Du behøver ikke have 90-graders hjørner for at lægge sildeben. Mål din frise og listebånd fra væg, glem ikke bevægelsesplads på ca. 6 mm. Tegn dette op på undergulvet og så slår du en midterlinje i rummet som du lægger efter. Prøvelæg først fra din linje, så du ikke får nogle meget små stykker ved listebåndets begyndelse.
men rummet er ikke helt lige, det varierer... ved at flisen skal tage op, det er ikke meget det varierer,
Sådan gjorde jeg først.
målt flisen fra væg, og derefter målet mellem de begge sider delt på 2 og så lavet en streg der.
men 90 vil jeg, da jeg har tænkt at geringskære hjørnerne på både listebånd og flis mod hjørnerne. så skal jeg jo have "lige" så det linjer op med gulvet og hjørnerne rundt omkring
Afhænger af hvor meget det er, hvis det er meget, så bliver frisen jo forskellig i størrelse i stedet, og det gør jo ikke noget, hvis du skal skære 44 grader i stedet for 45 fx.
Beror på hvor meget det er, hvis det er meget, så bliver listen jo forskellige stor i stedet, og det gør jo ikke noget, hvis du skal skære 44 grader i stedet for 45 fx.
sandt så længe man får det til at se rigtigt ud i vinkel, så er det jo fint...
så med andre ord, er det overkill at lave en sådan måling, når jeg ikke forstår den, uden at køre det klassiske og måle fra væggen, rundt omkring.
vi siger, at en væg er 2500 mm, og den anden er 2450... skal jeg bruge disse mål og dele dem på 2. så vil man jo lægge gulvet skævt, tænker at det måske vil kunne ses, der hvor listerne osv. kommer på.
om man skal tænke om nu da, så kan jeg hurtigt beholde de blå streger, de stemmer ikke 100%, men da jeg alligevel skal skære rundt om, for at kunne fræse, så vil jeg stadig skulle måle det om, når gulvet først ligger på plads.
men så er spørgsmålet, hvordan jeg skal gøre med midterstregerne
VÆG A=3248mm
VÆG B = 3262mm
diff på 14mm
Altså, frisen og listebåndet lægges med samme afstand fra væggen rundt om hele rummet. Det der bliver tilbage i midten er jo der, du lægger dit sildebenmønster. Hvis ikke rummet har 90-graders hjørner, spiller det ingen rolle. Det kommer heller aldrig til at ses. Hvis du så vil geringskære frisen, kan du selvfølgelig gøre det, men det er efter min mening overkurs og bliver ikke pænere. Derimod geringskærer jeg altid listebåndene, men har du ikke 90 grader, er det jo bare at geringskære mere eller mindre end 45.
Altså, frisen og listebåndet lægges med samme afstand fra væggen rundt i hele rummet. Det der bliver tilbage i midten, er jo der, du lægger dit sildebenmønster. Om rummet ikke har 90-graders hjørner, spiller ingen rolle. Det vil heller aldrig kunne ses. Hvis du derefter vil gerre frisen, kan du selvfølgelig gøre det, men efter min mening er det overkurs og bliver ikke pænere. Derimod gerer jeg altid listebåndene, men har du ikke 90 grader, er det jo bare at gerre mere eller mindre end 45.
Okay, men så udgår jeg nu fra de streger, jeg har lavet, de stemmer ikke 100%, men det betyder jo ikke så meget. Da jeg alligevel skal lave nye streger, når jeg skal save det overskydende væk rundt om.
Men hvordan skal jeg løse midterlinjen så? Hvis du ser mit indlæg lidt højere oppe, der står mål osv.
Altså midterstriben spiller jo heller ingen rolle. Det vigtige er jo, at du prøver at bestemme en retning for striben. Helst skal denne være parallel med to af siderne, men hvis det ikke går, så vælg en for enkelhedens skyld. På den anden side bliver det så, hvad det bliver. Dette er ikke noget, man tænker på eller lægger mærke til, når gulvet er færdiglagt. Om striben havner i midten af rummet eller ej spiller heller ingen rolle. Det plejer jeg at forsøge at justere lidt, så man får så store stykker som muligt ved mødet med listebåndet. Du vil jo alligevel få flere planker på bredden, og om du har et møde præcis i midten af rummet eller 3-4 cm til den ene side er heller ikke noget, man tænker på. Se billede nedenfor. Du begynder så at lægge planken efter midterstriben, det er vigtigt at holde denne linje og sørge for, at vinklen mellem stykkerne altid er 90 grader. Ellers vil du få problemer med at få gulvet til at hænge sammen senere.
Altså midterstreget spiller jo heller ingen rolle. Det vigtige er jo, at du forsøger at bestemme en retning på stregen. Helst skal denne være parallel med to af siderne, men hvis dette ikke er muligt, så vælg en for enkelhedens skyld. På den anden side bliver det så hvad det bliver. Dette er ikke noget man tænker på eller bemærker, når gulvet er færdiglagt. Om stregen havner i midten af rummet eller ej spiller heller ingen rolle. Det plejer jeg at prøve at tilpasse lidt, så man får så store stykker som muligt ved mødet med listebåndet. Du vil jo alligevel få flere planker på bredden, og om du har et møde præcis i midten af rummet eller 3-4 cm til den ene side er heller ikke noget, man tænker på. Se billede nedenfor. Du begynder jo derefter at lægge planken efter midtstregen, vigtigt at holde denne linje og at sørge for, at vinklen mellem stykkerne altid er 90 grader. Ellers vil du få problemer med at få gulvet til at passe senere.
[billede]
Jeg har fået tip om at måle midten ud, men derefter skal man flytte alt 2 cm for at få cc på begge stavene. Hvis man kun lægger ved midten, bliver det cc på en stav. Og for at få det nogenlunde lige, er det rart at have en midterstreg at kontrollere imod. Så noget må jeg måle ud. Men det er hvilken jeg skal følge. Men jeg tror, jeg vil lægge det skævt, måle midten ud på begge sider og lægge det lidt skævt.
Enklest er at bare lave en streg, så køber du en stor fliseplade, typisk 60x60 cm. Læg den på diagonalen på din midterlinje, læg først stavene imod denne plade. Så følger du både midterlinjen, samtidig med at det bliver 90 grader mellem stavene.
Et tip er at følge instruktionsvideoerne, som Bråkis har lavet på Byggahus. Jeg har lagt 5 overflader i alt med denne metode, og det fungerer meget godt.
Det enkleste er bare at lave en streg, så køber du en stor fliseklinke, f.eks. 60x60 cm. Læg den diagonalt på din midterstreg, læg først stavene mod denne klinke. Så følger du dels midtlinjen, samtidig med at der bliver 90 grader mellem stavene.
Et tip er at følge instruktionsvideoerne, som Bråkis har lavet på Byggahus. Jeg har lagt 5 overflader i alt med denne metode, og det fungerer meget godt.
Jep, set den flere gange.
Men det er... Skal jeg tage udgangspunkt fra midten på begge sider og bare lægge? Så vil jeg lægge det lidt skævt,?
Eller bare tage samme mål på begge sider, og lægge?