Det der hører til kategorien af de enkleste opgaver en snedker kan udføre. Det ville være interessant at hyre denne snedker til at f.eks. installere et køkken. Jeg har aldrig set et køkken, der hælder 40 grader, og hvor vasken og kogepladen vender på hovedet.

• Haha
  • Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
lärjungen
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt sagde:
Hej, behöver lite hjälp, jag bor i andelslejlighed og er ikke så kyndig i byggeteknik mm. En håndværker gjorde lidt arbejde hos mig, byttede gulv i køkken og entré blandt andet. Han måtte komme og komplettere for lidt sjusk:

- opvaskemaskinen var ikke fastskruet. Det gjorde han nu ved at skrue den ind i væggen. Skal man gøre sådan? Skrue i væg, skråt? Er der risiko for fugtskade?

- tærskler var ikke fastgjort. Han har nu fastgjort dem med nogle ikke forsænkede skruer, en forsænket og også søm samt skabt en revne i tærsklen.
*edit: Der er også en variation i sorter og farver af søm, samt afstandene er ikke symmetriske i nogen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i henhold til byggestandard?

- er det okay, hvordan det ser ud bag komfuret?

- skal jeg acceptere, at døren ikke kan åbnes helt?

- Han har sat gulvlister rundt om en dør i stedet for dørkarmlister. Det er jo en anden slags kanter på døren/gulvlister. Skal jeg acceptere det?

Er jeg for kræsen?

se billeder. Tak for hjælpen!!
Er du sikker på, at de sendte en håndværker og ikke din nabo, onkel Bertil?

Tak for svar! Gulvet er lagt om efteråret, snart 1,5 år siden. Det som sker nu er resterarbejde, fix af sjusk. Jeg læste et sted, at afstanden gulv-væg skal bestemmes ud fra gulvarealets størrelse ved ikke hvad der er korrekt, men uanset hvad så skal det vel alligevel være samme afstand på en strækning som hænger sammen tænker jeg.
Det er svært at få helt nøjagtigt samme afstand, kan jo blive 10 mm et sted og 12 mm ved siden af, men det dækkes jo af gulvlisten og ses ikke så.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Det går ikke så godt her
S Sir Duke sagde:
Det er svært at få præcis den samme afstand, det kan jo være 10 mm et sted og 12 mm ved siden af, men det dækkes jo af gulvlisten og ses ikke bagefter.
OK, så 2 mm er for lidt?

Det går inte så bra här

OK, så 2 mm är för lite?
Ja eftersom trægulve bevæger sig med luftfugtighed. Man skal lægge gulvet flydende altså kun forankret i sig selv, og med en ekspansionsfuge til omgivende vægge og fast inventar. Dette står i fabrikantens anvisninger for montering. Minimum plejer at være angivet til 10 mm. Det, der kan ske, hvis afstanden er for lille, er at brættet med tiden rammer væggen og gulvet buler op, da det ikke kan bevæge sig andre steder hen. Du har altså ikke en fagmæssigt korrekt udført gulvlægning, hvilket indebærer risiko for problemer.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke sagde:
Ja eftersom trægulv bevæger sig med luftfugtighed. Man skal lægge gulvet flydende altså kun forankret i sig selv, og med en ekspansionsfuge til omgivelserne vægge og fast inventar. Dette står i producentens anvisninger til montering. Minimum plejer at være angivet til 10 mm. Det der kan ske, hvis afstanden er for lille, er at brættet med tiden støder mod væggen, og gulvet slår sig, fordi det ikke kan bevæge sig andre steder hen. Du har altså ikke en professionelt udført gulvlægning, hvilket indebærer risiko for problemer.
Tak for dit engagement i spørgsmålet samt for informationen.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Jeg skal give feedback om arbejdet til hen. Må se, hvordan alting falder ud.
Ser ud til at være forkert kabel til komfur tilslutningen.
Autorisation kræves for fast montering.

Hej,

Vi har renoveret et hus fra 1800-tallet og havde i starten en dårlig oplevelse med dårlige Hantverkare i en sådan grad, at vi besluttede os for at lave 90% af arbejdet selv.

Som mange allerede har sagt, du har betalt for en tjeneste & resultatet har været dårligt, det er ikke din fejl, og du skal ikke acceptere det. Desværre er dette alt for almindeligt end det burde være.

Tjek https://www.hallakonsument.se. Send en e-mail til håndværkeren med alle billeder og fejl listet og kræv, at de retter dem eller giver rabat. Ifølge loven er håndværkere tvunget til at være proaktive i at rette fejl, der opstår i deres arbejde. Sørg for at holde al kommunikation skriftlig.

Tom

ps Undskyld mit svenske

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
tjdiyer tjdiyer sagde:
Hej,

Vi har renoveret et hus fra 1800-tallet og havde i starten en dårlig oplevelse af dårlige Hantverkare til den grad, at vi besluttede os for at gøre 90% af arbejdet selv.

Som mange allerede har sagt, du har betalt for en tjeneste & resultatet er blevet dårligt, det er ikke din fejl, og du skal ikke acceptere det. Desværre er dette alt for almindeligt, end det burde være.

