prototypen prototypen sagde:
At have bjælkerne i andre mål end hvad der er "standardløsning" er et elendigt. Det bliver en masse puslespil og mere spild.
Tro mig, har renoveret med tagbjælker med CC varierende rundt 750 mm.
Protte
Jeg var også bange for dette. Skal tjekke om jeg kan finde passende længde for råspont. Ellers justerer jeg. Det er paptak, så intet andet påvirkes af en anden CC end standard tror jeg. Reglarne kan jeg sætte CC 450, da jeg kommer til at sætte en stående bærende bjælke.

V vanpire sagde:
Har du overvejet masonite beams?
Nej, har ikke arbejdet med det tidligere. Er det værd at undersøge for spændvidde 6.2+9m?

Der er ingen muligheder for at spænde taget den anden vej i stedet, eftersom du nævnte, at det krævede 5 bjælker på ~cc1m?

H HEA260 sagde:
Nej, har inte arbejdet med det tidligere. Er det værd at tjekke for spændvidde 6.2+9m?
Definitivt. Jeg har masonite beams i stedet for spær. Op mod 6-7 meters spændvidde. Send tegninger til dem, så får du et tilbud. Måske skal du gå gennem en bygger.
Der er mere info her:
https://www.masonitebeams.se/

B bossespecial sagde:
Der er ingen muligheder for at spænde taget den anden vej i stedet, siden du nævnte, at det krævede 5 bjælker på ~cc1m?
Arkitekten og ejeren vil ikke have det sådan. De vil have, at linjerne følger de eksisterende linjer. Så det må blive i den retning.

V vanpire sagde:
Definitivt. Jeg har masonite beams i stedet for spær. Op mod 6-7 meters spændvidde. Send tegninger til dem, så får du et tilbud. Muligvis skal du gå via en byggmester.
Findes mere info her:
[link]
Jeg ringer og undersøger med dem. Tak!

H HEA260 sagde:
Arkitekten och ägaren vil ikke have det sådan. De vil have, at linjerne skal følge de eksisterende linjer. Så det må blive i den retning.
Tagfaldet kan du stadig have i samme retning, bare at bæringen ligger på tværs af faldet. Eller hvilke linjer mener de?

Ja bæring i den anden retning er nok meget enklere.

• Synes
erikjakan
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Tagfaldet kan du stadig have i samme retning, bare at bæringen ligger på tværs af faldet. Eller hvilke linjer mener de?
Hmm.. Du har ret, man kan fixe hældningen med sponten og den rette højde på henholdsvis tagbjælkerne. Men det vil stadig ikke fungere, for så skal jeg fixe en bærende bjælke på 9m til tagbjælkerne. Da den ene tilbygning er en forstørrelse af en stue. Så bliver det helt åbent under bjælkerne på den ene side, hvis jeg fortsætter den anden vej.

Lulaua Lulaua sagde:
Ja bæring i den anden retning vil sandsynligvis være meget enklere.
Se indlæg #84

Læg en plantegning op, hvis du har mulighed for det, så er det lettere at se!

@bossespecial Hvad skete der med sålen, når du tog hensyn til vindlast (horisontel 10kN/m på sultans overkant) samt 40kN/m vertikal kraft.

Lulaua Lulaua sagde:
Læg op en plantegning hvis du har mulighed for det, så er det lettere at se!
Varsågod, så ser tilbygningen ud i plan.

Nu fik jeg mig en tanke. Havde blandet plantegningen sammen med den for et andet projekt... troede det var helt åbent.. Måske det fungerer med den anden retning alligevel? Der bliver et par bærende bjælker dog, må regne og tjekke med ejeren om det kan accepteres.

Eventuelt havde ejeren ændret sig fra denne plantegning og ønskede at have det åbent næsten hele vejen. Må tage et møde med ham igen og tjekke, hvad der gjaldt.

Men vil regne en løsning med omtrentlig omkostning først, så jeg ved præcist hvilket resultat det bliver med retningen, der giver 16m bjælke.

• Plantegning af en tilbygning med garage og stue/spisestue, der viser målinger og indretning.
Senest redigeret:
H HEA260 sagde:
@bossespecial Hvad skete der med sålen, når du tog hensyn til vindlast (horisontal 10kN/m på sultans overkant) samt 40kN/m vertikal kraft.
Vindlasten er forsvindende lille, så den er ikke noget, jeg overvejer.

B bossespecial sagde:
Vindlasten er ubetydelig, så dette er ikke noget, jeg overvejer.
Regnede lige med min MathCad fil for det aktuelle projekt (bør næsten regnes som snyd haha). Og du har ret!! Havde fået det indtryk, at det spillede en stor rolle af en eller anden grund.

Tak for denne diskussion! Jeg lærer rigtig meget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.