jeg bliver ikke klog :(

har sat en skrue i hvert hjørne så langt ind jeg kan,
så tog jeg murer snor, spændte så jeg fik et kryds,
så hurtigt at trække en snor rundt om det hele, for at få det lige mod væggene.

derefter målte jeg 280mm fra snoren langs væggene, satte skrue, og så tog jeg tynd snor, så lavede linjer, derefter når jeg skulle kontrolmåle fra krydset af snore til 280mm stregerne så passer det ikke... hvordan kan det ikke passe?

alle tips modtages

Jeg forstår ikke de 280mm. Hvad er det, der ikke passer?

du skal måle til skruen 280 mm fra væggen på diagonalen

MathiasS sagde:
Jeg forstår ikke de 280mm. Hvad er det, der ikke stemmer?
måler jeg fra midten, hvor begge snore krydser hinanden.. og ud mod den linje, der er 280mm, så får jeg forskellige mål, når man sammenligner modsatte side.

280mm er der, jeg skal lægge flisen til sildebenparket

Som sagt er det diagonalmålene, der skal være ens, når man måler, så hvis du måler fra 280-målet i hjørnet til 280-målet diagonalt over rummet, så kontrollerer du mod den anden diagonal. Passer det ikke, skal du justere 280-markeringerne lige meget, indtil målene passer. F.eks. hvis krydsmålene varierer med 50mm, flytter du 280-markeringen 12,5mm ud i hver ende på det korte mål og 12,5mm ind på det lange mål.

image.jpg

Der ser man hjørnet, den lyserøde snor er den, jeg har kryds målt med, den blå er 280mm linjerne.

Jeg skal have en lige firkant i rummet, og så en midterstreg.

HaHa hvis rummet er rektangulært kan du aldrig få din målemetode til at passe.
Men hvis du tager et målebånd og måler fra det blå kryds til det tilsvarende diagonalt over rummet, så
måler den anden diagonal, så bliver det rigtigt

• Synes
toolman77
  • Laddar…
Kan du ikke udgå fra et hjørne, vinkle af med 90 grader og fx bruge laser eller regne? Bruger du alle fire hjørner tror jeg, at det bliver svært at måle sig til et rektangel med rette vinkler.

• Synes
PiggenGävle
  • Laddar…
Hvis du vil placere den så neutralt som muligt i rummet, gør som jeg skrev.
Hvis du bare vil følge en væg, så gå ud fra den og regn på følgende måde.
Hvis vi antager, at rummet er L3MxB2m
længden X 2 (3x2=6) + bredden X2 (2x2=4) =10, så tager du kvadratroden af 10, hvilket bliver ca. 3.17m
Diagonalet skal være 3.17m for at vinklen skal være 90 grader

Traume sagde:
Om du vill placera den så neutralt som muligt i rummet gör som jag skrev.
om du bara vil följa en vägg , så gå ud fra den sen regne på följende måde.
Om vi antager att rummet er L3MxB2m
längden X 2( 3x2=6) + Bredden X2 (2x2=4) =10 sen tager du roten ud 10 hvilket blir C:a 3.17m
Diagonalen skal være 3.17m for at vinklen skal være 90 grader

Kan sige så her, matematik er virkelig ikke noget for mig.... Det du skriver er ren græsk for mig..... :( ønsker at man var meget bedre til matematik end hvad jeg er

hvad har du for mål på rummet?
f.eks. fra dit blå kryds på længden og bredden af rummet

Du behøver ikke have 90-graders hjørner for at lægge sildeben. Mål din frise og listebånd fra væggen, glem ikke bevægelsesplads på ca. 6 mm. Tegn dette på undergulvet, og slå derefter en midterlinje i rummet, som du lægger efter. Prøvelæg først fra din linje, så du ikke får nogle meget små stykker ved listebåndets begyndelse.

berne88 sagde:
Kan sige det sådan her, matematik er virkelig ikke noget for mig.... Det du skriver er ren græsk for mig..... :( ønsker at man var meget bedre til matematik end jeg er
Det Traume forsøgte at forklare er Pythagoras' sætning, dvs hvordan man beregner længden på diagonalen på en retvinklet trekant, hvis man ved, hvor lange de andre to sider er (i dit tilfælde, hvor lange siderne er i rummet). Desværre blev forklaringen lidt vildledende, da det er længderne i kvadrat og ikke "gange to", der gælder.

Så hvis en side af rummet er 3 meter og den anden er 2 meter, så bliver diagonalen i rummet som følger:

3*3+2*2= 13 -> diagonalen er "kvadratroden af 13", hvilket er ca. 3,605, altså 3 meter og 60,5 cm.

Rettvinklet trekant med sider 3 m og 2 m, samt diagonal på 3,605 m. Viser Pythagoras' læresætning.

• Synes
Tallguy196 og 1 anden
  • Laddar…
HaHA så jeg lavede en tanke vurpa :D skal af 3x3 ikke 3x2

Gør som falkn skriver, derefter saver du frisen med en dyksav og fræser en ny not.

• Synes
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.