Hej, har brug for lidt hjælp, jeg bor i ejerlejlighed og er ikke så kyndig i byggeteknik mm. En håndværker lavede lidt arbejde hos mig, skiftede gulv i køkken og gang blandt andet. Han måtte komme tilbage og rette lidt sjusk:

- opvaskemaskinen var ikke skruet fast. Det har han nu gjort ved at skrue den ind i væggen. Skal man gøre sådan? Skrue i væggen, skråt? Er der risiko for vandskade?

- tærskler var ikke fastgjort. Han har nu fastgjort med nogle skruer, der ikke er forsænket, én der er forsænket og også søm og skabt en revne i tærsklen.
*rediger: Der er også en variation i typer og farver af søm, og afstanden er ikke symmetrisk i nogen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i overensstemmelse med byggeriets standard?

- er det ok, at det ser ud som det gør bag komfuret?

- skal jeg acceptere, at døren ikke kan åbnes helt?

- Han har sat gulvlister rundt om en dør, i stedet for dørlister. Det er jo en anden slags kanter på dør/gulvlister. Skal jeg acceptere det?

Er jeg for kræsen?

se billeder. Tak for hjælpen!!

• Opvaskemaskine med skrue fastgjort til væggen, skråt, markeret med en cirkel. Indvendigt syn af opvaskemaskinen med åbent stativ.
  • Skrue i væg ved siden af en opvaskemaskine, med synlige skader omkring skruen i væggen.
  • Opvaskemaskine fastgjort til væg med skrue, set fra siden. Vis: skruernes placering og mulige monteringsproblemer.
  • Trægulv med usymmetrisk placerede skruer, nogle er ikke nedfældet. En dørkarm til venstre og en sprække i gulvet er synlig.
  • Trægulv med ustabile skruer, forskelligartede farver og sorter, og småskader nær vægkanten. Gulvets finish er ikke uniform.
  • Nærbillede af en dørtrinsliste i træ med synlige, ikke forsænkede skruer og en sprække i træet.
  • Rumdokumentation af et køkkenområde med trægulv. En ledning strækker sig langs gulvet og forsvinder ind i væggen.
  • Trægulv med en tærskel, hvor der er flere synlige skruer af forskellige typer og en synlig revne i træet.
Senest redigeret:
  • Trist
  • Wow
  • Vred
  • Haha
  • Synes
Roger Fundin og 36 andre
  • Laddar…
smh
Jeg er ikke kyndig nok til at kunne svare egentlig, men de der tærskler ser selv jeg er fjollet. De der opstående skruer kommer du jo til at rive i stykker hver eneste sok på.....

• Synes
Roger Fundin og 26 andre
  • Laddar…
smh smh sagde:
Jeg er ikke kyndig nok til at kunne svare egentlig, men de der tærskler ser selv jeg er skæve. De der udstående skruer vil rive alle dine sokker op.....
Du har ret. Problemet er, at tærsklerne havde skruer/søm, men det var ikke boret i betongulvet, og der var ingen plug i gulvet, så skruerne var vel i luften, hvilket gjorde, at tærsklerne løsnet. Jeg bemærkede, at der var fem forskellige slags skruer/søm på to tærskler og bad om en løsning. Han satte dem fast med råge, men en tærskel revnede, og skruer stikker op værre end nogensinde.
Jeg synes, det skal være ordentligt udført og også æstetisk pænt.

• Synes
  • Wow
Jamtstårscha og 4 andre
  • Laddar…
S
Opvaskemaskinen skal sidde fast, der plejer at være et gummidæksel, der dækker skruen.

Tærsklen ser skidt ud, den kan man lime eller gøre noget andet ved. Alternativt, hvis man nu skal skrue, så forborrer og forsenker man, så skruerne ikke stikker op overhovedet. Men så skal det være knivskarpt med jævne mellemrum.

Døren skal kunne åbnes helt, enten er det nok at justere hængslerne eller også må man save den lidt i bunden.

Selv om du måske ikke har specificeret, hvilke lister du vil have, så skal man ikke bruge gulvlister rundt om en dør.

Bagved komfuret er det vel ok, men ikke pænt. Jeg ville ikke have gjort det på den måde...

• Synes
Roger Fundin og 15 andre
  • Laddar…
S Screew sagde:
Opvaskemaskinen skal sidde fast, der plejer at være et gummihak der dækker skruen.

Tak! Men kan skruen være sådan skæv og skal der ikke være en slags klods eller noget mellem opvaskemaskinen og væggen hvis der er nogle cm imellem, alternativt bare fastsættes i bordpladen og køkkenskabet som er på den anden side? Samt, kan der opstå fugtskader i væggen hvis der ikke er en slags, jeg ved ikke, silikone, i pluggen?

Hold nu op, hvad fanden er det her? klart det er noget lort.

