F
peterwesterlund peterwesterlund sagde:
LITE armering?

Om det ska vara mer armering måste jag nästan köpa et tættere net. Så må det blive et tyndere net med sådan gulvarmering.
Du har en betonplade på hvor mange kg, når den er færdig? Midt i den har du et hul model større, og tilbage er to små strenge beton på 8x3cm eller noget lignende på hver side? Det er vel i første omgang ikke net, du har brug for der, men armeringsjern.

Men kør, jeg har taget fejl før og vil gøre det igen.

Inden du bærer rundt på den, ville jeg skrue en 45x95 på hver side (over/under, forkant/bagside) så den ikke totalt bøjer sig.

Men jeg er skeptisk.

EDIT: den var man nummer to på, men det var jo sjovt, at vi skrev næsten det samme.

mexitegel mexitegel sagde:
Nej, det där ikke lukker. Det er armeringsnet.
Består ikke nettet af stænger, som er sat sammen? Jeg har jo klippet to lige på hver sin side.

Hvordan som helst, tidligere i tråden lød det jo, som det så godt ud? Bare at det som sagt behøvedes dobbel på hver sin side af udskæringen. Men nu duer det ikke længere?

F fsn sagde:
Du har en betongplade på hvor mange kg, når den er færdig? Midt i den har du et hul model større, og tilbage er to små strimler beton på 8x3cm eller noget i den stil på hver side? Det er vel i første omgang ikke net, du har brug for der, men armeringsjern.

Men prøv, jeg har taget fejl før og vil tage fejl igen.

Før du bærer rundt på den, ville jeg skrue en 45x90 fast på hver side (over/under, forkant/bagkant), så den ikke knækker helt sammen.

Men jeg er skeptisk.
Det er 5,5 cm som smallest.

Som sagt: Hvad er forskellen på armeringsjern og jernene i et armeringsnet?

Senest redigeret:
R
Som sagt: Vad är det för skillnad på armeringsjärn och järnen i ett armeringsnät?
Hele jern er stærkere, prøv at få fx 2 stk. 6'ere oven på nettet i længden og forbi i de tynde dele, så kan det gå, men som sagt, ved flytning en regel på hver side af de smalle dele og tvinger. Måske også en idé at vende den, når det er brændt og se, hvordan overfladen er, med formplyfa og olie plejer det at blive en glat overflade. Tænk bare på, at betonen ikke er tæt for snavs fra grøntsager eller andet, den skal forberedes.

Får ikke plads med noget mere ovenpå det net, der ligger. Så vil det garanteret "ghostas" igennem.

Men hvad tror I om at lægge to 6ere langs hele langsiderne og et mere finmasket gulvnet over de store flader?

Er det et problem, hvis nettet 'ghoster' igennem på undersiden af pladen? Læg armeringen lidt nærmere bunden end toppen.

useless useless sagde:
Gør det noget, hvis nettet 'ghostas' igennem på undersiden af pladen? Læg armeringen lidt tættere på bunden end toppen.
Hvis du har læst tidligere, er det sådan jeg har tænkt at gøre. Men med både net og jern ovenpå hinanden, spiller det ingen rolle, hvor tæt på bunden det ligger, på en 3 cm plade bliver det alligevel for tæt på toppen. Vil i al mulig mån undgå at arbejde i højden med armeringen.

F
Om du har læst tidligere, så er det sådan, jeg har tænkt mig at gøre. Men med både net og jern på hinanden betyder det ikke noget, hvor meget mod bunden det ligger, på en 3 cm plade bliver det alligevel for tæt på toppen. Vil i al mulig omgang undgå at arbejde i højden med armeringen.
Alt er sagt. Bland betonen og kør.

F fsn sagde:
Alt er sagt. Bland betonen og kør.
To 6ere på langsiderne og gulvnet i øvrigt?

F
To 6ere på langsiderne og gulvnet i øvrigt?
Så meget du får i og kryds fingrene. 5,5x3 er jo ikke noget øht. Skid i net på de smalle dele og kør på to parallelle jern.

Jeg ved ikke helt målene på pladen, men er den 2m lang, så gætter jeg på godt 80kg, det bliver et vældigt moment på de smalle snit.

Senest redigeret:
Armeringsnettet tilføjer som sagt intet til din bordplade. Armer så her, så har du gjort hvad der kan gøres. Ingen armering skal ligge grundere end 20mm fra kant. Og glem ikke at binde armeringen ordentligt sammen.

Diagram af armeringsplan for en bænkskivekonstruktion med mål i mm, viser placering af armeringsstål og bistål med minimumsafstande markeret.

Betonens svaghed er, at den ikke tåler nogen trækbelastning, det er her, armeringsstålet hjælper til, det optimale ville være at du lagde to stål i højden med et par cm imellem. Så ville pladen kunne klare utroligt meget mere, nu kan du ikke gøre det, og derfor må du afstive den som beskrevet, når du løfter den på plads, ellers vil den uundgåeligt revne.

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Det der med naja har jeg hørt om i artikler og her på forumet, men har ikke forstået præcist, hvad det indebærer. Mere end at det er at føre sammen to dele. Men skal det gøres med tråd, eller er det nok at overlappe?

Edit: Det der med 2 cm fra kant. Er det af flere årsager end kun det æstetiske, at jernet ikke skal ghoste igennem?

Naja er at binde armeringsjernene sammen med ståltråd. Ikke noget der er nødvendigt, hvis du er forsigtig, når du hælder betonen i dette projekt.
At naja overfører ingen kræfter, men er kun til montering/ at jernene skal ligge stille under støbning.

• Synes
peterwesterlund
  • Laddar…
Har for øvrigt været og købt 8mm jern. Skal skære det ned. Kommer billede senere. Tror dog det bliver svært at få plads med to parallelle i samme smalle kanal, hvis det skal være 2 cm mod hver sin side.

Jernet er for øvrigt rustent fra begyndelsen. Håber ikke det gør betonen rustfarvet på overfladen?

Hvad tror vi:

Træbord med udsnit til kogeplade, omgivet af træramme og metalgitter. Arbejdshandsker og beskyttelsesbriller ligger midt på bordet.

Behøves ikke 8mm ved de andre sider af udsnittet så? Har nogle stykker over. Tænkte om det er godt at styrke op ekstra der eftersom hällen som vejer nogle kg skal ligge der?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.