Skal støbe en bordplade som er 3 cm tyk og meget bekymret for, at mørke spor af hvor armeringsnettet er, vil kunne ses i det færdige resultat, som jeg har set på mange billeder på nettet.

Og ønsker tips til teknik ved støbningen snarere end produkter, der skal købes, for alle produkter er allerede købt, så det kan ikke ændres. Bruger finbeton.

Ingen anelse, men:

Hvorfor bliver der mørke spor?
Er det fordi nettet ruster? Hvis det er tilfældet, klarlak eller erstatte med glasfiber?

Kan man hælde beton i først, så vente lidt og efter et stykke tid sætte nettet ned?

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Ingen anelse men:

Hvorfor bliver der mørke spor?
Er det fordi nettet ruster? I så fald klarlak eller erstatte med glasfiber?

Kan man hælde beton først, så vente lidt og efter et stykke tid placerer man nettet?
Ja det er dette jeg vil vide. Har ikke selv begyndt at støbe endnu, men vil finde ud af, hvordan man forhindrer det der fænomen, inden jeg begynder.

Brug rustfrit armeringsnet. Plejer at blive brugt ved badeværelsesbyggeri.

Mærkerne bliver ikke af at armeringen ruster. Det gør den ikke da betongen beskytter den. Derimod kan der blive mærker af at betongen "røres rundt" når armeringen sænkes ned. Jeg har ikke et godt svar på hvordan man løser dette, men ekstrem nøjagtighed med hvor nettet placeres (skal være i midten) bør hjælpe.

V vectrex sagde:
Mærkerne bliver ikke af, at armeringen ruster. Det gør den ikke, da betonen beskytter den. Derimod kan der blive mærker af, at betonen "bevægelses rundt", når armeringen sænkes ned. Jeg har ikke et godt svar på, hvordan man løser dette, men ekstrem nøjagtighed med, hvor nettet placeres (skal være i midten) bør hjælpe.
Men hvis man har rustfri armering sker "afsmitningen" ikke.

Det er ikke rusten, der gør, at der bliver nuanceforskelle i betonen, efter at nettet er sænket ned. Det skyldes, at konsistensen, eller hvad man skal sige, ændres der, hvor man har trykket ned nettet. Det bedste er nok at fixere nettet i den rette højde, inden man fylder beton. Alternativt fylde halvvejs, lægge i nettet og fylde resten.
Derefter skal man røre overfladelaget godt, så betonen er helt homogen.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Nu har jeg for så vidt brugt expanderbeton til de plader, jeg har støbt, men jeg har lavet en rig til armeringen, så jeg kan fylde knap halvdelen af højden først uden armering. Så hænger jeg armeringskonstruktionen op og fylder på med resten af betonen. Har ikke fået nogen mærker efter hverken armeringsnet eller armeringsjern.

Rustfrit er ikke nødvendigt og bare unødvendige penge.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Spørgsmålet er, om man skal banke eller ikke efter man har lagt armeringen ned? Det virker til at være forskellige teorier der. At hænge armeringen bliver jo svært, eftersom jeg skal trække med en retsskinne over rammen.

Men det føles som om man uanset hvad vil have armeringen så langt fra bordpladen som muligt, og så er det vel næsten bedre at lægge den så tæt på toppen som muligt, når man støber, så den kommer så langt ned, når pladen er færdig. Hvis det kan ses armeringsspor på undersiden af pladen, gør det jo ingenting.

Havde ingen større bekymringer med at trække med retskinnen, det var jo bare at vinkle "rundt" om ophængene.

Risikoen, du tager ved at lægge armeringen tæt på overfladen, er, at den kan begynde at ruste, og så sprænges betonen. Fylder du som sagt halvdelen af formen først, så får du ingen mærker, hvis du desuden vibrerer den første halvdel først, så har du både seler og livrem.

3 cm tyk er en udfordring, kan du gøre den tykkere så letter det meget, den bliver ikke så følsom for at flytte så bagefter,
Jeg har fulgt denne guide fra Finja med gode resultater https://bit.ly/2LQXmJm. En ændring jeg har lavet, som mexitegel også skriver, er at det er bedst at hælde halvdelen af betonen uden armering og banke alle luftbobler væk, det er dette trin, der ellers gør, at der bliver spor i overfladen af armeringen. Derefter lægger man armeringen ind og hælder resten af betonen på, og så rører man ikke betonen, bortset fra lidt forsigtigt i forkanten, så man får fjernet boblerne der.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Forsøger at finde nogen armering, hvor stængerne ikke ligger oven på hinanden, så nettet bliver dobbelt så tykt. Svært at finde...

Forresten et andet spørgsmål, hvis jeg vil have en lidt mat overflade, ikke så blank. Bør jeg så IKKE behandle formplyfaen, eller skal man stadig gøre det? Eller er materialet på formplyfaen nok til at få pladen løs?

peterwesterlund peterwesterlund sagde:
Forsøger at finde noget armering, hvor stængerne ikke ligger oven på hinanden, så nettet bliver dobbelt så tykt. Svært at finde..

For resten et andet spørgsmål, hvis jeg vil have lidt mat overflade, ikke så blank. Bør jeg da IKKE behandle formplywood, eller skal man gøre det alligevel? Eller er materialet i formplywood nok til at få pladen løs?
Behandle formen skal du, ellers er der stor risiko for, at der hænger stykker af betonen fast i den, ikke så kønt. Men det er ikke formplywoodens overflade, der giver den glatte overflade på betonpladen, du skal slibe overfladen på pladen, når betonen er hærdet for at få den glat (et pokkers hestearbejde). Beton er porøst, så afhængig af, hvad du skal bruge den til, skal du f.eks. forsegle overfladen med vandglas, så den ikke suger væsker til sig. Der er eksempler på overfladebehandling i finjabetongs guide. Jeg brugte bivoks, men det giver en lidt blankere overflade.

Jeg tænkte på at købe gulvarmeringsnet, men det er for kort. Kan man købe to og overlappe eller er det meningsløst? Bliver det ikke lige så stabilt på det område?

Armeringsnet er til sprækarméring, for "stabiliteten" er det almindeligt armeringsstål, du skal bruge.

Skal du gøre det holdbart, så brug 10 mm eller helst 12 mm armeringsstål langs med hver langsiden. Naj fast bistål langs kortsiderne og med ca 20-25 cm afstand. Her indser du sikkert, at 30 mm tykkelse er for tyndt ;)

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.