Mange gange bruger man stålbjælke netop for at mindske kuldebroen, som bliver med solidt træ.

Isolering burde lægges på ydersiden for at mindske kondens mod koldt stål.

• Synes
freddemp5a
  • Laddar…
Jeg tror, de har ret, det bliver for stort og klodset, men det føles lidt mærkeligt, at de ikke forstod dette, da konstruktionsplanerne blev lavet.

At der ikke findes limtræsbjælker, der er tilstrækkelige, stemmer dog ikke. Jo, der findes måske ikke såkaldte lagerbjælker, der duer, men limtræ fremstilles også på bestilling, og det er desuden almindeligt. Bare se på alle svømmehaller, is-haller mm. som har limtræsbjælker i tagene med spændvidder op mod 50 meter.

• Synes
vilpi og 2 andre
  • Laddar…
freddemp5a sagde:
Huset er altså 10x11 meter, og bjælken går på den længere side af huset. (et to-plans hus med 23 graders tagvinkel)
Hvor mange understøtninger er der på bjælken?

Hvad betyder "upplag" ? Hvor mange takstolar der er på den?

freddemp5a sagde:
Hvad betyder "upplag"? Hvor mange tagstole er der på den?
Nej "tværtimod", hvor mange støttepunkter der er. Mindst to (ellers må bjælken balancere på en væg, og det kan vi jo se på billedet, at det ikke er), skal der være nogle flere?

Ev problem:

Stålbjælke kan få stor nedbøjning, normalt mere end limtræ, spørg efter bøjningen mod dimensioneret last, sne sandsynligvis.
Brand, Bjælken skal sandsynligvis klare mindst R 30, ved ikke hvordan dette løses, måske klarer 30 mm gips det, alternativt "brandgips"
Kondens, der vil dannes kondens i luftspalten, hvor godt er bjælken rustbeskyttelsesmalt?

Hvis jeg skal gætte, så skulle en limträbalk være mere end 70 cm høj, måske mere end 1m. Men du må vel have set konstruktionen, der er gået ind til kommunen? Hvordan var balken angivet der?

Hvis jeg forstår dig korrekt, så er der kun to støttesteder, ved hver ydervæg.

Der er ingen bærende indervægge.

Ingen stolper som støtter heller?

ingen bærende stolper skal være nødvendige, ifølge konstruktionsplanerne (dog fandtes det med i arkitektens oprindelige tegninger)

freddemp5a sagde:
Hvad betyder "upplag" ? Hvor mange tagspær er der på den?
Nej, hvor mange støtte den har. Jeg tolkede dig som at den var fritbærende 11 meter?

Rediger: Missede vist side 2 på mobilen!

Hej. Stål er den absolut bedste løsning, den klarer længere spændvidde og den bygger ikke lige så meget, limträ for tilsvarende længde ville blive ekstremt tykt og det ser ikke klogt ud, vi er lidt bagefter i Sverige og bruger faktisk stadig meget limträ, trods stålets overlegne egenskaber.

Nogen nævnte brandeegenskaberne, hvilket ikke er så stor forskel som lobbyister forsøger at påstå, læg 1-2 lag gips og det er fint.

freddemp5a sagde:
inga bærende stolper skal behøves, ifølge konstruktionsritningerne (dog fandtes det med i arkitektens oprindelige tegninger)
Der har du måske grunden til, at det blev stål i stedet.

For øvrigt er det en HEA(H-Bjælke) bjælke ikke en I bjælke :)

En H bjælke er firkantet mens en I bjælke er lidt aflang, præcis som et i

• Synes
freddemp5a og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.