det er vel luftspalten, der er ovenover bjælken og derovenover en slags plade... nej, jeg har ikke spurgt om nedbøjningen men stoler på, at konstruktøren og den kontrolansvarlige har styr på situationen. De siger, at det skal være tilstrækkeligt med et lag gips i loftet. Opfylder brandkravene da, så der er tilstrækkelig tid til evakuering. Jeg kunne evt. tjekke, hvad det koster at have to lag gips i stedet... skal overveje omkostningen. Risikoen for sprækker mm i samlingerne er vel mindre, hvis jeg har to lag gips...
Jeg ville spørge, hvordan de er kommet frem til, at en gipsplade er tilstrækkelig. Kravet burde være R30, hvilket normalt opnås med fx 2 gipsplader. Afhængig af type isolering og tykkelse kan det dog være tilstrækkeligt med en plade. Hvis der kræves 2 plader, skal du ikke betale ekstra for det, da udskiftningen af bjælken foranledigede kravet om to lag gips.
Et spørgsmål vedrørende isoleringen. I konstruktionsplanerne er der angivet 400 mm løsuld, men vi har tænkt at bruge Knauf brune miljøvenlige isolering (ecobat & ecoblanket) og ifølge Knauf svarer 340 mm af deres isolering til 400 mm løsuld.
Jeg kan forestille mig, at mængden af isolering i skråtaget også påvirker risikoen for kondens mm – jeg tænker igen på ståldraget (som allerede har fået 70 mm stenuld ovenpå). Er det klogt at holde sig til 340 mm af Knaufs glasuld, eller er der nogen fordel (udover at man sparer energi) ved at have tykkere isolering?
Løsuld pakker sig ifølge rygtet, og så får du en uisoleret sprække nærmest stålbjælken, hvilket hvis det stemmer ikke er godt.
Nej der er ingen anden fordel, som jeg kender til, der er relevant.
Dog bør du afklare med konstruktøren ang. bytning af isoleringstykkelse, taget er jo opbygget til 400 mm isolering og at bytte ville give et tomrum på 60 mm.
Det er nok korrekt, at der ikke findes bjælker, som er gode nok, prøv hurtigt at indsætte tallene i moelvens dimensioneringsprogram, og de havde ingen som kunne klare en spændvidde på 11 m i et 10 m bredt hus i snezone 1,5.
8 m spændvidde, betontegl på taget gav en 630 mm høj bjælke (deres største).
En ting at huske, når man beregner belastningen på en bjælke, der kun har to understøtninger (én i hver ende), er, at belastningen afhænger af længden opløftet til 4, så det begynder at stige ganske hurtigt, og en meter har større betydning, end man tror, og det er derfor, man har bærende vægge i nærheden af midten af huset.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.