12,355 læst ·
89 svar
12k læst
89 svar
Håndtere 16m lange limtræsbjælker (tagbjælker)
Det hælder mod en kran af en eller anden type lige nu. Bjælkerne skal ikke være synlige, men det føles som et alternativ værd at bruge lidt ekstra på. Specielt med tanke på, at der ikke indgår aflæsning ved levering.A atomlab sagde:Ville sige, at kranbil/mobilkran er det eneste passende.
At håndtere noget, der er 16m langt med en truck, vil være utroligt svært, om ikke umuligt at kunne dreje rundt og have sig.
Skal de desuden være synlige? Vær omhyggelig med kantbeskyttelse osv. i så fald. Ellers vil der komme mærker pga. egenvægten
Se indlæg #15. Det burde være muligt at lave en samling mellem støtterne. Men jeg er for ny til dette til at kunne udføre noget sådant. Man burde måske hyre en konsulent, der påtager sig ansvaret.L Leif i Skåne sagde:
Da jeg byggede garagen, kom tagbjælkerne med kranbil sammen med andet byggemateriale. Jeg bad føreren om at lægge dem på væggene i stedet for på jorden. To mænd på stillads kan så flytte dem til den rigtige position med håndkraft.
Dette kunne vi have bygget, men så skal leveringen komme med kranbil. Ellers har vi brug for en kran for at læsse af leveringsbilen først. Så kan vi lige så godt gøre alt med en kranbil.G Gabbe1 sagde:
Skal presse på leverandøren for at levere med kranbil. Hvor lange var dine tagbjælker?D Diablito sagde:
At finde en kranbil, der kan transportere 16m lovligt, vil du have svært ved at finde.
Hvorfor skal de være netop 16m, hvis det ikke er, fordi du skal have et 16m langt rum uden søjler?
Der findes jo stålbiler, der leverer 24m gods med kran. Men så skal du lykkes med at få sådan et monstrum ind på grunden og desuden tæt på, hvor det skal sættes op. Men at lykkes med at leje sig ind på sådan en bil kræver nok sin mand i overtalelse.
Hvorfor skal de være netop 16m, hvis det ikke er, fordi du skal have et 16m langt rum uden søjler?
Der findes jo stålbiler, der leverer 24m gods med kran. Men så skal du lykkes med at få sådan et monstrum ind på grunden og desuden tæt på, hvor det skal sættes op. Men at lykkes med at leje sig ind på sådan en bil kræver nok sin mand i overtalelse.
Senest redigeret:
Jeg forstår problemet.H HEA260 sagde:
I-bjælken på mit billede var delt i tre lige store dele, som blev svejset sammen liggende på betonpladen. På den måde kunne vi bære bjælken på plads med håndkraft.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Som sagt. Hvorfor behovet for 16m lange bjælker?
Antageligvis for at undgå samlinger og dermed en unødvendigt kraftig bjælke. TS har jo beskrevet, at bjælken hviler på tre understøttelser, en samling over den midterste understøtning ville forringe bjælkens bæreevne ret meget, hvilket ville resultere i en kraftigere dimension for at kompensere for den forringelse.S Stefan1972 sagde:
Tak for en udførlig beskrivelse af situationen. Præcis sådan er det.G Gabbe1 sagde:Antageligt for at undgå samlinger og dermed en unødigt kraftig bjælke. TS har jo beskrevet, at bjælken hviler på tre støttepunkter, en samling over det midterste støttepunkt ville forringe udnyttelsen af bjælkens bæreevne ganske meget, hvilket ville resultere i en kraftigere dimension for at kompensere for den forringelse.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
jo men er det trækkende belastning da eller? Er det kun vægt ovenfra så kan det jo ikke være nogen større sag at have en opslag med samling antager jeg? Tænker vel mest på at 16m lange bjælker alligevel er ret "usædvanlige" hvis man nu ikke går på rene industrielle byggerier da. Er mest nysgerrig.H HEA260 sagde: