægger efter. Prøvelæg først fra din linje, så du ikke får nogle meget små stykker ved listebåndets begyndelse.
Det Traume forsøgte at forklare er Pythagoras' sætning, dvs hvordan man beregner længden på diagonalen på en retvinklet trekant, hvis man ved, hvor lange de andre to sider er (i dit tilfælde, hvor lange siderne er i rummet). Desværre blev forklaringen lidt vildledende, da det er længderne i kvadrat og ikke "gange to", der gælder.berne88 sagde:
Så hvis en side af rummet er 3 meter og den anden er 2 meter, så bliver diagonalen i rummet som følger:
3*3+2*2= 13 -> diagonalen er "kvadratroden af 13", hvilket er ca. 3,605, altså 3 meter og 60,5 cm.