75 mm stenuld/mineraluld på og ned mod siderne af stålbjælken foreslog konstruktøren, og kontrolansvarlig tror det skal være tilstrækkeligt. En anden jeg talte med på Norisol mente man skulle beklæde bjælken med lamelmatte med tætte samlinger, for hvis der bliver kondens kan det dryppe fra bjælken. Men som sagt kontrolansvarlig, som skal være kyndig, og også have autorisation til avancerede konstruktioner og er lærer på Ark. højskolen siger det skal være nok...
tagspring på gavlene? Altså at taget går ud en del uden for facaden?
Ifølge facadetegningerne skal det være sådan, men jeg har ikke set nogen tegning over lige det.
Skal der være noget tagskæg (overhæng) på gavlene, og hvordan løser de det?
Skal det ikke være overdrevent langt tagskæg, så er det tilstrækkeligt at man forlænger brædderne. Mønebjælken behøver ikke at gå uden for væggens yderside!
Hejsa. Stål er den absolut bedste løsning, den klarer længere spændvidde og den bygger ikke lige så meget, limträ for tilsvarende længde ville blive ekstremt tyk og det ser ikke klogt ud, vi er lidt bagud i Sverige og anvender faktisk stadig meget limträ, trods stålets overlegne egenskaber.
Nogen nævnte brandegenskaberne, hvilket ikke er så stor forskel som lobbyister forsøger at påstå, læg 1-2 lag gips og det er roligt.
Lidt bagud i Sverige? Som om stålbjælker skulle være en ny opfindelse. Enig i at det er at foretrække i dette tilfælde, men jeg foretrækker limträ 9 ud af 10 gange!
Lidt bagefter i Sverige? Som om stålbjælker ville være en ny opfindelse. Enig i, at det er at foretrække i dette tilfælde, men jeg foretrækker limtræ 9 gange ud af 10!
Og den tiende gang finder du hjemme hos mig. Ved tilbygning skulle man overbrygge en åbning på 6 meter og valgte træ. Men da man ikke ville tage for meget lofthøjde, blev den for lav. Så meget nedbøjning, at ydertaget sænker lidt, og man har været nødt til at beklæde det igen, så man ikke skal se nedhænget i loftet.
Med stål ville det ikke have været det mindste problem. Hvis man havde fået lov til at være med, da det blev lavet...
Som jeg ser det, er fordelene jo, at bjælken er slankere, dette påvirker måske ikke dit hus, hvis du nu vil isolere så meget, at limtræsbjælken alligevel ville være dækket. Brandeegenskaberne er jo lidt ringere, men du slipper for brandsikringsmaling, da huset tælles som egen celle (tror jeg). Den største fordel er jo dog, at du slipper for organiske materialer, som desuden ellers ville have ligget i kontakt med en konstruktion, der kan bære enorme mængder fugt.
Personligt forstår jeg ikke, hvorfor man skulle ønske at blande organiske materialer ind, hvis man bygger et stenhus i øvrigt.
Ja bjælken var ret kraftig... hvor den ligger nu, er det svært at komme til og måle den. Her kan man se billeder fra i dag, hvor taget begynder at komme på plads. Man kan også se isoleringen ovenfor bjælken, 70 mm, for at bryde kuldebroen, og dele af luftspalten.
Jeg var jo bekymret for, at det ville blive svært at fastgøre gipspladerne på indendørloftet, men bekymringen er nok ubegrundet. Det ser ud til at være let at gøre takket være spærkonstruktionen - man behøver overhovedet ikke fastgøre noget i selve stålbjælken. Foruden spærene selvfølgelig, men de er jo allerede på plads.
Kan godt lide rummet!