R roli sagde:
Glem heller ikke at holde pladen fugtig/våd under hærdningen, det "styrker" betonen.
God pointe. Tommelfingerreglen er så lidt vand som muligt i blandingen og så meget som muligt bagefter. :)

P
Når vel 90-95% styrke efter 1 måned.

Nu er der ikke mere at gøre, end at vande med 24h mellemrum:

En bord dækket med plast i et rum, klar til at vande hver 24 timer. Arbejdsområde set ved siden af en tændt tv-skærm.

• Synes
sir_daniel og 3 andre
  • Laddar…
Nu krydser vi fingre for, at det bliver som du ønsker :)

Lidt bekymret for at det bliver 29mm i stedet for 30mm. Burde måske have haft en 31mm ramme i stedet for at få en 30mm plade? Er vel for sent at fylde på med mere beton nu, antager jeg?
En betonskive med ufuldkommen overflade, med en træliste langs kanten i et indendørs miljø. Skiven virker en smule tyndere end ønsket.

F
peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Lidt bekymret for at det bliver 29mm i stedet for 30mm. Skulle måske have haft en 31mm ramme i stedet for at få en 30mm plade? Det er vel for sent at påfylde mere beton nu, går jeg ud fra?
[billede]
Ja, det er ekstremt for sent. Beton krymper. Hvad brugte du for beton? Vil man ikke have krymp, så er det ekspanderbeton, der gælder.

Har dog meget svært ved at forstå, hvad problemet skulle være, hvis det bliver 29 eller 30mm?

Synes allerede 30mm føles tyndt til at være køkkenbord, så vil hellere have nogle mm mere snarere end mindre. Plus at 30 er præcis, hvad den heldækkende vask har, så overgangen dertil ville blive jævnere. Derudover skal den nye bløde fuge til fliserne nu blive 1mm tykkere. Alt går jo bare i den grimmere retning. Overlever? Ja, men det er ærgerligt bare. Vil selvfølgelig bare tjekke, om der var noget, man kunne gøre i denne fase.

Det er finbetong.

Lidt bekymret for, at det bliver 29mm i stedet for 30mm. Burde måske have haft en 31mm ramme i stedet for at få en 30mm plade? Er det vel for sent at fylde op med mere beton nu, formoder jeg?
[billede]
Ser meget sandet ud, hvad har du brugt for beton?

Peter2400 Peter2400 sagde:
Ser meget sandet ud, hvad har du brugt for beton?
Finbeton

Lim en 1mm plade fast eller læg 1mm epoxy?

F
Synes allerede 30mm føles tyndt for at være køkkenbord, så vil hellere have nogle mm mere snarere end mindre. Plus at 30 er præcis hvad den fuldt dækkende vask har, så overgangen der ville blive jævnere. Desuden skal den nye blød fugt til fliserne nu være 1mm tykkere. Alt bliver bare grimmere. Overlever? Ja, men det er synd bare. Vil selvfølgelig bare tjekke om der var noget, man kunne gøre i denne fase.

Det er finbeton.
Det var jo ret mange, der foreslog en tykkere plade, men det gik jo ikke.

Og har det ikke slået dig, at du kan shimse den op en enkelt mm eller to, hvis det skulle være nødvendigt?

• Synes
Chiippe
  • Laddar…
Nej som sagt det går jo ikke eftersom fliserne sidder hvor de sidder og køkkenvasken ligeså. Når folk foreslog en større plade, tolkede jeg det som om det havde med holdbarheden at gøre og ikke at have 1mm tykkere for at betonen krymper?

Man kan shimse ja. Men eftersom pladen er så tynd, ville jeg gerne have den så tyk som jeg kan. Sv æstetiske skäl. Så det er bare lidt irriterende. Som sagt, ikke hele verden!

Man behøver acceptere et materiales egenskaber.

Beton er normalt ikke noget finlir med millimeterpræcision, ekspanderbeton gør som skrevet tidligere sagen bedre men den mindste lille ting, så er du uden for tolerancen alligevel. Du skal i så fald støbe med lidt overmål og planslibe det ind i tolerancen.

Charme ved beton er jo netop dens rå udseende og det lirer ikke med millimeterpræcision.

• Synes
FreQa og 1 anden
  • Laddar…
Føles som om armeringen snarere har forårsaget revner i stedet for at forhindre dem:
Gulv med sprækker og plastfolie; træbrædder dækker åben konstruktion, mulig defekt i armering.

Kan jeg bruge lidt løs husfix der?

Jeg synes, det ser ud som om den tørrer for hurtigt. Meget vand og indpakket er opskriften for langsom tørring, ellers revner det på grund af betonens svind ved hurtig tørring....

• Synes
Jo_Ra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.