Kig ind på [link]. Send en e-mail til håndværkeren med alle fotos og fejl listet og bed dem rette dem eller give rabat. Ifølge loven er håndværkere forpligtet til at være proaktive i at rette fejl, der opstår i deres arbejde. Sørg for at holde al kommunikation skriftlig.

Tom

ps Undskyld min svenska
Tak så meget for denne besked! Jeg har gjort ovenstående og er i en proces nu.
Der findes mange gode håndværkere, og det er altid godt at tjekke referencer nøje. Let at tænke på det bagefter.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Det er dette, der gør, at jeg tøver med at hyre håndværkere. Der findes ligesom ingen skabelon for at kunne skelne mellem gode og dårlige... Man må bare gå på fornemmelse og selvfølgelig tjekke tidligere arbejde... og man får ikke kvitteringen før bagefter... nogle gange under tiden, hvis man følger dem nøje...

For mig som er en rimeligt vidende amatør, så kan jeg en hel del og ved lidt, hvad jeg taler om. Men hvordan gør man, hvis man ikke kan og desuden ikke er så interesseret... Det må være forfærdeligt.

Jeg er nu heldig at have fået fat i en fantastisk elektriker. Vi taler meget inden om, hvad der er muligt og ikke muligt, og hvis noget opstår, tager vi det derfra. Fuld kommunikation hele tiden. Og meget prisværdig. Nu skal jeg prøve et VVS-firma, der indtil videre har givet præcis samme indtryk som elektrikeren, og fornemmelsen er meget god.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Tror du har fået alle svar du har brug for allerede :D Men tærskler plejer man nok at lime og ikke skrue. Jeg synes alt ser sjusket ud. Jeg lærte en god ting en gang, da vi byggede hus. Typ sådan her "det alle, der skal hjælpe med huset, har til fælles, er, at ingen skal bo der". Man kan spørge lidt pænt, om han ville have gjort sådan i sin egen bolig?

Fairlane
Det der burde ikke engang klassificeres som sjusk, men blot som inkompetence og ligegyldighed. Skruer, der ikke sidder lige, er sjusk, skruer, der er forkerte og forskellige, er ikke sjusk, blot virkelig dårligt.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Må bare tage hatten af for "Karinsbostadsratt" Imponerende at holde så roligt og vise så stor respekt for mennesket som hun gør, trods et så ekstremt amatøragtigt udført arbejde. Der er ingen forsvar for det, han har leveret, men at alligevel se mennesket bagved, selvom du naturligvis skal kæmpe for at få retfærdighed, er virkelig stærkt. I modsætning til ret mange her, mig selv inkluderet, som let sender piggene ud lidt for hurtigt nogle gange. Med det sagt synes jeg alligevel, når det hele er over, hvis du ikke får en retfærdighed du er tilfreds med, at du bør navngive den pågældende virksomhed. For hvis han fortsætter med at lave så dårlige job, uden at gøre tingene rigtigt bagefter, så tror jeg, at alle i jeres nærområde vil være taknemmelige for en advarsel...

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
M mojjen sagde:
Måske bare løfte på hatten for "Karinsbostadsratt" Imponerende at holde et sådant ro, og vise en så høj menneskerespekt som hun gør, trods et så ekstremt amatøragtigt udført arbejde. Der findes intet forsvar for det han har leveret, men at alligevel se mennesket bag, selvom du selvfølgelig skal kæmpe for at få oprejsning er rigtig stærkt. Til forskel fra ret mange her, mig selv inkluderet, som let kører klørerne ud lidt for hurtigt nogle gange. Med det sagt synes jeg alligevel når alt er over, hvis du ikke får en oprejsning, du er tilfreds med, at du bør navngive den pågældende firma. For hvis han fortsætter med at gøre så her dårlige job, uden at så gøre ret for sig. Så tror jeg alle i jeres nærområde er taknemmelige for en advarsel...
Tak for de opmuntrende ord! Det hjælper ikke ofte at handle i affekt, jeg har absolut gjort det selv også i forskellige situationer tidligere.

Jeg tager sagen videre til ARN, hvis vi ikke kommer frem til en løsning, selvom det mest er småting, handler om nogle tusindlapper hvis man måler i timebetaling for en professionel trævirksomhed + materiale for at få det fikset ordentligt. Det er nok mest det, at arbejdet ikke er udført med omhu og i henhold til en standard, som man kan forvente sig, der generer mig mest i dette tilfælde. Plus at jeg ikke kunne sælge lejligheden uden at få det fikset.

Jeg vil ikke risikere anklager om ærekrænkelse, derfor ønsker jeg nu ikke at angive noget navn på firma. Afhængig af en eventuel beslutning fra ARN, bliver det enten kompensation/handling/måske sortlistning.

Må have lidt is i maven her!
God weekend :)

• Synes
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
Skriver du bare firmanavnet kan du ikke dømmes for ærekrænkelse.
Men jeg ville heller ikke have gjort det, før sagen er afsluttet.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.