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 46 andre
  • Laddar…
Det der ville jeg ikke betale en øre for! Ikke ok

• Synes
Roger Fundin og 27 andre
  • Laddar…
S
Når det gælder montering af opvaskemaskiner osv., skal man følge instruktionerne. Har du instruktionsbogen? Der skal minimums- og maksimumsmål findes. Der er garanteret et billede, som viser, hvordan man skruer den fast, og om der skal sidde et låg på skruen. Det er også vigtigt, at der ikke er en for stor sprække mod bordpladen, så fugtig luft ikke kommer mellem bordplade og opvaskemaskine, der plejer at være en tætningsliste, som skal ligge mod bordpladens underside.

En ting mere, betal ikke en krone! Dette er meget vigtigt!

• Synes
Roger Fundin og 11 andre
  • Laddar…
Det meste ser rigtig kedeligt ud.

Dog er vel jobbet bag komfuret ok.
(Eventuelt lidt for lille bevægelsesfuge på højre side. Ser ud som et Kärhs gulv)

• Synes
BlackDragon og 5 andre
  • Laddar…
T
Ikke engang en 15-årig, der måske overvejer at uddanne sig til tømrer, ville have valgt at skrue en tærskel fast med den type skrue og desuden forskellige typer og farver.

Jeg ville ikke have været tilfreds med noget af det, du beskriver.

• Synes
Roger Fundin og 27 andre
  • Laddar…
S Screew sagde:
Når det gælder montering af opvaskemaskiner osv. så skal man følge instruktionerne. Har du instruktionsbogen? Der skal minimums- og maksimumsmål findes. Der er garanteret en tegning, der viser, hvordan man skruer den fast, og om der skal sidde et låg på skruen. Det er også vigtigt, at der ikke er en for stor sprække mod bænken, så fugtig luft ikke havner mellem bordpladen og opvaskemaskinen, der plejer at være en terningekast, der skal ligge mod bordpladens underside.

En ting mere, betal ikke en krone! Dette er meget vigtigt!
C Cerb sagde:

Dog er arbejdet bag komfuret ok.
Tak, jeg er ikke overpetit, troede et øjeblik det var sådan. Bag komfuret kan jeg bede en ven ordne det, så der ikke ryger noget ind under gulvet, selvom risikoen er minimal. Men dørtærsklerne... og gulvlisten rundt om døren... hvor døren ikke kan lukkes, svajer gulvet lidt, man kan have et æggerulningskonkurrence på en lille flade der, hvis man vil. Eller rulning med en billardkugle eller noget sjovt. Det kan vist ordnes ved at justere hængslerne eller skære i bunden i henhold til tidligere forslag.

Sagen er, at jeg ikke er håndværker, arbejder med noget helt andet, og derfor købte jeg tjenesterne til at lægge nyt gulv mv. Tak for kommentarerne virkelig!

• Synes
nissenhj
  • Laddar…
C Cerb sagde:

Dog er arbejdet bag ovnen vel ok.
(Eventuelt lidt for lille bevægelsesfuge på højre side. Ser ud som et Kärhs gulv)
Du har ret, det er kährs gulv. Sådan ser det ud bag listerne generelt. Kährs trægulv med tydelig kant over lister mod en rød væg, hvor malingen skaller af. Kährs gulv bagved en hvid sokkelliste, hvor kanten af træet møder væggen.

10mm frit mellem gulv og alle faste overflader skal du have.
Specielt vigtigt hvis gulvet er lagt nu om vinteren når luftfugtigheden er på sit laveste, da det vil svulme op i sensommer/efterår.

• Synes
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Ja herregud. Jeg synes ikke det var særligt godt det her. Som vanligt med sådanne tråde så overvejer man betegnelsen "håndværker". Det er et ret bredt begreb alligevel, og jeg oplever det som om det omfatter alle, der har holdt i en hammer hele vejen til Paul Sellers. Eller har haft bukser med materialelommer på.

Ud fra billederne gætter jeg på, at du ikke har haft en snedker hos dig. Med snedker mener jeg en person, der med lidt passion udfører snedkerarbejder. Hvorfor jeg bruger ordet passion er, fordi jeg mener, at det er en nøglekomponent i håndværksarbejde. Der skal være en vis procent passion for at have drivkraften til at ville gøre det godt.

Af det du opremser og viser med billeder tyder ikke på lyst til at gøre det godt.

Jeg bliver nysgerrig på din håndværker! Og som du allerede er inde på er samtlige af dine punkter i behov for foranstaltninger..

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 12 andre
  • Laddar…
Tak for svaret! Gulvet blev lagt om efteråret, snart 1,5 år siden. Det, der sker nu, er efterarbejde, fix af sjusk. Jeg læste et sted, at afstanden mellem gulv og væg skal bestemmes ud fra gulvarealets størrelse, ved ikke hvad der er korrekt, men under alle omstændigheder skal det vel være samme afstand på en strækning, der hænger sammen, tænker jeg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.